idezojelek

Amerika az illiberális bal igájában

Kínai típusú kulturális forradalom fenyegeti az egész Nyugatot.

Cikk kép: undefined

Az Economist által illiberális balnak nevezett identitáspolitika félelmetesen terjed az Egyesült Államokban. A mozgalom az egyetemi campusokról indult el, a média, majd Holly­wood ráharapott és fölerősítette, és ma már egész Amerikát lángba borította. Vegyünk egy ártatlan nyelvi példát! Amerikában a spanyol ajkú lakosságot, a „hispanoamerikaiakat” közkeletűen latinóknak nevezik. De miért e férfisovinizmus, miért nem latinák? Erre fel találták ki a latinx megnevezést, amely nagy médiakarriert futott be, sőt már egy elnöki beszédben is előfordult. Korrekt, írásos formája pedig ez lett: latin+. Egyes iskolák, amelyeket Abraham Lincolnról vagy George Washingtonról neveztek el, eldobták e neveket a „fehér szupremácia” elleni harc jegyében. A követelés, hogy fel kell oszlatni a bevándorlási hivatalokat viszont már nem mondható ártatlannak. A kiskorúak nemváltoztatását sem tekinthetjük annak. Ismerjük a közelmúlt mozgalmait is, amelyek a faji egyenlőtlenségeket visszamenőlegesen próbálják eltörölni a történelemben.

A progresszívok ideológiájának bölcsői az amerikai egyetemek humán fakultásai. Előszeretettel támaszkodnak Marcuse represszív tolerancia elvére, miszerint a szólásszabadság joga megvonható, ha az intézkedés az elnyomás felszámolását szolgálja. Bestselle­reik a kapitalizmust eredendően rasszista rendszernek tekintik, a liberalizmust pedig naiv téveszmék gyűjteményének. A Portlandi Állami Egyetem egy visszavonult tanára szerint az egyetemek a szabad kutatás fellegváraiból a társadalmi igazságosság gyáraivá váltak. „Kizárólagos inputjaik a faj, a nem és az áldozatiság, és ami ennek eredményeként kijön, az csupán a sérelem és a megosztottság tálalása.” (The Economist, 2021. szeptember 25.)

A támadások célpontjai már nemcsak a konzervatív egyetemi oktatók, hanem azok a liberálisok is, akik nem eléggé balosok a szélsőbalosok szemében, akik nem illeszkednek az új irányvonalhoz. 2015-ben 113 egyetemi oktatót ért ilyen támadás; 2020-ban már – az egyetemi oktatók jogaival foglalkozó szervezet felmérése szerint – 426-ot. A „helyes” szóhasználatot már nem csak a társadalomtudományi fakultásokon követelik meg. A Kaliforniai Egyetem egy orvosprofesszorát nyilvános helyreigazításra kényszerítették, amiért egy endokrinológiai témájú előadásán a terhes nők kifejezést használta. Az egyetemeken hivatalos, magas állású úgynevezett diversity tisztségviselők működnek, akik feladata az oktatók szóhasználatának ellenőrzése. Már csupán annak lehetősége, hogy egy oktatót beidéznek a diversity and inclusion office-ba, elég az elhallgattatáshoz. (Aki már felnőtt fejjel követte a kínai kulturális forradalom fejleményeit a ’60-as évek végén, azt megdöbbenti e hasonlóság.)

Az egyetemekről kikerülő diákok a különféle intézményekben elhelyezkedve tovább képviselik e zavaros eszméket. E „csendes kulturális forradalom” lassanként elérte a Demokrata Pártot is. Tíz évvel ezelőtt a fehér liberálisok negyven százaléka gondolta úgy, hogy az amerikai feketék a rasszizmus miatt nem boldogulnak. Ma már több mint hetven százalékuk látja így. Hillary Clinton a rendszerben rejlő rasszizmusról beszélt, Biden pedig négymilliárd dollárral segíti a nem fehér farmereket. A hollywoodi filmekben már jó ideje többnyire feketék vagy nők a főnökök (az utóbbiakat is uramnak kell szólítani), és a másság szimpatikus tálalása szinte kötelező toposz lett.

A Facebook ebben is élen jár: 2023-ra azt a célt tűzte ki, hogy állománya felének az alulreprezentált közösségekből kell kikerülnie.

Mérvadónak tekintik, hogy a mozgalom vajon elterjed-e az üzleti életben is. Ennek már vannak jelei. Egy kiskereskedelmi hálózat kétmilliárd dollárt fordít arra, hogy fekete tulajdonosok legyenek a beszállítói. A Walmart, a kiskereskedelem „titánja” százmillió dollárt költ a rendszerszintű rasszizmus feltárására. A marketingszakma azt sulykolja, hogy az identitáspolitikai elvek követése az üzleti életben is kifizetődő. Az identitáspolitika Amerikában elterjedt megnevezése, a wokism (éberség) után vállalati wokizmusnak nevezik a jelenséget. A mozgalom nemzedéki ellentéteket szül: a Z generációt és a fiatal millenniumiakat, akik az új eszmék hívei, szembefordítja az idősek X generációval és a baby boomerekkel.

Az illiberális bal legveszélyesebb támadásait az osztálytermekben indítja. Ha az iskolai vizsgáztatás során az derül ki, hogy a fehér gyerekek jobban teljesítenek, mint a színes bőrűek, akkor el kell törölni a vizsgarendszert. Ez a mindenáron való egyenlőségre törekvés az oktatásban például a gyengébbeket megfosztaná annak lehetőségétől, hogy segítséget kapjanak, a tehetségesek pedig nem fejthetik ki képességeiket a társadalom javára. Sorozatosan csökkentik a követelményeket, hogy azoknak minden gyerek meg tudjon felelni. Kaliforniában a matematika tanrendje például jelentős mértékben a társadalmi igazságosság körébe tartozó témákkal foglalkozik. Oregonban eltörölték a középiskolai olvasási, írási és matematikai követelményeket, hogy a nem fehér tanulók egyenlőségét ily módon is elősegítsék.

Korábban már beszámoltunk róla, hogy a Spiegel – bár baloldali lap lévén – erősen kritikus hangnemben ismertette a nyugati identitáspolitika mai vadhajtásait. Most az Economist is megelégelte ezeket a tévelygéseket. „Valami nagyon félrecsúszott a nyugati liberalizmussal” – kezdi szeptember 4-i számának vezércikkét, amelynek fő témája a Nyugatot az Amerikából kiinduló illiberális bal által fenyegető veszély. Saját magát a lap a klasszikus liberalizmus képviselőjének tekinti, amelytől az egyik torzulás a populizmus (illiberális jobb), a másik az illiberális bal. A fő különbséget abban látja, hogy a klasszikus liberalizmusnak a társadalmi fejlődés alulról jövő, spontán folyamat, nem határozható meg előre, és a hatalmi ágak szétválasztása miatt egyik társadalmi csoport sincs abban a helyzetben, hogy tartós befolyásra tegyen szert a többi fölött. Ezzel szemben az illiberálisok előre meghatározzák a célokat.

Az illiberális bal le akarja bontani a fejlődés útjában álló faji, szexuális és más hierarchiákat. Míg a klasszikus liberalizmus annak híve, hogy a különféle társadalmi-gazdasági érdekek egy fair verseny során mérjék össze erejüket, az illiberális bal szerint a fenti hierarchiák miatt a verseny eleve nem lehet tisztességes. Mániája az egyenlőségteremtés. Szerinte az egyik ilyen öröklött hie­rarchia a szexizmus. Ezért akarja az identitáspolitika a bio­lógiai különbségeket eltörölni. Sőt, újabban már a nyelvekkel is meggyűlt a baja. Ma már számtalan írás témája, hogy miként lehetne áthidalni, meghaladni az indoeurópai nyelvekre jellemző nyelvtani nemeket.

Milton Friedmantól származik a mondás, hogy aki az egyenlőséget a szabadság elé helyezi, az egyiket sem fogja tudni megvalósítani. Hiába szolgáltat erre a kommunista és szocialista rendszerek 1917 és 1990 közötti történelme ékes példát, a progresszívok nem tanultak belőle. Száz évvel ezelőtt a klasszikus liberalizmust a bolsevizmus és a fasizmus rákfenéje próbálta meg elpusztítani Európában. Ezt teszi ma az illiberális bal, a mai identitáspolitikusok.

Súlyosabb szavakat aligha találhatunk e mai kurzus elítélésére. Nem értünk viszont egyet azzal, hogy az Economist az illiberális jobbot a populizmussal azonosítja és hasonlóan kártékonynak tartja. Szótárából hiányzik a klasszikus konzervatív, a nemzeti konzervatív kategorizálás. Eredetileg a klasszikus liberalizmus és a konzervativizmus abban tért el egymástól, hogy míg a liberalizmus az egyén, a konzervativizmus a közösségek jogait helyezte előtérbe. A nemzet, a család, a vallás előnyben részesítése nem az a fajta megkülönböztetés, amely ellen a középutas liberalizmusnak harcolnia kellene.

Az Economist elemzéséből kiolvasható a rejtett aggodalom: vajon mi lesz a szabad világgal, ha vezető nagyhatalma áldozatul esik e divatos ideológiai hóbortoknak? És e hullám ráadásul még nem is érte el csúcspontját. A mi aggodalmunk pedig az, hogy mi lesz az Európai Unióval, ha e progresszív őrület ott is tovább terjed?

Mindez egy alapvető kérdésre vezethető vissza: mi a jelentősége, súlya a biológiai, faji összetevőknek, és vajon minden eltérést és rendellenességet csakis a rossz, elhibázott társadalompolitika okoz? Röviden így foglalnám össze: milyen szerepet játszik a kulturális evolúció egy társadalom életében?

A szerző közgazdász, társadalomkutató

(Borítókép: Pexels)

VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right
Novák Miklós avatarja
Novák Miklós

Szalai Ádámot újra kísérti az ellentmondás

Szőcs László avatarja
Szőcs László

Hígtrágya és pogrom Hollandiában

Sitkei Levente avatarja
Sitkei Levente

Ez itt az én hazám

Bayer Zsolt avatarja
Bayer Zsolt

Mivé lett világunk?

A szerző további cikkei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.