Verstappen hosszú nyeretlen széria után lett bajnok, időutazásra vitt a McLaren

Kétévnyi Red Bull- és háromévnyi Verstappen-uralom után felüdülést hozott a 2024-es idény a Formula–1-ben, amikor az energiaitalosok nemcsak méltó kihívóra találtak a McLaren-istállóban, hanem legyőzőre is. Verstappent azonban idén sem lehetett megszorongatni, az évtől már négyszeres világbajnokként köszön el. Más kategóriában, de Michelisz Norbertnek és Kiss Norbertnek is emlékezetes év volt az idei, előbbi a TCR World Tour bajnoka lett, utóbbi pedig a kamionos Európa-bajnokságot nyerte meg.

2024. 12. 30. 5:08
Max Verstappen zsinórban negyedszer lett világbajnok
Max Verstappen zsinórban negyedszer lett világbajnok Fotó: AFP/ANDREJ ISAKOVIC
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Felsorolni is sok, hogy hány rekordot döntött meg Max Verstappen a 2023-as idényben. Hogy csak a legfontosabbakat említsük: a Red Bull holland pilótája győzött a legtöbbször (19), állt a legtöbbször dobogóra (21), nyerte meg zsinórban a legtöbb futamot (10) és szerezte a legtöbb pontot (575) egy kiíráson belül. Ebből kiindulva 2024-ben egyszínű évre számíthattunk, és az első öt futam ezen várakozásokat igazolta. Verstappen négyet megnyert közülük, és a fennmaradó egy alkalommal, Ausztráliában is övé volt a pole pozíció, hogy aztán három kör után elfüstöljön alatta a Red Bull. Sergio Pérez négy dobogós hellyel egészítette ki Verstappen győzelmeit, fényesnek tűnt a jövő a bikák szempontjából.

Verstappen már az idény első szakaszában kényelmes előnyt dolgozott ki a többiekkel szemben, történjen bármi, ő már jó pozícióból várta a folytatást. Történt is valami. Az évet erősen kezdő Ferrari helyett az első számú üldöző szerepét szépen, lassan a McLaren és Lando Norris vette át, utóbbi május elején áttörte a gátat, és megszerezte első, várva várt futamgyőzelmét a Formula–1-ben. Ezt augusztus végéig nem követte több, részben ez is szerepet játszott abban, hogy a brit üldöző volt, nem pedig Verstappen valós kihívója.

F1 Grand Prix of Brazil Norris (balra) és Verstappen a brazil versenyhétvégén
Norris (balra) és Verstappen a brazil versenyhétvégén (Fotó: AFP/NurPhoto/Gongora)

A McLaren előretörését kihasználva az istálló két versenyzője, Norris és Oscar Piastri egyre többet állt dobogóra, míg az időközben visszaeső Red Bull-lal Verstappennek ez az idény közepén csak minden harmadik futamon sikerült. Norris így egyre csökkentette a hátrányát a pontversenyben, a nyári szünet után a semleges szurkolók szemében már felcsillant a remény, hogy szoros lehet a csata a vb-címért. A monzai fiaskó után, amikor még hagyták Norrist és Piastrit egymással csatázni, már a McLarennél is kezdtek hinni ebben, és utóbbi pilótát arra kérték, az észszerűség határain belül segítse a 62 pontos hátrányt ledolgozni próbáló csapattársát.

Hét különböző győztes

Erre túl sokszor nem volt szükség. Norris gyakran magának nehezítette meg a dolgát. Hiába szerezte meg idén nyolcszor az első rajthelyet, tehát ugyanannyiszor, mint Verstappen, mindössze négy győzelem szerepel a neve mellett, miközben a holland rivális kilencig jutott. Norris a legtöbbször már az első kanyarban megpecsételte a sorsát, jellemző volt rá, hogy a rajt után elbukott egy-két helyet.

Bár a McLarené lett a leggyorsabb autó, Norrist nem segítette, hogy a Ferrarinak is bőven akadtak jó hétvégéi, sőt néhányszor a Mercedes is ellenállhatatlanul teljesített, így egymástól vettek el pontokat a pilóták. 2012 óta először fordult elő, hogy egy idényen belül hét különböző versenyző is győzött,

az említett duón kívül Charles Leclerc-nek három, Carlos Sainznak (mindkettő Ferrari), Piastrinak, George Russellnek és Lewis Hamiltonnak (mindkettő Mercedes) kettő-kettő győzelem jutott. Utóbbinak különösen sokat jelentett a silverstone-i sikere, hiszen a 2021-es Szaúdi Nagydíj óta, 945 nap után először lett övé a dobogó legfelső foka.

F1 Grand Prix of Hungary Oscar Piastri a Hungaroringen aratta pályafutása első futamgyőzelmét
Oscar Piastri a Hungaroringen aratta pályafutása első futamgyőzelmét (Fotó: AFP/NurPhoto/Robert Szaniszlo)

Visszatérve Verstappenhez,

a holland pilóta a tavalyi tízversenyes győzelmi sorozatához képest idén két futamnál többet nem tudott zsinórban megnyerni, és Norris annak ellenére sem tudott lőtávolba kerülni, hogy a címvédőnek volt egy tíz nagydíjból álló nyeretlenségi szériája is. 

Ezt egy emlékezetes győzelemmel zárta le november elején Brazíliában. Verstappen a 17. helyről rajtolva lubickolt az eláztatott interlagosi pályán, sorra vadászta le az ellenfeleit. Meg sem állt, míg az élre nem került, és egy jó adag szerencsével sikerült is megőriznie a helyét. Ezzel a diadallal megmutatta a pole pozícióból rajtoló Norrisnak, hogy ki az úr a háznál, és a következő versenyhétvégén, Las Vegasban be is biztosította negyedik világbajnoki címét. Hatvanhárom pontot vert Norrisra, akitől a végelszámolásnál a harmadik Leclerc sem volt messze, csak tizennyolc pont választotta el őket.

Időutazás a McLarennel és a Ferrarival

Ennél is kisebb volt a különbség a konstruktőri pontverseny első két helyezettje között. Úgy érezhettük, hogy egy időutazáson veszünk részt, és az ezredforduló környékére csöppentünk vissza, hiszen a McLaren és a Ferrari harcolt egymással a vb-címért. Előbbi 1998, utóbbi 2008 óta várt ilyen sikerre. Most már tudjuk, hogy az olaszok várakozása tart tovább. Sainz és Leclerc nagy hajrával tartotta életben a Ferrari reményeit az idényzáróig, de ott a dupla dobogó sem volt elég a cím megszerzéséhez, mert Norris futamgyőzelmével zárult az év, és az ezzel begyűjtött pontok az élen tartották a McLarent.

A Ferrari és a McLaren az utolsó pillanatig harcolt egymással
A Ferrari és a McLaren az utolsó pillanatig harcolt egymással (Fotó: AFP/NurPhoto/Jakub Porzycki)

A Red Bull már korábban kiszállt ebből a csatából. Szeptember közepén vette át az első helyet a bikáktól a brit istálló, és sejteni lehetett, hogy onnan már nem lesz visszaút a címvédő számára. Ez a McLaren és a Ferrari feljavulása mellett a Red Bull visszaesésének is volt köszönhető, a versenyzőik folyamatosan az autó vezethetőségére panaszkodtak. 

Sergio Pérez különösen szenvedett, részben az ő számlájára írható, hogy a Red Bull elbukta a bajnoki címet. Az első hat futamon még remekelt, 86 pontot gyűjtött, aztán viszont a hátralévő 18 nagydíjon és hat sprinten csupán 66-ot. Így az előző évi ezüstérméhez képest idén csak nyolcadik lett a mexikói, a topcsapatok pilótái közül egyedüliként győzelem nélkül maradt, 285 ponttal gyűjtött kevesebbet az ugyanolyan autóban ülő Verstappennél.

Ezek után számítani lehetett arra, hogy a Red Bull szerződést bont vele. Így is lett, másfél hete érkezett az erről szóló bejelentés. Pérez 2011 óta először nem lesz a mezőny tagja, de a Red Bull kötelékében marad, és promóciós eseményeken még részt vesz. Nem ő az egyetlen veterán, aki elköszön. Kevin Magnussen (Haas) számára a 2014-es bemutatkozása óta ez a harmadik búcsú, az F1-ben 2013-tól versenyző Valtteri Bottastól is megvált a Sauber, ő visszatér a Mercedeshez, és tesztpilótaként folytatja. A 2022-ben debütált Csou Kuan-jü (Sauber) a negyedik távozó az év végén, míg Logan Sargeanttől már szezon közben megvált a Williams, illetve Daniel Ricciardótól az RB; az ő helyükre Franco Colapinto és Liam Lawson ugrott be. Utóbbi hosszabb távra is berendezkedhet a Formula–1-ben, ugyanis az új-zélandi pilóta kapta meg Pérez ülését. Azt már a 2024-es idény előtt is tudni lehetett, hogy Sainz is elveszíti a helyét a Ferrarinál, mert az jövőre Hamiltoné lesz. A spanyol pilóta a Williamsnél talált menedéket, míg a Haastól távozó Nico Hülkenberg a következő szezont már a Saubernél kezdi meg. 

Történelmi magyar duplázás

Max Verstappen az FIA hagyományos díjátadó gáláján vette át a Formula–1-es világbajnoknak járó trófeát, és két magyar autóversenyző is felállhatott ugyanarra a színpadra a ruandai Kigaliban. Ilyenre soha nem volt példa korábban: Michelisz Norbert és Kiss Norbert külön-külön már többször részt vehetett az FIA év végi díjkiosztóján a korábbi bajnoki címeiknek köszönhetően, de egyszerre mindketten most először lettek kitüntetve a világ legjobb autóversenyzői között.

Michelisz a harmadik bajnoki címét szerezte meg a túraautózás világsorozatában, idén az újra az FIA égisze alatt futó TCR World Tour győztese lett. Először 2019-ben volt világbajnok magyar autósport-történelmet írva, aztán 2023-ban ért fel ismét a csúcsra, idén pedig megvédte a címét. Első ránézésre simának is tűnhetett a mostani sikere, hiszen a Hyundai versenyzőjeként a szezon első futamát rögtön megnyerte Olaszországban, és onnantól mind a hét forduló végén ő állt a bajnokság első helyén. Az év utolsó versenye előtt azonban mindössze öt pont volt az előnye a Lynk & Co svéd világbajnoka, Thed Björk előtt, ami a világ egyik legveszélyesebb pályáján, Makaóban semmire sem volt garancia.

MICHELISZ Norbert
Michelisz Norbertnek emlékezetes éve volt (Fotó: MTI/Hegedüs Róbert)

Az idén negyvenéves Michelisz végül az ötödik helyen ért célba az utolsó versenyen, Björk nyolcadik lett, így 11 pontos előnnyel a magyar végzett a bajnokság élén. A három bajnoki címe közül mindegyik izgalmas végjátékban jött össze, de az ideit tartja a legtöbbre.

– A szezon felétől nem a mi autónk volt a leggyorsabb. Sőt Brazíliától kezdve szerintem csak a harmadik erő voltunk. Ez volt az első olyan év, ahol egy gyengébb autóval sikerült bajnokságot nyernem, ezért vagyok erre a legbüszkébb – érvelt lapunknak Michelisz, aki háromszoros bajnokként a túraautózás korszakos legendái közé emelkedett. Ennyi győzelmet csak az egyaránt háromszoros bajnok brit Andy Priaulx és az argentin José María López, valamint a négyszeres első francia Yvan Muller ért el valaha.

Mesés bravúr, hogy Michelisz, aki 21 évesen vezetett életében először versenyautót, addig csak szimulátorozott, mostanra velük egy kategóriába esik. S hasonlóan valószerűtlen sikersztori Kiss Norberté is, aki egy szombathelyi panellakásból ugyancsak számítógépes játékokkal kezdve jutott el a drága autósport legjobbjai közé.

A Révész Racing színeiben Kiss idén elképesztő dominanciával hódította el zsinórban a negyedik bajnoki címét a kamionos Európa-bajnokságon: az összes pole pozíciót megszerezte, és a 28 futamból 19-et megnyert.

– Arra vagyok a legbüszkébb, hogy a szezon első 11 futamát egymás után megnyertük, mert ilyenre korábban senki sem volt képes a kamionos Eb fennállása alatt, vagyis 1985 óta – fogalmazott kérdésünkre Kiss Norbert, aki összességében hatodszor lett a sorozat bajnoka, amivel befogta a kategória élő legendáját, az eddigi csúcstartót, a német Jochen Hahnt.

Toto Wolff, a Mercedes F1-es csapatfőnöke és milliárdos társtulajdonosa is gratulált Kiss hatodik bajnoki címéhez egy neki címzett videóüzenetben, amelyben azt is megjegyezte, hogy újra Mercedest kellene vezetnie. A 2016 és 2019 között a német márkával a bajnoki címre esélytelen Kiss erre a felvetésre így reagált lapunknak:

– Amikor ott voltam, minden pillanatban éreztem a csillag erejét, csak akkor nem, amikor rá kellett lépni a gázra… (Szalay Attila)

 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.