Manfred Weber, a főbagoly, aki a Magyarországon állomásozó „független civil szervezetek” és a CEU sorsát is a szívén viseli, megint ráhuhogta a verebekre, hogy nagyfejűek. Miután a lengyel és a magyar bíróságok függetlensége miatt aggodalmát fejezte ki, az Európai Néppárt (EP) frakcióvezetőjeként aláírta a 7. cikkely szerinti eljárás folytatását sürgető levelet, amely az EP részvételét – jogellenesen – az eljárás további szakaszaiban is követeli. Miközben Weber a magyar jogállam sorsáért aggódik, Európa józanabbik fele elkerekedett szemekkel figyeli az egyre kaotikusabb német belpolitikai helyzetet. Azt is mondhatnánk, a németek örülnének, ha a német bíróságok függetlensége lenne a legnagyobb gondjuk, pedig ezen a területen sem állnak fényesen. Ha például a német közigazgatási bíróságok ügyét vizsgáljuk, láthatjuk, hogy Manfred Webernek megint otthon kellett volna szétnéznie, mielőtt felolvasta, amit a „független jogvédő civil szervezetek” egy lapra felírtak neki.
Németországban ugyanis a Szövetségi Közigazgatási Bíróság a Szövetségi Igazságügyi Minisztérium szervezeti irányítása alá tartozik, és a minisztérium a szükséges költségvetési források kezelését is ellátja. A német szabályok szerint a politikai döntések körébe tartozik az, hogy például menekültügyekben új bírói tanácsot állítsanak-e fel vagy ne. Németországban szövetségi szinten a közigazgatási bíróválasztó bizottság tartományi miniszterekből és azonos számú, a szövetségi parlament által választott tagból áll. A bizottság elnöke maga a szövetségi igazságügyi miniszter. Az igazságügy-miniszter és a bizottság tagjai jogosultak a bírói posztra jelölteket javasolni. A bizottság egyszerű többséggel dönt a bíró személyéről. Ha a szövetségi igazságügy-miniszter egyetért (!) a választási eredménnyel, a szövetségi elnök kinevezi a bírót. Így köztudomású, hogy a német bírók megválasztásában a politikai szempontok jelentős szerepet kapnak.
Hazánkban a közigazgatási bíróságok tervezett szabályozása szerint a bírákból és kiemelkedő tudású jogászokból álló, a Közigazgatási Felsőbíróság elnöke által vezetett véleményező bizottság által egy pontrendszer alapján elkészített rangsor szerint tett volna az igazságügy-miniszter javaslatot a köztársasági elnöknek a bíró kinevezésére vagy osztotta volna be a bírói jogállású személyt az adott bírói helyre. Ha a pályázók meghallgatása után a rangsort a miniszter meg akarta volna változtatni, azt indoklással tehette volna, és ekkor is csak a véleményező bizottság által hozzá felterjesztett három pályázó közül választhatott volna. (Németországban nem pályáztatás van, hanem a jelölteket a fentiek szerint javasolják.) Mindezt a Helsinki Bizottság a „függetlenobjektív” sajtóban úgy interpretálta, hogy „a miniszter gyakorlatilag egy személyben dönt majd a bírók kinevezéséről”. És a TASZ-szal „reggel, éjjel meg este” fújták, hogy a tervezett közigazgatási bíróságok miatt majd a magyar jogállamiságnak is befellegzik. A Willkommenskulturt meghirdető Németországban azonban nincs gond a jogállamisággal, az azért való aggódásért az előző Európai Parlament bevándorláspárti többsége nem ígért az NGO-knak szuperprémiumot, ezért amiatt Manfred Weber sem siránkozik.