A papírusztekercsek és Gutenberg óta a könyvek szent dolgok, mert évezredek óta a történelem, a kultúra és a tudomány forrásai. A könyveket tisztelni kell, mert nélkülük nem lehet továbbadni a tudást, a társadalmi és a tudományos fejlődés legújabb vívmányait. De pontosan ezért tartják őket veszélyesnek a totalitárius rendszerek.
Ezért égetett el a náci rezsim 1933 márciusa és októbere között Németország több városában látványosan olyan könyveket, amelyeket nem tartottak művészetnek vagy nem feleltek meg politikai eszméiknek, célkitűzéseiknek.
Ezek olyan zsidó, baloldali és pacifista írók művei voltak, amelyeket a nemzetiszocialisták barbár propagandagépezete romlott kultúrának, illetve korcs művészetnek titulált, feketelistákra tett és eltávolíttatott a könyvtárakból, a boltokból, szerzőiket pedig az irodalmi közéletből.
A XX. század egyik legfontosabb disztópiájában, Ray Bradbury Fahrenheit 451 című sci-fijében is a könyvégetés játssza a főszerepet. A fantasztikus regény egy olyan társadalomról szól, amelyben betiltották a könyveket, azok birtoklása és az önálló gondolkodás főben járó bűnnek számít, mert antiszociális viselkedéshez és a társadalom bomlasztásához vezethet. Ebben az autoriter államban a tűzoltóság legfontosabb feladata nem a tűzoltás, hanem az elkobzott könyvek elégetése.
Amikor a főhős, Guy Montag, a rendszer hű szolgája azt látja, hogy egy idős nő a könyveivel együtt inkább elégetteti magát, mintsem hogy azok nélkül éljen tovább, zavartan elgondolkodik. Előszedi az elkobzott, de sunyiban elrejtett könyveit, és felesége, Mildred nemtetszése ellenére elkezd olvasni. A szocialista besúgórendszer mintájára Mildred be is árulja őt a főnökének. Büntetésül Beatty kapitány parancsára a lángszórójával fel kellene gyújtania saját házát. Ehelyett azonban inkább a főnökét égeti el, majd elmenekül. Azon is csodálkozik, hogy a média miért nem tudósít arról a háborúról, amely éppen folyik.
A háború elhallgatása emlékeztet a George Orwell 1984 című regényében szereplő, Óceánia és Eurázsia között folyó állandósult háború hazug ábrázolására is. Ez a gondolat is megerősíti azt a tényt, hogy a totalitárius rendszerek velejárója a háború. Minden ilyen rendszer legnagyobb ellensége a szabad eszmeiség, az önálló gondolkodás, amely a tudással párosulva törvényszerűen a rendszer hamisságának felismeréséhez és lázadáshoz vezet.
Pontosan ezt tapaszthatjuk ma a romboldal (romboló baloldal) cancel culture néven ismertté vált szánalmas liberális eszmevilágában, amely minden nemzetre, normális családképre, kulturális örökségünkre vonatkozó hagyományt, amely az eddigi értékrendszerünket jellemezte, el akar pusztítani.