Bármilyen különösen is hangzik, egy a fővárostól száznyolcvan kilométerre fekvő apró kis faluból Budapestre utazni még ma is kalandnak minősül. Az ottlét szintén. Magánál az utazásnál maradva, az már eleve egy kemény logisztikai feladat. Tekintsünk el most attól a verziótól, hogy az ember beleül a működő autójába, majd két és fél órányi vezetés után kiszáll belőle, oszt jó napot. És akkor már csak azzal kell megküzdenie, hogy Budapesten, mint általában a nagyvárosokban világszerte, normálisan sem közlekedni, sem parkolni nem lehet. Marad tehát a közösséginek is nevezhető, mindenesetre nagy tömegeket megmozgató közlekedés, ami viszont kiszámíthatatlan és drága. Ugyanolyan drága, mintha magányosan etetnénk a parkolóórákat és nyomnánk kifelé a szén-dioxidot a dugóban. Pont, mintha ki lenne számítva. Mint ahogy az is, hogy amennyiben nem autóval indulunk útnak, még csak véletlenül se legyen csatlakozás busz és vonat között egy órán belül.
Napistentől karácsonyig
Miért a téli napfordulón ünnepeljük Jézus születését?