Egy biztos: Nemes Jeles László eddig itthon is rejtőzködő filmje olyan bravúrt hajtott végre, amilyenre a kelet-közép-európai régióban az elmúlt években csak a román, a török és az orosz film volt képes. A fiatal rendező talán váratlanul, de egyáltalán nem előzmények nélkül tett le egy nemzetközi mércével is bármilyen próbát kiálló, elsőfilmes betegségektől mentes, a magyar filmekre oly gyakran jellemző megfelelési kényszert és rossz beidegződéseket nélkülöző filmet.
A Saul fia már most bizton beírta magát a magyar film krónikáskönyvének aranyoldalaira, ám minden dicshimnusz mellett is fontos megjegyezni, hogy nem véletlenül kifutott eredményről van szó, hanem egy folyamat állomásáról. És ez a folyamat nem ma vagy egy-két éve kezdődött, hanem csak mostanra érik be az eredménye, amellyel sokaknak kényelmes ugyan együtt utazni, kivenni a részüket a csillogásból, de túlzás azt állítani, hogy hirtelen, szinte a semmiből teremtődött meg egy új magyar sikertörténet. Messziről indult, és nagy utat járt be a magyar film, amíg idáig eljutott; hosszú böjt után részesülhetünk ismét a korábban oly jól ismert dicsfényből.
Az ötvenes évektől kezdve jó harminc évig világszerte - így Cannes-ban is - körülrajongott magyar film a rendszerváltozáskor célt tévesztett, és jó húsz évre álomba szenderült. Ennek okairól számtalan helyen számtalan szó esett már, így ezúttal csak a tényt rögzítsük, hogy amikor 1964-ben Cannes-ban Páger Antal megkapta a legjobb színész díját a Pacsirta főszerepéért, páratlan sorozat kezdődött a magyar film történetében, és felfutását díjak sora fémjelezte. 1988-ig mindössze egyetlen esztendőben, 1986-ban nem volt a cannes-i versenyben magyar játékfilm; Makk Károly, Jancsó Miklós és Szabó István rendszeres versenyzők voltak a Croissette-en, de itt fedezte fel magának a külföld Sára Sándort és Kósa Ferencet, ismerte el Gaál Istvánt és Mészáros Mártát.
A magyar film Csipkerózsika-álma az ezredforduló után ért véget, amikor a Simó-osztály tagjai - Pálfi, Hajdu, Török és társaik - elindították a fiatal magyar új hullámot, amely idővel több nemzetközi elismerést kapott. Cannes-ban a fiatalok közül Mundruczó Kornél kapaszkodott meg az élvonalban, aki 2008-ban és 2010-ben is versenyben szerepelt. Tarr Béla 2007-es munkája, A londoni férfi mellett Mundruczó két szereplése jelentett mindent az elmúlt huszonöt évben, már ami Cannes-t és a legnagyobb presztízzsel rendelkező játékfilmes versenyt illeti, hiszen nem feledkezhetünk meg a rövidfilmes sikerekről (négyet is Arany Pálmával honoráltak), valamint a párhuzamos szekciók és versenyprogramok elismeréseiről.















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!