A koronavírus-járvány hátrányosan befolyásolta a gyerekek tanulását. A matematika-, a szövegértés- és a természettudományos teljesítmény világszerte jelentősen csökkent 2018 és 2022 között. A visszaesés különösen a rosszabb anyagi körülmények között élőket érintette. – Elterjedt elképzelés, hogy az alacsony jövedelmű családok gyerekeiből hiányoznak bizonyos készségek, mint például a kitartás, illetve negatív a hozzáállásuk az iskolához. Ez az oka annak, hogy alacsonyabb szinten teljesítenek – mondta a Dw.com-nak Rob Gruijters, a tanulmány vezető szerzője. A Cambridge-i Egyetem munkatársa szerint erre a nézetre nincs empirikus bizonyíték. A Sociology of Education folyóiratban megjelent tanulmány szerzői 74 ország adatai alapján más következtetésre jutottak. – Az oktatás sikeressége nem gondolkodásmód vagy attitűd kérdése. Az egyenlőtlenség forrása a szegénység – mondta a portálnak Antoanetta Potsi, a Bielefeld Egyetem oktatási szakértője.
– Azt találtuk, hogy a szociális és érzelmi készségek csak kilenc százalékban magyarázzák a jó anyagi körülmények között élő, illetve a hátrányos helyzetű gyermekek tanulási eredményei közötti különbséget – közölte Rob Gruijters, aki szerint az igazi probléma az, hogy az otthon sok szegényebb gyereknek hiányoznak a tanulást segítő eszközök. Ez a probléma a Covid–19-világjárvány idején vált nyilvánvalóvá, amikor az iskolák áttértek a távoktatásra. Egy brit felmérés szerint a hátrányos helyzetű területeken élő diákok harmadának otthon nincsenek meg a megfelelő eszközei a tanuláshoz.
Miként csökkenthetnék a különbségeket? Rob Gruijters szerint át kell alakítani az oktatási rendszereket. Sok tanulási egyenlőtlenség már azelőtt megjelenik, hogy a gyerekek iskolába lépnének. A 3–5 éves gyerekek készségeiben és képességeiben jelentős hiányosságokat tapasztalnak. Ha nagyon jó minőségű óvodába járna minden gyerek, az viszonylag korán kezelhetné az egyenlőtlenségeket. Egy másik ötlet, hogy a legjobb tanárokat és a forrásokat a hátrányosabb helyzetű területek iskolái felé terelik, de ez nem történik meg. Ehelyett sok országban a fordítottját látják: a legjobban felszerelt, legjobb pedagógusokat foglalkoztató iskolákba a közép- és felső osztály gyerekei járnak.
Borítókép: Ha nagyon jó minőségű óvodába járna minden gyerek, az viszonylag korán kezelhetné az egyenlőtlenségeket (Fotó: AFP)