„Pihenni már. – Nem, nem lehet:
Vész és vihar hajt engemet,
Alattam a föld nem szilárd,
Fejem fölött kétélű bárd...
Tovább! tovább!”
(Arany János: Az örök zsidó)
Az 1860-ban írott vers kezdő sorai hihetetlenül plasztikusan szemléltetik a modern ember kínját, folyamatos mozgáskényszerből fakadó bizonytalanságát, a rohanó világ kapaszkodót nem kínáló lüktetését és pulzálását. Természetesen számos magyarázat igyekszik megvilágítani, hogy hol törött el minden egész, miért lobban már csak részekben a láng. Ezek a magyarázatok pedig – akár hiszik, akár nem – eléggé erősen áthallásosak a politikai cselekvés logikájával, hiszen bármennyire is tagadnánk, az egyes politikai nézetek az emberhez és magához az élethez tapadó felfogásokból (illetve azok radikális különbözőségéből) erednek.
No persze nem arról van szó, hogy egy gazdasági csomag vagy infrastruktúrafejlesztési terv elkészítését megelőzően a politikusok hosszas és mély filozófiai elemzésekbe bocsátkoznának (ez igencsak lassítaná a praktikumra épülő döntéshozatalt) – de azt igen, hogy az általános politikai stratégiák, a „big picture” felhuzalozása során megnyilvánul az a módszer is, ahogy a világhoz, a léthez közelítünk. Nem tagadva, hogy e megközelítéseknek természetesen számos válfaja és leágazása van, a mi nyugati civilizációnkban alapvetően két, egymással kibékíthetetlen viszonyban álló felfogás ütközik. Ezek forrásvidékén érdemes keresni az aktuálpolitikai konfliktusok eredőjét is: az egyik a materialista, a világot és benne az embert anyagként kezelő, a másik az „egész” értelmét az anyagon túli értelemben felfogó narratíva.
Hogy egy fokkal gyakorlatiasabb szintre hozzuk a dolgot: az előbbi konstrukció úgy véli, hogy mindenek folyását a gazdasági, anyagi javakra, illetve evilági jólétre irányuló vágyódás határozza meg. Így alapvetően az akár bel-, akár nemzetközi politikát végső soron a pénzügyi hatalomért, illetve az emberi igények, kívánságok kielégítéséért folytatott harc dominálja. Idesorolható valamennyi szocialisztikus törekvés („a lét határozza meg a tudatot”), illetve a haladáspárti liberalizmus valamennyi formája is. Ezzel áll szemben az evilági, földi létet meghaladó céltételezéssel operáló transzcendentális gondolkodás („aki hisz Énbennem, még ha meghal is, él”), mely megközelítés igen közel áll az ember teremtett világban betöltött szerepét nem túlértékelő konzervatív habitushoz, testtartáshoz (és szántszándékkal nem „ideológiát” írtam).