Kiváló kisüzemi sörök Pest és Fejér határán, avagy miért kellene több Etyekit fogyasztanunk?

A 2010-es években alakult hazai kisüzemi főzdék egy része kiváló szakértelemmel, jó telephelyválasztással és jó időben kezdett bele a termelésbe. Közéjük tartozik az Etyeki Sörfőzde is, ahol a sörök minőségére és megjelenésére nem lehet panasz, miközben a cég, mint vállalat erősen küzd a profitabilitásért. Hogy utóbbi megváltozzon a jelen cikkünkben körül járjuk azt miért érdemes több Etyeki sört fogyasztanunk.

Pelles Márton
2022. 12. 19. 17:13
null
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Etyeki Sörfőzde az egyik azok közül az országban, akik mindig nagy hangsúlyt fektettek a különlegességekre és a minőségre. Maga a főzde 2014–2015 környékén alakult, míg én 2018 nyarán találkoztam először a termékeikkel, amelyek akkor, ha jól emlékszem pasztőrözetlen, palackban utóerjesztett tételek voltak ezek minden előnyével és hátrányával. 

A piacon akkoriban jóértelemben kilógtak a csatosüvegekkel és az igényes, egységes formatervezésű címkékkel. Mostanra átálltak meghallva az idők szavát dobozokra, de a termékek minősége és a címkék egyedisége megmaradt.

Söreiket egységesen jellemzi, hogy nagyon jó az erjedésvezetés. Semmilyen oda nem illő mellékíz nincs bennük, hanem a termékeik egységesen harmonikusak, lekerekítettek és finomak. Amelyik közismert kategóriába sorolható közülük az nagyon jól reprezentálja az adott stílust. 

Forrás: Facebook/Etyeki Sörmanufaktúra

Portfóliójukat a kóstolt tételek alapján három kategóriába sorolom. Egyrészt vannak azok a sörök melyek konkrét stílusokba beilleszthető, egységes dizájnú alapszortiment sörök, másrészt jönnek a kvázi kísérleti, modernebb megjelenésű, bátrabb „újhullámos sörök” és végül harmadrészt a Grape Alek tágas családjába sorolható prémium, kizárólag üveges tételek. Ezeken felül vannak még hordóérlelt és egyéb csak üveges formában létező söreik is.

Az alapszortimentbe tartozik az Etyeki IPA, amely noha a honlap szerint West Coast IPA, annyira jól sikerült, hogy elsőre simán elkönyveltem magamban tradícionális angol IPAnak. Érdemes lenne ezt a tételt angol élesztőtörzzsel, kicsit neutrálisabb komló mellett is kipróbálniuk. 

A Bohém Pilzeni kifejezetten kellemes, lágy, finoman gabonás sör. Az Ambrózia belga búzájuk egy kicsit sötét színű, de ízében hozza azt, amit hoznia kell; amit pedig külön öröm volt kóstolni az a Cassis Bibendi Brown Ale. Ezt a tételt történetesen kóstolhattam a márciusi Kisüzemi Sörfőzdék hazai versenyén és a jelenlegi termék nagyon sokat fejlődött azóta. Ebben a formájában talán ez az egyik legjobb feketeribizlis sör jelenleg a piacon. Nagyon hasonlít a 2020-as Esthajnalra (Szent András Sörfőzde) azzal a különbséggel, hogy nem annyira alkoholos és így a feketeribizli sokkal jobban tud érvényesülni.

Ki kell emelnünk az újhullámos tételeik közül elsősorban a New Zealand Pilsnert, melynek komlózása rendkívül jól lett eltalálva. Olyannyira ízlett ez a finom, és a hétköznapi kínáltból többnyire hiányzó új zélandi komlózás, hogy a saját házisörfőző hobbimban is használni fogom őket. Érdemes lenne a főzdének ezen a vonalon maradva akár a Cold IPA, NEIPA felé is elindulnia. 

Forrás: Facebook/Etyeki Sörmanufaktúra

Ami pedig egy lassan beérő de nagy lehetősége a főzdének azok a Grape Alek. Korábban már hangot adtam annak a véleményemnek és ezt most újra megteszem, hogy a hazai kisüzemi söripar egyik nagy befutója lehet a 2020-as években a Grape Ale. Ugyanis ezen italnál, amely a sör és a bor keresztmetszete, a kiváló hazai borvidékek nyújtotta erőforrások és alapanyagok szinte kimeríthetetlen lehetőséget tartalékolnak, és mivel ezen tételek kiválóak lehetnek a borkedvelők bevezetésére a sörkultúrába érdemes lehet minden főzdének tartania egy-egy Grape Alet. 

Az Etyeki tételek közül most a Groovy Edeck Zöldveltelini Saisont és Princess Edeck Királyleányka Sparkling Alet volt lehetőségem kóstolni. Mindkettő nagyon ízletes, zamatos nedű, mely a jövőben mindenképp nagyobb figyelmet érdemelne.

Ha az Etyeki Sörfőzdét vesszük górcső alá, akkor tehát azt láthatjuk, hogy a termékek minősége megfelelő, azok alapján a főzde abszolút a hazai élbolyba tartozik. Ám ezzel szemben áll a cég teljesítménye, amely nincs összhangban az üzem potenciáljával, igaz, a rendelkezésre álló adatok 2021 végéig mutatják az eredményeket, az azóta eltelt időszakról, amikor például a dobozokra való áttérés már éreztette hatását, még nincsenek publikus információink. Üzemméretet tekintve a befektetett eszközök alapján 140–170 millió forint között mozog az Etyeki, azaz körülbelül akkora, mint a múltkor bemutatott Hedon, vagy a Mad Scientist. 

Ugyanakkor míg ez utóbbiak egy ekkora üzemben évente átlagosan 200 millió forintot költenek el alapanyagokra, az Etyeki csupán 20–25 millió forintot, ami azt sugallja, hogy az Etyeki tele van kihasználatlan kapacitásokkal. 

Ugyanakkor az is szembetűnő a cég eredményeiből, hogy az Etyeki 7–8 év fennállás után sem találta meg azokat a piacokat, ahol stabilan tud értékesíteni, ugyanis a nettó árbevételük még sosem lépte át a 40 millió forintot, ami azt jelenti, hogy így kevesebb termelt sörön összességében kevesebbet tudtak keresni, aminek következtében 2021 végéig közel 150 millió forintos veszteséget könyvelt el a vállalat.

Ez rámutat arra, hogy a hazai kisüzemi széfárban nem elég, ha valaki kiváló söröket tud főzni, nagyon jól kell érteni az üzlethez is. Az Etyekinél is adott a szakértelem, és adott az üzem és annak kapacitásai, viszont teljesen egyértelmű, hogy ilyen alacsony kihasználtság mellett nem lesz profitábilis az üzem. Ugyanakkor ne gondoljuk, hogy ha párszáz millióval többet költetének alapanyagra, azaz többet termelnének az megoldaná a problémákat. 

Nagyon sok főzde van az országban, akik teljes kapacitás mellett veszteségesek. A megoldás abban áll, hogy a terméket el kell vinni a fogyasztókhoz. Fel kell deríteni minden lehetséges értékesítési csatornát, és a szortiment háromfelé osztása ennek már előszele lehet. 

Meg kell találni az egyszerű fogyasztókat, a kisüzemin belül is prémium fogyasztókat és az újdonságok kedvelőit. El kell juttatni a termékeket a speciális sörszaküzletekbe, a kocsmákba, a fesztiválokra, nem is elsődlegesen azért, hogy ott fogyjanak el, hanem hogy a márka széleskörben közismertté és keresetté váljon. Amikor ez adott, akkor lehet a közvetlen főzde-fogyasztó tengelyre terelni az értékesítést.

Mindent egybevetve az Etyeki Sörfőzde a termékek minősége szempontjából abszolút a hazai piacvezetők közé tartozik, csak ahogy sok más főzde, ők is elsősorban a sörfőzéshez értenek. 

Mindenképpen fontos lenne a jövőben nagy hangsúlyt fektetniük arra, hogy minden sörükhöz, a termékpaletta minden részportfóliójához megkeressék, megcélozzák és hozzákapcsolják az adott piaci szegmens fogyasztóit, ugyanis, mivel a sörök kiválóak, csak azt tudom reálisan a veszteség okának betudni, hogy a fogyasztók nem ismerik eléggé a márkát és a termékeket: azaz több Etyekit kellene fogyasztanunk!

A szerző közgazdász, sörfőző, a Sördoktor Youtube csatorna alapítója

Borítókép forrása: Facebook/Etyeki Sörmanufaktúra

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.