Lezárult egy hosszú, reményteli fejezet az Európai Unió történetében, és elkezdődött egy másik, jóval realistább korszak, amelyben az európai értékeket már nyíltan is felülírhatja a nagytőke érdeke. Így volt ez eddig is, mondhatnánk, de legalább kaptunk hozzá egy kis illúziót, miszerint bár kompromisszumokat kellett kötni az uniós csatlakozáskor, idővel jobbra fordulhatnak a dolgaink, s hogy szép és megnyugtató lesz egy összetartó, népes európai családhoz tartozni, ahol mindenkire egyaránt vonatkozik az egyenlőség, a szolidaritás, a szabadság és a méltósághoz való jog.
A múlt héten az EU vezetése – mellőzve az Európai Alapjogi Chartában rögzített jogokat és azok szellemiségét – gyakorlatilag megbuktatott egy demokratikusan megválasztott kormányt, amelynek programját még egy népszavazás is megerősítette. Az európai értékeket fennen hirdető uniós vezetők számára mindez szemlátomást nem számított. Alexisz Ciprasz és kormánya kétségtelenül számtalan hibát elkövetett január óta, ám legitimitásukat sosem lehetett megkérdőjelezni.
A görög kabinet lemondatása klasszikus értelemben nem számít puccsnak, mégis annak érezzük. Egyrészt nem fizikai erőszakkal (hanem a bankok bezáratásával) kényszerítették ki, másrészt az új kormányt ismét demokratikusan választhatja majd a nép (ha nem tetszik a végeredmény, őket is el lehet távolítani). A puccs többi feltétele azonban megállja a helyét: a törvényes formákat és a többség akaratát figyelmen kívül hagyva, antidemokratikus módon, kívülről érték el a hatalomváltást. Miután Ciprasz elfogadta az euróövezet nagyhatalmainak diktátumát (igen, ezt nevezik diktátumnak!), az athéni parlamentben így fogalmazott: „Nem volt más választásunk: vagy aláírunk egy olyan megállapodást, amellyel nem értünk egyet, vagy kaotikus államcsőd lesz.”
A múlt héten Janisz Varufakisz volt pénzügyminiszter nyilvánosságra hozta azokat a részletes reformcsomagokat, amelyeket a görög tárgyaló delegáció az elmúlt hónapok során az euróövezet pénzügyminiszterei elé tett tárgyalási alapként. A javaslatokat számos, nemzetközileg elismert közgazdász (többek között Jeffrey Sachs, az ENSZ főtitkárának tanácsadója, a Columbia Egyetem tanára és Larry Summers volt amerikai pénzügyminiszter, a Harvard Egyetem professzora) bevonásával készítették, és pontról pontra vették az államháztartási egyensúly elérése és a versenyképesség javítása szempontjából elkerülhetetlen átalakításokat. Olyan pénzügyi rendeződésre tettek javaslatot, amely nem zárja ki a gazdaság fenntartható növekedését. A tervek tartalmazták az állami adminisztráció csökkentését, az adóbeszedés, az egészségügy, az oktatás és a munkavállalás átformálását. Nem igaz tehát, hogy ne lett volna görög terv, mint ahogy az sem igaz, hogy az eurózóna pénzügyminiszterei ne tudták volna, hogy a szabványmegszorítások helyett az egyes országokra szabott kilábalási tervek hoztak javulást a válság után Európa-szerte. Ennek ellenére, mint Varufakisz írja, a görög reformcsomagot „fülsüketítő csend” fogadta, az euróövezet pénzügyminiszterei „üres tekintettel” bámultak rá. Óhatatlanul felmerül a kérdés: ha az Európai Bizottság elnöke fel sem vette a telefont Ciprasz kormányfőnek, akkor az euróövezeti szakminiszterek egyáltalán elolvasták a görögök 57, illetve 37 oldalas, a gazdaság minden területére kiterjedő programját? Átnézték/ellenőrizték az ezekben szereplő számításokat? Fontolóra vettek az ismertetett reformok közül akár egyet is?















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!