A magyar film új aranykora?

A cannes-i siker nem hirtelen jött, hanem többéves folyamat gyümölcse.

Kárpáti György
2015. 05. 29. 9:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy biztos: Nemes Jeles László eddig itthon is rejtőzködő filmje olyan bravúrt hajtott végre, amilyenre a kelet-közép-európai régióban az elmúlt években csak a román, a török és az orosz film volt képes. A fiatal rendező talán váratlanul, de egyáltalán nem előzmények nélkül tett le egy nemzetközi mércével is bármilyen próbát kiálló, elsőfilmes betegségektől mentes, a magyar filmekre oly gyakran jellemző megfelelési kényszert és rossz beidegződéseket nélkülöző filmet.

A Saul fia már most bizton beírta magát a magyar film krónikáskönyvének aranyoldalaira, ám minden dicshimnusz mellett is fontos megjegyezni, hogy nem véletlenül kifutott eredményről van szó, hanem egy folyamat állomásáról. És ez a folyamat nem ma vagy egy-két éve kezdődött, hanem csak mostanra érik be az eredménye, amellyel sokaknak kényelmes ugyan együtt utazni, kivenni a részüket a csillogásból, de túlzás azt állítani, hogy hirtelen, szinte a semmiből teremtődött meg egy új magyar sikertörténet. Messziről indult, és nagy utat járt be a magyar film, amíg idáig eljutott; hosszú böjt után részesülhetünk ismét a korábban oly jól ismert dicsfényből.

Az ötvenes évektől kezdve jó harminc évig világszerte - így Cannes-ban is - körülrajongott magyar film a rendszerváltozáskor célt tévesztett, és jó húsz évre álomba szenderült. Ennek okairól számtalan helyen számtalan szó esett már, így ezúttal csak a tényt rögzítsük, hogy amikor 1964-ben Cannes-ban Páger Antal megkapta a legjobb színész díját a Pacsirta főszerepéért, páratlan sorozat kezdődött a magyar film történetében, és felfutását díjak sora fémjelezte. 1988-ig mindössze egyetlen esztendőben, 1986-ban nem volt a cannes-i versenyben magyar játékfilm; Makk Károly, Jancsó Miklós és Szabó István rendszeres versenyzők voltak a Croissette-en, de itt fedezte fel magának a külföld Sára Sándort és Kósa Ferencet, ismerte el Gaál Istvánt és Mészáros Mártát.

A magyar film Csipkerózsika-álma az ezredforduló után ért véget, amikor a Simó-osztály tagjai - Pálfi, Hajdu, Török és társaik - elindították a fiatal magyar új hullámot, amely idővel több nemzetközi elismerést kapott. Cannes-ban a fiatalok közül Mundruczó Kornél kapaszkodott meg az élvonalban, aki 2008-ban és 2010-ben is versenyben szerepelt. Tarr Béla 2007-es munkája, A londoni férfi mellett Mundruczó két szereplése jelentett mindent az elmúlt huszonöt évben, már ami Cannes-t és a legnagyobb presztízzsel rendelkező játékfilmes versenyt illeti, hiszen nem feledkezhetünk meg a rövidfilmes sikerekről (négyet is Arany Pálmával honoráltak), valamint a párhuzamos szekciók és versenyprogramok elismeréseiről.

Nemes Jeles filmje viszont nem ezeknek a sikereknek, hanem egy új fejezetnek a része. A mostani cannes-i sikerkovács az elmúlt másfél évben a sokadik magyar elsőfilmes, aki új hangot üt meg, s egyéni stílusával eltér az ezredforduló után induló fiatal magyar rendezőktől. Bodzsár Márk, Zomborácz Virág, Reisz Gábor és Ujj-Mészáros Károly mellett Nemes Jeles is fiatalos stílussal, a ma fiataljait megszólítva rendez. Újdonság továbbá a palettán, hogy ezeknek a filmeseknek a munkáit egyszerre elismerik és nézik is. Miközben volt idő, hogy kényszeredetten igyekeztünk elválasztani a közönségsikereket a fesztiválsikerektől, mondván, utóbbiaktól nem várható el kiemelkedő nézettség - ezek a filmesek sorozatban erre is rácáfoltak.

Bodzsár és Zomborácz filmjét több mint húszezren, Reiszét ötvenezernél is többen látták; a Liza, a rókatündér című alkotásra a magyar kasszasiker címkét is ki lehetett tűzni százezret meghaladó nézőszámának köszönhetően; a Saul fiától pedig, bár nyomasztóbb és nehezebben fogyasztható említett társainál, a premier előtti vetítéseivel kapcsolatos hisztéria, valamint díjai alapján joggal várható kiugró eredmény.

Megdőlni látszik tehát a mítosz, amely szerint a szórakoztató darabok nézettséget igen, kritikai és fesztiválvisszhangot viszont nem tudnak elérni, s a magyar közönségfilm csupán határokon belüli belügynek számít. Ezek a fiatalok egyszerűen más közegben szocializálódtak, a terhes múlt, a nagy elődök elvárásai nem nyomasztják őket. A mobil- és okostelefonok, a kábeltévé, az internet, a YouTube és a közösségi média korában nőttek fel, ezt a tudást használják fel közvetve vagy közvetlenül. Értik, hogy mi történik körülöttük, és tudják, miről hogyan kell beszélni, ráadásul művészi elképzeléseiken túl szem előtt tartják a lehetséges közönség elvárásait is. A közönség náluk egy: legyen akár szó nemzetközi filmkritikusról, zsűritagról vagy magyar mozinézőről. A maguk elé állított elvárást és színvonalat számukra a ,,nemzetközi\" kifejezés határozza meg a szó pozitív értelmében. Nincsenek jó vagy rossz értelemben vett intézményi reflexeik: Ujj-Mészáros és Nemes Jeles nem is a Színház- és Filmművészeti Egyetemen, Reisz pedig eredetileg az ELTE-n végzett.

Reisz fillérekből, családi segítséggel rendezte meg a VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlant, Ujj-Mészáros évekig szöszmötölt az utómunkán, hogy filmjének stílusa más legyen, mint a magyar sztenderd. Mindannyian külön utat választottak, és arról se feledkezzünk meg, hogy mindannyian évek óta jelen vannak a szakmában. A magyar film rendszerváltozása így elsősorban nem szervezeti jellegű, ahogy sokan láttatni szeretnék, és nem négy éve kezdődött meg, bár kétségtelen, hogy az elmúlt évekbeli szemléleti változás az állami filmtámogatási rendszerben, a nagy összegű támogatások a fiatalok és az elsőfilmesek számára nagyban elősegítette a remek indulásokat. Ám ezeket a fiatalokat nem most fedezték fel, nem most találtunk rájuk. Nemes Jeles 2007-ben számos fesztiválon versenyben volt, és nyert is Türelem című rövidfilmjével, Ujj-Mészáros és Reisz több mint tíz éve, míg Zomborácz 2006 óta csinál rövidfilmeket. Tehát ami most történik, egy sokéves folyamat eredménye, gyümölcse. Nekik is köszönhetően kezd ismét trendivé válni a moziba járás, nincs akkora szakadék az évi egy-két, százezer nézőt vonzó magyar film és a többiek között, külföldön pedig már a nagy fesztiválsikerek sem tartoznak az álmok világába.

Ezek az elsőfilmesek csatlakoztak a szakma középgenerációjához és veteránjaihoz, így most az összképet érdemes vizsgálni, nem pedig annak bizonyos elemeit kiemelni. Mert a sikerszéria tart már egy ideje: Tarr Béla (A torinói ló) és Fliegauf Bence (Csak a szél) 2011-ben és 2012-ben nyerte el a zsűri nagydíját Berlinben, Szász János (A nagy füzet) 2013-ban a fődíjat Karlovy Varyban, ugyanitt pedig Pálfi György tavaly a rendezői díjat és a zsűri díját. És ha hozzátesszük, hogy Mundruczó Kornél tavaly a cannes-i második számú versenyprogram fődíját érdemelte ki a Fehér Istennel, mondhatjuk, hogy évek óta tart már a magyar film legújabb aranykora, amely idén kivételesen jó évet írt, és immár a magyar közönség szimpátiáját is élvezi. Erre pedig tényleg nem volt példa évtizedek óta. De látni kell: mindez nem egy ember vagy egy szervezet, hanem a sokszínű magyar filmszakma több generációjának együttes érdeme.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.