Miért jó a jogállam? Erre a kérdésre mindenkinek megvan a maga válasza. A jog felette áll a származásnak, vagyonnak, képességeknek, így egyenlőséget biztosít. Ha a kérdést úgy tesszük fel, hogy „ön hisz-e a jogállamban”, arra minden józanul gondolkodó ember igennel válaszol. A közelmúlt eseményei azonban egyre inkább megbontják ezt az egységet.
Lehet-e mással kezdeni, mint a Kiss László-üggyel? Az úszók nemrégiben lemondott szövetségi kapitányát a hatvanas években erőszakos közösülésért börtönbüntetésre ítélték. A sajtóvisszhang egyik iránya, hogy nincs az az olimpiai aranyérem, amely feledtetné egy áldozattal az erőszakot. A másik megközelítés szerint a börtönbüntetéssel Kiss László törlesztett, azóta példás életet él, így nincs miről beszélni. Vizsgáljuk meg a helyzetet a jogállami alapvetések szempontjából! Az áldozat szemszöge nem társadalmi perspektíva. Nem az áldozat ítél, hanem a bíróság, így ezt a szemszöget kizárólagosnak tekinteni helytelen. A túloldali vélemény sem teljesen korrekt: önmagában a társadalmi elégtétel – a letöltött börtönbüntetés – nem ad képet a személyről. Vagyis a szabadulás nem jelent egyben erkölcsi megtisztulást.
Vagy vegyük példaként a napjainkban egymást követő terrortámadásokat. Cikkek sokasága szól arról, hogy a különböző európai bűnüldöző hatóságok ismerték a merénylőket, mégsem tettek semmit. Hát nem az ártatlanok megvédésére szolgál a rendszer? Egyre többen vetik fel, hogy napjaink terrorizmusával szemben nem lehet a rendelkezésünkre álló eszközökkel fellépni. Az amerikaiak elővették a 2001-es gumicsontot a vízbe fojtást imitáló vallatásról, míg nálunk Európában a „letartóztatáshoz elegendő bizonyíték” egyfelvonásosát játsszuk. Hogy mindezek a jogállam keretei között történnek-e? Egyáltalán van-e értelme a jogállamnak, ha nem képes garantálni a biztonságunkat, nem oszlatja el a félelmeinket? Ezekre a kérdésekre már ki így, ki úgy válaszol.
Ugyanilyen a migránsok körül zajló huzavona is. Egyes magyarokat visszafordítottak a búcsú idején Csíksomlyóra menet, mert Budapesten felejtették a személyi igazolványukat vagy útlevelüket, és csak jogosítványt mutattak fel a határellenőrzéskor. A menekültek az európai határállomásokon iratok nélkül jöttek-mentek. Talán egymással szemben: míg az egyik sorban állt az iratvizsgálathoz, a másik vigyorogva érkezett minden papír nélkül a túloldalról. A bevándorlók befogadásánál ugyanez a helyzet: mely ország kérhet-követelhet a többitől önfeladást, betelepítést, befogadást stb., mindezt milyen jogszabály (értsd: jogállami hivatkozás) alapján? Egyedül a bizonytalanság és az egyenlőtlenség biztos.