Szakács Árpád téved és pontatlanul fogalmaz. 1985 őszén Raffay nem megvádolt szovjetellenes és antikommunista szakirodalom terjesztésével, ezt a „bűnt” valóban elkövettem. Ezt ő jól tudja, hiszen már 1981-től, amikor az illegális „Beszélőt” Szegeden, egyetemi kollégáim között terjesztettem, egyik hűséges vásárlóm volt. Ha jól emlékszem, akkor egy-egy példányt 200 forintért árultam, és felsőbb kapcsolatomnak, Szilágyi Sándornak 200 forintot fizettem én is darabjáért. Raffay szegény nem egyetemi főnökei utasítására volt kénytelen engem a pártbizottságon feljelenteni, és ha Szakács most nem akarja elhinni, hogy én már az 1970-es évek második felében antikommunista voltam, akkor ezt vitassa meg kedvenc háziszerzőjével, ne engem próbáljon rágalmazni. Ha elolvasta volna a Magyar Filozófiai Szemlében 1980-ban megjelent tanulmányomat, akkor olyan csacsiságot nem írt volna le, hogy ebben „vulgármarxista ömlengéssel éljeneztem a rendszert”. Marx és Engels nemzeti kérdésről írott cikkeinek, leveleinek stb. elemzése során egyetlen sort sem írtam a létező szocializmusról. A MFSZ akkori illetékes szerkesztője az állásával játszott, amikor kiharcolta, hogy a tanulmányom (eredetileg egyetemi doktori disszertációm) megjelenhessen. Nem kevesebbet állítottam- bizonyítottam ebben, mint azt, hogy Marx és Engels világforradalmi lázálmokban éltek, azt hitték- remélték, hogy a létező kapitalista rendszer bármely percben-héten-hónapban-évben összeomlik. Rosszul ítélték meg a munkásosztály helyzetét, lebecsülték, félreértették a nemzetek, nemzetiségek mozgalmait stb. A bátor szerkesztő védelmében tanulmányom végére írtam egy sort arról, hogy persze még további kutatások szükségesek, meg Lenin idevágó munkáinak… stb., de ezzel akkor senkit nem tudtam becsapni.
Háborús gonosz, emberi jó
Százmilliók haltak meg konfliktusokban, de emlékezetesek a humánum ritka, szép példái.