Oktatás: miért tanulnak rosszabbul a szegény gyerekek?

Egyes kutatások szerint a tanulási teljesítményben egyre nő a szakadék a tehetős és a szegény hátterű gyerekek között. Ez a tendencia világszerte megfigyelhető, de különösen a gazdagabb országokban, például az Egyesült Államokban és Németországban tapasztalható. Egy új globális tanulmány erre a megoldásra váró oktatási jelenségre ad magyarázatot.

2023. 12. 31. 12:00
NIGER SCHOOL
The schools Pays-Bas I and I in Niamey in Niger on Thursday 25 May 2023. The school has received Danish support to rebuild buildings after a violent fire and in addition Denmark has supported the construction of latrines and solar cells.. (Photo: Mads Claus Rasmussen/ Ritzau Scanpix) (Photo by Mads Claus Rasmussen / Ritzau Scanpix / Ritzau Scanpix via AFP) Fotó: MADS CLAUS RASMUSSEN
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A koronavírus-járvány hátrányosan befolyásolta a gyerekek tanulását. A matematika-, a szövegértés- és a természettudományos teljesítmény világszerte jelentősen csökkent 2018 és 2022 között. A visszaesés különösen a rosszabb anyagi körülmények között élőket érintette. – Elterjedt elképzelés, hogy az alacsony jövedelmű családok gyerekeiből hiányoznak bizonyos készségek, mint például a kitartás, illetve negatív a hozzáállásuk az iskolához. Ez az oka annak, hogy alacsonyabb szinten teljesítenek – mondta a Dw.com-nak Rob Gruij­ters, a tanulmány vezető szerzője. A Cam­bridge-i Egyetem munkatársa szerint erre a nézetre nincs empirikus bizonyíték. A Sociology of Education folyóiratban megjelent tanulmány szerzői 74 ország adatai alapján más következtetésre jutottak. – Az oktatás sikeressége nem gondolkodásmód vagy attitűd kérdése. Az egyenlőtlenség forrása a szegénység – mondta a portálnak Antoanetta Potsi, a Bielefeld Egyetem oktatási szakértője.

– Azt találtuk, hogy a szociális és érzelmi készségek csak kilenc százalékban magyarázzák a jó anyagi körülmények között élő, illetve a hátrányos helyzetű gyermekek tanulási eredményei közötti különbséget – közölte Rob Gruij­ters, aki szerint az igazi probléma az, hogy az otthon sok szegényebb gyereknek hiányoznak a tanulást segítő eszközök. Ez a probléma a Covid–19-világjárvány idején vált nyilvánvalóvá, amikor az iskolák áttértek a távoktatásra. Egy brit felmérés szerint a hátrányos helyzetű területeken élő diákok harmadának otthon nincsenek meg a megfelelő eszközei a tanuláshoz.

Miként csökkenthetnék a különbségeket? Rob Gruijters szerint át kell alakítani az oktatási rendszereket. Sok tanulási egyenlőtlenség már azelőtt megjelenik, hogy a gyerekek iskolába lépnének. A 3–5 éves gyerekek készségeiben és képességeiben jelentős hiányosságokat tapasztalnak. Ha nagyon jó minőségű óvodába járna minden gyerek, az viszonylag korán kezelhetné az egyenlőtlenségeket. Egy másik ötlet, hogy a legjobb tanárokat és a forrásokat a hátrányosabb helyzetű területek iskolái felé terelik, de ez nem történik meg. Ehelyett sok országban a fordítottját látják: a legjobban felszerelt, legjobb pedagógusokat foglalkoztató iskolákba a közép- és felső osztály gyerekei járnak.

Borítókép: Ha nagyon jó minőségű óvodába járna minden gyerek, az viszonylag korán kezelhetné az egyenlőtlenségeket (Fotó: AFP)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.