Kodolányi Jánosnak, nagybátyámnak, 1949 és 1956 közt írt leveleit, naplójegyzeteit olvasva minduntalan az ő tömör, de igen gazdag mondata jut az eszünkbe: „az Isten és a világ bennünk van”. Mert az ekkoriban születő gondolatainak hatalmas skálája és mélységei, magasságai a létezés, a világ és a lélek teljességét ölelik fel és ölelik magukhoz.
És ugyanezt kapjuk a nagy regényektől, amelyek ezekben az években születtek a balatonakarattyai kis nyaralóban. A parasztbarokk verandás ház és a nagy kert, a gyümölcsös és a veteményes lesz egyre inkább nagybátyámnak a teljes külső világa azokban a sanyarú és kegyetlen években.
Akarattya és a Balaton jelentősége egészen különleges helyet kap Kodolányi János életében és munkásságában. A harmincas évek végétől, a háború előjátékaitól, majd kitörésétől kezdve az éveknek egyre nagyobb hányadát tölti odalent. Az ég egyre sötétebbnek, a jövő egyre fenyegetőbbnek látszott Európa és Magyarország felett, különösen 1941. április 3-tól, gróf Teleki Pál miniszterelnök halálától fogva.
Ez a tragikus esemény azt jelezte, hogy Teleki és gárdájának kettős politikája a mérsékelt német szövetség látszata, leple alatt, németellenes szövetség építése a nemzetközi és a nemzeti porondon tragikus véget ért. Ezt érezték át sokan akkor, tízezrek és százezrek, az ország döbbent hallgatása mélyén. És külföldön is, mint Winston Churchill, miközben a Wehrmacht hatalmas hernyótalpai végigdübörögtek az országon Jugoszlávia felé a Telekivel szembeszegülő Werth Henrik vezérkari főnök hozzájárulásával.
Nagybátyám ekkor még folytatja publicisztikái írását a független, korszerű nemzeti út orgánumaiba, de egyre kevesebb reménnyel. Árpád-kori regényciklusának harmadik darabját is ettől kezdve egyre fogyó kedvvel folytatja Akarattyán, tavasztól őszig. A közélettől egyre inkább eltávolodik, és 1943 nyarán megírja nagy nyilvános ítéletét a nácizmusról, a bolsevizmusról és a liberalizmusról a Zárt tárgyalás című esszé-drámában. Ugyanekkor pedig a világégések és világösszeomlások történetéhez fordul válaszért, és beleveti magát a babiloni őskor, Utnapistim és Gilgames legendáinak és civilizációjának tanulmányozásába.