A harmadik bajnoki címét szerezte meg a túraautózás világsorozatában Michelisz Norbert az elmúlt hétvégén, az FIA TCR World Tour makaói szezonzáróján. Először 2019-ben volt világbajnok magyar autósport-történelmet írva, aztán 2023-ban ért fel a csúcsra újra, idén pedig megvédte a címét. Első ránézésre simának is tűnhet a mostani sikere, hiszen a szezon első futamát rögtön megnyerte Olaszországban, és onnantól mind a hét forduló végén ő állt a bajnokság első helyén. Az év utolsó versenye előtt azonban mindössze öt pont volt az előnye a Link&Co svéd világbajnoka, Thed Björk előtt, ami a mindig kiszámíthatatlan Makaóban minden volt, csak garancia nem.
– Életem talán legnehezebb reggelét éltem át az utolsó futam napján – fogalmazott Michelisz Norbert, aki tegnap érkezett haza Magyarországra. – Aludni sem tudtam az előző éjjel, mert alighogy elnyomott az álom, arra ébredtem, mintha kopogna valami. Tíz percet feküdtem, forgolódtam az ágyban, mire felkeltem, kinéztem az ablakon, és azt láttam, hogy szakad az eső. Semmilyen előrejelzés nem jósolt esőt, és szárazon működött jól az autónk. Esőben új lapokat osztanak. Ilyen pályán, ilyen kevés esős tapasztalattal könnyű hibázni. Az én szemszögemből pedig egy apró hiba is azt jelenthette volna, hogy kicsúszik a kezeim közül a bajnoki cím.
Kémeket küldtek a legnagyobb rivális autójához
Makaó a világ egyik legveszélyesebb pályája, ahol sokszor szó szerint centikre száguldanak el az autók a fal mellett. Ráadásul olyan nagy víz állt a pályán, hogy nem lehetett időben elkezdeni a futamot. Az is benne volt a pakliban, hogy nem lesz verseny.
– Ötven százalék volt az esély a futamra, és nem tagadom, picit reménykedtem, hogy már nem találnak időt rá, mert ez azt jelentette volna, hogy automatikusan bajnok vagyok – vallotta be a Hyundai versenyzője. Végül mintegy kétórás csúszással volt futam, ami Michelisz szerint azért is állította komoly dilemma elé őket, mert a felszáradó pályán van egy pont, amikor nehéz eldönteni, hogy a száraz vagy esőgumi a nyerő. A jó választással nagyot lehet nyerni, a rosszal nagyot lehet bukni, és éllovasként neki volt a legtöbb vesztenivalója.
– Eldöntöttük, hogy lemásoljuk azt, amit a bajnoki vetélytárs tesz – árulta el Michelisz. – Elhelyeztük a kémeinket az ő autójuk körül, és ment a lázas telefonálás. Amikor láttuk, hogy ők esőgumit készítenek elő, onnantól biztos volt, hogy én is azzal megyek, így kiküszöböltük azt, hogy a legfőbb riválishoz képest hátrányba kerüljek.
Michelisz Norbert ezért erre a bajnoki címére a legbüszkébb
Michelisz az ötödik helyen ért célba az utolsó versenyen, Björk nyolcadik lett, így végül tizenegy pontos előnnyel a magyar végzett a bajnokság élén. A három bajnoki címe közül mindegyik izgalmas végjátékban jött össze, de a mostanit tartja a legtöbbre.
– Eddig mindegyik bajnoki címemben volt valami nehézség, amit akkor istencsapásaként éltem meg – jegyezte meg. – Most a szezon felétől nem a mi autónk volt a leggyorsabb. Sőt, Brazíliától kezdődően szerintem csak harmadik erő voltunk. Ez volt az első olyan szezon, ahol egy gyengébb autóval sikerült bajnokságot nyernem, ezért vagyok erre a legbüszkébb.
Kulcsfontosságú volt, hogy már a szezon elején nagy pontelőnyre tett szert a csapattársaihoz képest, elmondása szerint így a Hyundainak a harmadik-negyedik hétvége után már nem volt más választása, mint hogy a spanyol Mikel Azcona és az argentin Néstor Girolami beálljon mögé, ami nagyon sokat számított a végelszámolásnál. – Hálás vagyok nekik, mert ha ők nincsenek, most nem lennék újra bajnok – jelentette ki.
Hihetetlen út: 40 évesen a túraautózás legendái közé került
Michelisz harmadik bajnoki címe jelentős mérföldkő, hiszen ezzel a túraautózás korszakos legendái közé emelkedett. Ennyi győzelmet csak az egyaránt háromszoros bajnok brit Andy Priaulx és az argentin José María López, valamint a négyszeres első francia Yvan Muller ért el valaha. Valószerűtlen, mesébe illő bravúr, hogy Michelisz, aki 21 évesen vezetett életében először versenyautót, addig csak szimulátorozott, mostanra velük egy kategóriába esik. De ő a 2010-ben – ugyancsak Makaóban – aratott első világbajnoki futamgyőzelméhez képest is óriási változást érez magán.
– Emlékszem, hogy amikor tizennégy éve az első versenyemet nyertem a világbajnokságon, az csodálatos érzés volt, de akkor még egy teljesen más pilóta és teljesen más ember voltam – magyarázta. – Tizennégy év tapasztalata, benne az apává válás segítette megérteni, hogy mik az igazán fontos dolgok. Sokszor nem jött ki a lépés hazai pályán, a Hungaroringen, vagy 2017-ben nagy csatában lemaradtam a világbajnoki címről, és úgy éreztem, összedől a világ. Idén lettem negyvenéves, és ebben a korban már tudom, hogy a rossz dolgok részei az útnak, a siker önmagában, ezek nélkül nem létezik.
Amikor január elején tompul a mámor, újra bizonyítani kell
Michelisz háromszoros bajnokként is folyamatosan megkérdőjelezi önmagát, és tudja, hogy jövőre újra bizonyítania kell.
– Amikor először gyári csapatba kerültem, izgultam, hátha kiderül, hogy nem vagyok ilyen szintű versenyző – szemléltette az érzést. – Amikor a Hyundaihoz igazoltam, tudtam, hogy jó az autó, de ha ezzel nem leszek bajnok, akkor kiderül, hogy nem vagyok elég jó. Mindig az a típus voltam, aki kételkedik magában, aki mindig bizonyítani akar.
– Ezen a bajnoki címek sem változtattak, pedig az első előtt azt hittem, hogy ha egyszer felérek a csúcsra, akkor életem kirakósa készen van. Így is volt, nagyjából három hétig. Aztán felébredsz január elején, tompul ez az érzés, és azt érzed, újra bizonyítanod kell. Így volt az első és a második bajnoki cím után, és így lesz most is.
Most kiélvezi a győzelem ízét, de már arra is készül, amikor ezek az emlékek halványulnak majd.
– Amikor elmúlik ez a részegség, és abban a pillanatban már nem azt érzem, hogy újra bizonyítani akarok, akkor fogom abbahagyni – tekintett a jövőbe. – Most viszont azt érzem, hogy szeretnék még versenyezni, jónak érzem magam, jó a Hyundainál, de azt, hogy pontosan meddig akarok még ezzel foglalkozni, azt nem tudom. Nem tervezek ennyire előre.