A népeknek véleményük van egymásról, és ez természetes dolog. Értelmes ember persze ezt a véleményt nem vetíti rá az adott nép minden tagjára, egészében mégis megfogalmazzuk magunkban, mit tartsunk róluk.
Ettől nem függetlenül, ahogy az egyes emberek esetében, a népek között is vannak, amelyekkel rokonszenvezünk, és vannak, amelyek inkább távol állnak tőlünk. A mi viszonylatunkban a példákat mindenki ismeri.
De vajon rólunk mit tartanak a többi népek? Mindenekelőtt be kell vallanunk magunknak, hogy nem vagyunk annyira fontosak másoknak, mint amennyire mi indokoltnak tartanánk. Magyarország ritkán szerepel a világhírekben, a világ népei ritkán töprengenek el azon, hogy hát milyenek is a magyarok – ahogy mi is ritkán töprengünk mondjuk az azerieken vagy a dánokon.
Most mégis azt kell mondanunk, hogy a normálisnál rosszabb a sajtónk. Magyarországnak rossz híre van a világban. Hajlanánk arra, hogy ezt a jelenséget az éppen most zajló politikai folyamatoknak tudjuk be, és ettől függetlennek tartsuk azt, hogy milyen nemzetkarakterológiai kép él rólunk másokban. Ez azonban csak részben igaz. A jelen politikai eseményei, még inkább az azokról szóló híradások befolyásolják a rólunk alkotott külföldi közvéleményt, annak mélyén azonban évszázados ítéletek és előítéletek lapulnak.
Azzal, hogy Magyarország a XVI. században elveszítette az önállóságát, a más országokból felé forduló figyelem is szinte teljesen eltűnt.
A Habsburg Birodalmat a nyugat szinte kizárólag Ausztriaként emlegette (ahogy a Brit-szigeteket Angliának), látóköre Bécsen alig nyúlt túl, a magyarokról a legtöbben még csak sztereotípiákat sem fogalmaztak meg maguknak.
Az 1848–49-es szabadságharc volt az első olyan esemény, amelyre az egész nyugati világ felfigyelt. A közvélemény a harc alatt nagyrészt a magyarokkal rokonszenvezett, a belső nemzetiségi feszültségekről nem is értesült. A rokonszenv az elbukott harc nyomán még erőteljesebbé vált.
És itt egy fontos szellemtörténeti kitérőt kell tennünk. Európa értelmisége a francia forradalom nyomán egy addig kevéssé elterjedt szemléletmódot tett magáévá: az emberiséget felosztotta elnyomókra és elnyomottakra, a nagy társadalmi mozgásokat mind e kettősség révén kialakult feszültségekre vezette vissza, és rokonszenvét attól kezdve az elnyomottak, pontosabban az elnyomottaknak minősítettek számára tartotta fenn. Karl Marx sikerének ez a titka, a világképének ez a fundamentuma, erre épült rá a bolsevizmus is. Világosan látnunk kell, hogy ez az értelmezés teljes erejében működik ma is, és mai hírünket a világban döntően befolyásolja – de erről kicsit később.