Az evangéliumok szerint Jézus a zsidó pészahra érkezett Jeruzsálembe, ahol a főpapok elfogatták, és a római helytartó, Poncius Pilátus halálra ítélte. Az ünnep miatt az ítéletet még aznap, pénteken végrehajtották. Jézus a halált legyőzve harmadnapra feltámadt, megmutatkozott tanítványainak és ezzel megváltotta az emberiséget a bűneitől.
Pészah napján a zsidók az egyiptomi rabságból való menekülésüket ünneplik. Az Ótestamentum szerint a halál angyala lecsapott az egyiptomiakra, a zsidók kapuját azonban egy frissen leölt bárány vérével kenték be, így az ő házukat elkerülte a végzet. Az egyiptomi fáraó ezután engedélyezte, hogy a zsidók elhagyják az országot. Ezért nevezik a szabadság ünnepének.
Pogány gyökerek
A húsvét nem mindig jelentette Jézus feltámadását a halálból, és a húsvét célja jelentősen eltért attól, ami ma a keresztények számára jelent. Húsvét ünnepe először a megújulás és az újjászületés pogány ünnepe volt. Amikor az ókeresztény misszionáriusok megismertették a szászokkal a kereszténységet, a tavaszünnep – mivel közel ugyanarra az időre esett – összekapcsolódott a pogány ünneppel, és húsvétként vált ismertté.
Egy másik történet szerint 595-ben Gergely pápa szerzeteseket küldött, hogy térítsék meg az angolszászokat. Az angolszászok a német ősatyákhoz hasonlóan a tavaszi megújulást ünnepelték.
Amikor megtértek, elfogadták Jézus feltámadásának ünnepét húsvétkor, miközben továbbra is ünnepelték a tavaszi megújulást.
A húsvét kifejezés az Ostara (angolszász megfelelője Eastre) szász szóból származik, ami a germánok istennőjét jelöli, akinek tiszteletére tavasszal áldozatot mutattak be. (Egy másik magyarázat szerint a skandináv eostur, eastur vagy ostara a kifejezés eredete, ami a növekvő nap évszakát, vagy az újjászületés évszakát jelentette.)
Húsvét napja az 1582-ből származó egyházi szabályzat szerint a tavaszi holdtölte utáni első vasárnapra esik: március 22-e és április 25-e közé - a nyugati egyházak a Gergely-naptár, míg az ortodox templomokban a Julianus-naptár szerint.