Másodhegedűsök, akik nem tudtak kilépni a bajnokok árnyékából

Barrichello, Coulthard, Massa, Webber, Bottas. Néhány név, mely a Formula–1 rajongói számára ismerősen cseng, de a sportág berkein kívül nem biztos, hogy tudják, kikről van szó. Mi a közös bennük? Ők az örök másodikok, akik soha nem tudtak kilépni világbajnok csapattársaik, Schumacher, Häkkinen, Räikkönen, Alonso, Vettel vagy Hamilton árnyékából.

2020. 12. 18. 8:45
RUBENS BARRICHELLO AND MICHAEL SCHUMACHER ON THE PODIUM IN SPIELBERG.
Schumacher (balra) és Barichello (jobbra) mosolya sem volt őszinte Ausztriában Fotó: REUTERS/Leonhard Foeger
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vasárnap ért véget a Formula–1 2020-as idénye, de ahogy azt megszokhattuk, Valtteri Bottas számára Lewis Hamilton mellett nem sok babér termett. A két pilóta 2017 óta csapattárs a Mercedesben, a brit ez idő alatt négyszer lett világbajnok, míg Bottas nála 430 ponttal kevesebbet gyűjtve két második, egy harmadik és egy ötödik helyet tudott felmutatni. A finn látszólag már bele is szürkült ebbe a szerepbe, hiszen amikor a Szahíri Nagydíjon a betegség miatt nem induló Hamilton helyére George Russell ugrott be, őt is csak jó adag szerencse kíséretében tudta legyőzni.

Az elmúlt idények legjellemzőbb képe: Hamilton (középen) nyer, Bottas (balra) a második helyről figyeli
Fotó: EPA/Luca Bruno

De nem Bottas az egyetlen, aki ilyen cipőben járt. David Coulthard egy korábbi Mercedes-sikerkorszakban, 1996 és 2001 között volt Mika Häkkinen csapattársa az ezüstnyilaknál. Coulthard két alkalommal is előkelőbb pozícióban végzett csapattársánál, de pechjére egyik évben sem volt esélye a későbbi világbajnok – 1997-ben Jaques Villeneuve, 2001-ben Michael Schumacher – ellen. Ennek ellenére a McLaren-Mercedes Häkkinent preferálta, aki tudott élni az adódó lehetőségekkel, 1998-ban és 1999-ben is elhódította a vb-címet. A kétszeres világbajnok 2001-es visszavonulása után Coulthard kapott a nyakába egy újabb finnt, Kimi Räikkönent. 2002-ben ugyan még le tudta győzni az ifjú titánt, de utána már nem bírt vele, és végül két évvel később különváltak útjai a csapattól.

David Coulthard (balra) Mika Häkkinen (középen) után kapott még egy finnt, Kimi Räikkönent
Fotó: Action Images/John Marsh

Elképzelhető, hogy Rubens Barrichellót máig nyomasztja a döntés, hogy a 2000-es évad előtt elfogadta a Ferrari ajánlatát. Ugyan a brazil pilóta néhány futamot megnyert, és számtalan alkalommal dobogóra is állhatott a legendás istálló színeiben, de egy bizonyos Michael Schumachert kapott csapattársként maga mellé. A többi pedig történelem: az akkor már kétszeres világbajnok német újabb öt címet szerzett meg, Barrichello pedig a Ferrari dominanciájának időszakban csupán két ezüstéremig jutott. Ráadásul megaláztatásokban is volt része, ennek legjobb bizonyítéka, hogy több alkalommal is arra utasították: a futamon engedje maga elé Schumachert.

Schumacher (balra) és Barrichello (jobbra) mosolya sem volt őszinte Ausztriában
Fotó: REUTERS/Leonhard Foeger

Az egyik ilyen eset a 2002-es Osztrák Nagydíjon hatalmas felháborodást keltett. Nem véletlenül, hiszen a tizenhét futamból álló versenynaptár mindössze hatodik állomásánál jártak, amikor a Ferrari vezetősége – a brazil elmondása szerint – kirúgással is fenyegette őt, ha nem adja át első helyét, így közvetlenül a leintés előtt elengedte csapattársát. A dobogó legfelső fokára Schumacher maga helyett Barrichellót küldte fel, így brazilként neki szólt a német himnusz, de a győzelemért járó pontokat a világbajnoknak könyvelték el. A díjátadó során kifütyülték a Ferrarit, a Nemzetközi Automobil-szövetség pedig nem akart több ilyen botrányt, ezért betiltotta a csapatutasításokat, amely szabály néhány éven keresztül érvényben volt.

Annak a bizonyos Osztrák Nagydíjnak az utolsó köre:

Barrichellónak 2005-ben lett végül elege abból, hogy Schumacher árnyékában kell versenyeznie, és a Hondához szerződött. 2009-ben a mezőny egyetlen versenyképes autójában, a Brawn GP-ben ült, de itt sem tudta lemosni magáról a másodhegedűs szerepét, hiszen míg márkatársa, Jenson Button világbajnok lett, addig ő a harmadik helyen végzett, két évvel később pedig visszavonult. Egy rekordot azért magáénak tudhatott a 2020-as idényig, amíg Kimi Räikkönen ezt el nem vette tőle: 322 indulásával ő volt az F1 történetének legtapasztaltabb versenyzője. Alighanem ezt a titulust elcserélte volna egy világbajnoki címre.

Fernando Alonso (balra): Nem baj, Felipe
Fotó: MTI/EPA/Alberto Estevez

Barrichello mellett még egy brazilt említhetünk, aki hasonló utat járt be, ő Felipe Massa. Az alacsony versenyzőnek három bajnokkal, sorrendben Michael Schumacherrel, Kimi Räikkönennel, majd Fernando Alonsóval kellett megküzdenie az első számú pilóta szerepéért, és mondanunk sem kell, nem járt sok sikerrel. Nyolc ferraris idénye során mindössze egyszer tudta legyőzni valamelyik csapattársát, 2008-ban Räikkönent. Massa abban az évadban közel járt a sikerhez, a Brazil Nagydíjon húsz másodpercig úgy tűnt, hogy ő lesz a világbajnok, de végül Lewis Hamilton az utolsó kanyarok egyikében megelőzte Timo Glockot, és az újonnan szerzett pontjaival a tabella második helyére taszította Massát. A brazil pilóta karrierje ezzel a futammal megtört, a hátralévő vörös idényeiben a hatodik pozíció volt számára a csúcs, miközben akkori csapattársa, Alonso a vb-címekért harcolt.

A 2008-as Brazil Nagydíj, amikor Massa 20 másodpercig bajnoknak érezhette magát:

Sebastian Vettel és Mark Webber 2009 és 2013 között voltak csapattársak a Red Bullnál. Sohasem voltak puszipajtások, de 2010-ben, amikor mindketten versenyben voltak a bajnoki címért, a Török Nagydíjon odáig fajult a helyzet, hogy kiütötték egymást. A balesetet követően a német pilóta kiesett, az ausztrál pedig a harmadik helyen ért célba. Mindketten egymást hibáztatták az esetért, innentől pedig már csak lefelé vezetett az út a kapcsolatukban. Több alkalommal is előfordult, hogy a burkolt csapatutasításnak ellenszegülve valamely versenyző nem engedte el jobb helyzetben lévő csapattársát. Az év végén Vettel örülhetett, megszerezte első vb-címét, míg Webber a harmadik helyen végzett. Az ausztrál ezek után belekényszerült az örök második (vagyis az ő esetében inkább örök harmadik) szerepkörébe. Miközben Vettel sorban négy világbajnoki címet húzott be, Webber három harmadik és egy hatodik helyet gyűjtött be a mezőny leggyorsabb autójával, majd 2013-ban visszavonult.

Webbernek (jobbra) nem sok örömben volt része Vettel mellett
Fotó: MTI/EPA/Franck Robichon

REKORDSZÁMÚ VERSENY 2021-BEN

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) Motorsport Világtanácsa elfogadta a Formula–1-es világbajnokság jövő évi versenynaptárát, melyben rekordot jelentő 23 futam szerepel. A szezonnyitó futam március 21-én lesz Ausztráliában, a Magyar Nagydíjat augusztus 1-jén rendezik, és az idény december első hétvégéjén, Abu-Dzabiban zárul.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.