Vasárnap ért véget a Formula–1 2020-as idénye, de ahogy azt megszokhattuk, Valtteri Bottas számára Lewis Hamilton mellett nem sok babér termett. A két pilóta 2017 óta csapattárs a Mercedesben, a brit ez idő alatt négyszer lett világbajnok, míg Bottas nála 430 ponttal kevesebbet gyűjtve két második, egy harmadik és egy ötödik helyet tudott felmutatni. A finn látszólag már bele is szürkült ebbe a szerepbe, hiszen amikor a Szahíri Nagydíjon a betegség miatt nem induló Hamilton helyére George Russell ugrott be, őt is csak jó adag szerencse kíséretében tudta legyőzni.

Fotó: EPA/Luca Bruno
De nem Bottas az egyetlen, aki ilyen cipőben járt. David Coulthard egy korábbi Mercedes-sikerkorszakban, 1996 és 2001 között volt Mika Häkkinen csapattársa az ezüstnyilaknál. Coulthard két alkalommal is előkelőbb pozícióban végzett csapattársánál, de pechjére egyik évben sem volt esélye a későbbi világbajnok – 1997-ben Jaques Villeneuve, 2001-ben Michael Schumacher – ellen. Ennek ellenére a McLaren-Mercedes Häkkinent preferálta, aki tudott élni az adódó lehetőségekkel, 1998-ban és 1999-ben is elhódította a vb-címet. A kétszeres világbajnok 2001-es visszavonulása után Coulthard kapott a nyakába egy újabb finnt, Kimi Räikkönent. 2002-ben ugyan még le tudta győzni az ifjú titánt, de utána már nem bírt vele, és végül két évvel később különváltak útjai a csapattól.

Fotó: Action Images/John Marsh
Elképzelhető, hogy Rubens Barrichellót máig nyomasztja a döntés, hogy a 2000-es évad előtt elfogadta a Ferrari ajánlatát. Ugyan a brazil pilóta néhány futamot megnyert, és számtalan alkalommal dobogóra is állhatott a legendás istálló színeiben, de egy bizonyos Michael Schumachert kapott csapattársként maga mellé. A többi pedig történelem: az akkor már kétszeres világbajnok német újabb öt címet szerzett meg, Barrichello pedig a Ferrari dominanciájának időszakban csupán két ezüstéremig jutott. Ráadásul megaláztatásokban is volt része, ennek legjobb bizonyítéka, hogy több alkalommal is arra utasították: a futamon engedje maga elé Schumachert.

Fotó: REUTERS/Leonhard Foeger
Az egyik ilyen eset a 2002-es Osztrák Nagydíjon hatalmas felháborodást keltett. Nem véletlenül, hiszen a tizenhét futamból álló versenynaptár mindössze hatodik állomásánál jártak, amikor a Ferrari vezetősége – a brazil elmondása szerint – kirúgással is fenyegette őt, ha nem adja át első helyét, így közvetlenül a leintés előtt elengedte csapattársát. A dobogó legfelső fokára Schumacher maga helyett Barrichellót küldte fel, így brazilként neki szólt a német himnusz, de a győzelemért járó pontokat a világbajnoknak könyvelték el. A díjátadó során kifütyülték a Ferrarit, a Nemzetközi Automobil-szövetség pedig nem akart több ilyen botrányt, ezért betiltotta a csapatutasításokat, amely szabály néhány éven keresztül érvényben volt.