Kiindulásképpen azt kell egyértelművé tenni, hogy egy választási rendszert mindig több – politikatudományi, alkotmányjogi, választásszociológiai stb. – szemüvegen keresztül figyelhetünk. Ráadásul egy demokratikus politikai berendezkedésben a választási rendszer legapróbb kérdései is elemi erővel érintik magukat a politikai pártokat. Tehát a nyers politikai szempontok is óhatatlanul helyet követelnek maguknak az értelmezési tengelyen.
A rendszerváltozás után létrehozott magyar választási rendszer éppen olyan volt, mint a rendszerváltozás maga. A politikatudomány nyelvén ezt úgy fejezhetjük ki, hogy a rendszer kialakulásának története legjobban a politikai tárgyalások haszonmaximalizálásra irányuló törekvéseit bemutató modellel írható le – állapították meg külföldi szerzők Közép-Európa „megtestesülő demokráciájáról” szóló könyvükben. Mindez azt jelenti, hogy nem átgondolt alapelvek – egyszerűség, átláthatóság, új politikai formációk megjelenésének támogatása vagy például a kormányzóképesség megtartása – mentén alakult ki az akkori rendszer, hanem a kerekasztal-tárgyaláson részt vevő politikai szereplők éppen aktuális, valós vagy utóbb hamisnak bizonyult politikai előfeltételezései és érdekei mentén. Gondoljunk csak bele, hogy a parlament létszáma miért éppen 386 lett, miért nem egy kisebb, kerekebb szám. Ezt a kérdést alkotmányjogi vagy választójogi alapelvek segítségével nem tudjuk megválaszolni: egészen egyszerűen azért, mert az utolsó állampárti Országgyűlés nem volt hajlandó törvénybe önteni az eredeti, kevesebb egyéni választókerületet tartalmazó javaslatot – félve attól, hogy kevesebb egyéni körzet esetén a kommunista jelöltek nagyobb ismertsége nem fog kellő számú mandátumot érni. A parlament általi szentesítés csak akkor történt meg, amikor a javaslat a szereplők érdekeivel egyező módon, az egyéni választókerületek számának növelése révén módosult. Jellemző adalék, hogy a politikai előfeltételezések utóbb tökéletesen tévesnek bizonyultak. Az ilyen és ehhez hasonló politikai alkuk eredményeként alakult ki az a választási rendszer, amelyet valamennyi hazai és külföldi szakértő az egyik legbonyolultabb szisztémának nevezett. Ráadásul 2010-re ez a rendszer a parlamenti létszám csökkentésére és az egyenlő választójog alkotmányos alapelvére vonatkozó politikai és jogi követelményeket sem volt képes teljesíteni.