Háromezer méter kordon és egy repülőgép is kellett a magyar rendezéshez

A vasárnap befejeződött Giro d’Italia első három, magyarországi szakasza hatalmas közönségsikert aratott, és nagy reklámot, elismerést hozott hazáknak, de a háromhetes olasz kerékpáros-körversenyre „rászervezett” Tour de Hongrie mutatói is parádésak lettek. Ami persze nem is csoda, hiszen a földkerekség legerősebb csapatai közül tizenegy – világsztárokkal a soraiban – a magyar körversenyen is elindult.

Magyar Nemzet
Forrás: Tourdehongrie.hu2022. 06. 02. 17:15
null
Fotó: Halmágyi Zsolt /tdh
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az elmúlt években folyamatosan erősödött a Tour de Hongrie mezőnye, ezt igazolja a sportágban mértékadó honlap, a Procyclingstats elemzése. A sportági eredménylistákat, rangsorokat és statisztikákat közlő portál a rajtlista minőségét is pontozza, eszerint 2015-ben még csupán négy pont járt a magyar körversenynek, a folyamatos fejlődést mutatják az ezt követő értékek: 2016-ban kilenc, 2017-ben 19, 2018-ban 36, 2019-ben hetven, 2020-ban 85, 2021-ben 129, 2022-ben pedig már 175 pontot „ért” a mezőny, ez utóbbi érték már vetekedik a ProSeries eseményeivel.

2020.05.15. Tour de Hongrie 2022., 5. szakasz, Miskolc-Kékestető
Fotó: Tuba Zoltán

Nem véletlen a magas érték, a sportág sztárcsapatai közül tizenegy küldte el a sorát hozzánk, többek között olyan együttesek, mint a Quick-Step Alpha Vinyl, az INEOS Grenadiers, a Jumbo–Visma vagy a Bahrain Victorious – mintha a labdarúgó Bajnokok Ligája legerősebb klubjai jönnének el egy magyarországi tornára. Itt is jól látható a fejlődés: 2015-ben és 2016-ban csak a „harmadik vonal”, a kontinentális csapatok neveztek, 2017-ben megérkezett az első ProTeam (a sportágban ez a második szint), 2018-ban három, 2019-ben már négy ProTeam indult nálunk. 

2020-ban érkeztek az első sztárcsapatok, abban az évben öt WorldTeam mellett nyolc ProTeam, 2021-ben nyolc WorldTeam és nyolc ProTeam indult, 2022-ben pedig a tizenegy WorldTeam mellett nyolc ProTeam vett részt a Tour de Hongrie-n.

Megérkeztek a magyar viadalra a világsztárok is, először köszönthettünk a rajtnál olyan nagyságokat, mint a holland Fabio Jakobsen, az ugyancsak holland Dylan Groenewegen vagy az olasz Elia Viviani. Mindhárman a világ legjobb sprinterei közé tartoznak, valamennyien több szakaszt nyertek már a sportág legnagyobb viadalain, a Tour de France-on, a Giro d’Italián vagy a Vuelta a Espanán, Jakobsen legutóbb megnyerte a Vuelta gyorsasági pontversenyét, Groenewegen négy Tour-szakaszsikernél jár, Viviani pedig pályán olimpiai aranyéremmel is rendelkezik. Egyáltalán nem lenne meglepő, ha a júliusi Tour de France-on éppen ők hárman vívnák a legnagyobb csatákat a sprinteken.

Fabio Jakobsen (Quick-Step Alpha Vinyl) két szakaszt is megnyert:

Fotó: Mario Pertorini

A sztárcsapatok pedig szívesen jönnek: a legnagyobb versenyeket idéző biztonságos körülmények között, színvonalas szállásokkal és nagy médiafigyelem mellett versenyezhetnek Magyarországon, mindhárom szempont sokat jelent akkor, amikor összerakják versenynaptárukat. A Tour de Hongrie teljes útvonalán forgalomtól elzárt pályán tekerhet a mezőny. Amint arról a verseny honlapja az összefoglalójában beszámolt, az idei viadalon az öt nap során hét megyei és a budapesti rendőrfőkapitányság 2650 munkatársa vette ki a részét az útbiztosításból. A karavánt 19 rendőrmotoros és 23 útvonalbiztosító motoros kísérte végig, három mentőautó, egy orvosi autó és egy mentőmotoros segített, ha szükség volt rá.

A Tour de Hongrie kommunikációs partnere, az A.S.O. segítségével a korábbiaknál is jelentősebb televíziós megjelenést biztosított a magyar viadal számára, világszerte, valamennyi kontinensen, csaknem 190 országban volt látható (120-ban élőben!) a magyar körverseny, több mint egymilliárd ember számára vált elérhetővé. 

Az Eurosport adatai már megérkeztek: csaknem hat és fél milliós nézettséget értek el a magyar Tour adásai. A hazánkba érkező világsztárok miatt több országban is kiemelt figyelem övezte körversenyünket, Fabio Jakobsen vagy Dylan Groenewegen remeklése miatt előfordult, hogy a holland és a belga sajtóban a Tour de Hongrie-ról érkező hír nagyobb szenzációt jelentett, mint a Giro d’Italia aznapi eseményei. A hírek pedig mindenhová eljutottak, hiszen olyan nagy hírügynökségek dolgoztak a versenyünkkel, mint a Reuters, az SNTV, az Eurovision.

Az idei Tour de Hongrie a csapatok és a közreműködők számára 43 különböző szálláshelyen összesen 3215 vendégéjszakát kötött le. Fontos hozzátenni, hogy a sztárcsapatok számára kizárólag a prémium szálláshelyek jöhettek szóba – a sportág sajátossága, hogy ezeket a szállásokat a verseny szervezői biztosítják és fizetik, ahogyan a profi csapatok számára szabályzatban előírt rajtpénzt is fizetni kell a teljes ellátás mellett.

Fotó: Vanik Zoltán

Mindez nem valósulhatna meg Magyarország kormányának kiemelt támogatása nélkül. 2016-ban ötéves fejlesztési program indult a kormányzat támogatásával, a program sikerét, az elért eredményeket támasztja alá, hogy 2022-ben újabb ötéves ciklus indult. A költségvetés jelentős részét a kormányzati támogatás biztosítja, enélkül nem juthatott volna néhány év alatt ilyen magasra a nemzeti körverseny. Ugyanakkor az is a szervezők feladata, hogy az állami támogatást minél több szponzori bevétellel egészítsék ki, az elmúlt években ezen a téren is sikerült előrébb lépni.

A megfogalmazott cél, hogy a viadal bekerüljön a Nemzetközi Kerékpáros-szövetség ProSeries-sorozatába. Ennek csaknem minden feltételét – a részt vevő mezőny minőségét, az egész világot elérő médiamegjelenést, a biztonságos lebonyolítást vagy a megfelelő szálláshelyeket – képes teljesíteni a Tour de Hongrie, de kétségtelen, hogy a magasabb szinthez a verseny költségvetéséhez is újabb forrásokat kell találnia.

Néhány érdekes adat a 2022-es Tour de Hongrie-ról:

65 fő dolgozott a rajt- és célterületek felépítésén, 3000 méternyi kordont és 15 kilométernyi kordonszalagot felhasználva.
71 fő alkotta a versenyen dolgozó televíziós stábokat, összesen 17 kamerával és 20 járművel, de a közvetítésben szerepet játszott egy helikopter és egy videójeleket továbbító repülőgép is, amely a közvetítések során végig az útvonal fölött körözött.
332 fő volt a versenyzők és a csapatok kísérőinek összlétszáma.
120 járművel érkeztek a csapatok, egy klub jellemzően egy kamiont, egy buszt, egy teherautót és három személyautót foglalkoztatott a verseny során.
19 állandó munkatárs dolgozott egy éven át a szervező Vuelta Kft. keretein belül a verseny előkészítésén.
150 megkülönböztető – sárga, zöld, piros és fehér – mezt gyártottak a verseny részére, ilyet húztak fel az eredményhirdetésnél a legjobbak.
45 728 euró, vagyis cirka 17 millió forint volt a Tour de Hongrie összdíjazása.
6260 palack, vagyis több mint háromezer liter ásványvíz fogyott a verseny során.
980 darab bagett és 2150 kiló jég fogyott a versenyzők részéről.
755 798 elérést jegyzett az öt nap során a verseny hivatalos Facebook-oldala, több mint négyszázezret a Twitter-oldala, a közösségi médiában is jellemzően jelentős előrelépést hozott a 2022-as verseny, az Instagramon 13, a Twitteren 25 százalékos növekedést mutatott a Tour de Hongrie oldala csak az esemény hetében.

Fotó: TDH

Borítókép: Madártávlatból is remek volt az idei Tour de Hongrie (Fotó: TDH/Halmágyi Zsolt)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.