A harmincegyedik trieszti filmfesztivál dokumentumfilmes versenyét Szabó Réka alkotása, A létezés eufóriája nyerte. Egy diadalmenet újabb állomása ez Locarno (a kritikusok díja) és Szarajevó (emberi jogok díja) után. A film egyszerre megrendítő és felemelő. A nézőben pedig óhatatlanul felmerül egy korántsem szokványos kérdés. El lehet-e táncolni a holokausztot? A válasz immár egyértelmű: igen. De van még kérdés, persze. Fel lehet-e fogni a XX. századot, amikor (megállapíthatjuk) majdnem mindenkinek elment a maradék józan esze? És ha valaki felfogta, sőt a lehető legdurvább módon megtörtént vele, akkor micsoda lélek az, amelyikből dől az életöröm, az élet igenlése, a létezés eufóriája?
Nagy. Mindennapi nyafogásaink közepette talán nem is értjük, mekkora. Fahidi Éváról akkor hallottam először, amikor megjelent A dolgok lelke című könyve. Nyolcvanéves volt akkor. Hatvan éven át dolgozott benne a mű. Nem volt még tizenkilenc, amikor bevagonírozták Debrecenben és elvitték Auschwitzba. Idén lesz kilencvenöt. Negyvenkilenc rokonát ölték meg a táborban. Na, ennyit a számokról, lehet rakosgatni őket. Egy nappal Auschwitz felszabadítása előtt megszökött egy halálmenetből. Illetve annyira elfáradt, hogy nem bírta tovább, és leült egy hídnál. Ottfelejtették. Néhány éve már nem „csupán” író és túlélő, de táncos is. Szabó Rékának ugyanis az az ötlete támadt, hogy felkéri, ugyan táncolja már el az életét egy nála csekély hatvan esztendővel fiatalabb táncművésszel, Cuhorka Emesével. Ebből lett a Sóvirág című darab. Ugyanakkor szerencsére Szabó Rékának még az az ötlete is támadt, hogy egy werkfilmben rögzíti a próbafolyamatot, és ebből lett A létezés eufóriája. Ami nem egy holokausztfilm a sok közül, inkább a bölcs életszemlélet, szemlélődés filmje. És mint ilyen, néha kíméletlenül humoros is. És tulajdonképpen végtelenül egyszerű.
Három nő eldumálgat olyan apróságokról, mint az öregedés, az elmúlás, a szerelem, a testi-szellemi állapot, néha táncolnak is benne, a negyedik meg felveszi. Hogy őt se felejtsük ki, Kovács Claudiának hívják, és a fényképezés és leképezés rendkívül impulzív. Egy némiképp váratlan fordulattal Hamvas jut eszembe és A magyar Hüperion, ideírom tehát.