idezojelek

Korrupció a német politikában

Nézzük meg közelebbről, valójában mi is a helyzet Németországban a jogállamisággal, a politikai korrupcióval!

Vida Ákos avatarja
Vida Ákos
Cikk kép: undefined
2022. 01. 19. 7:50

Az elmúlt merkeli években német politikusok egyik kedvenc tornagyakorlata az volt, hogy mutatóujjaikkal vízszintesen a levegőt böködték Kelet- és Közép-Európa felé, miközben monoton hangon mormolták a jogállamiság, korrupció, diktatúra és hasonló, nem túl hízelgő szavakat. A célpontok, attól függően, hogy merről is fújt a helyi vagy a brüsszeli politika csatornaszagú szele, hol Lengyelország, hol hazánk politikusai voltak, de fontos választások előtt a csehek és a szlovákok is kaptak néhány bökést.

Vélt, de semmiképpen sem jogos vagy megalapozott vádak voltak ezek. Az erkölcsi felsőbbrendűségük hamis tudatában pöffeszkedő német politikusok előszeretettel mocskolták a velük makacsul szembeszegülő keleti kollégáikat és illették őket mindenféle negatív jelzőkkel. Ennek főleg az volt az oka, hogy nem akarták megérteni, a KGST-ben és a Varsói Szerződés fojtogató béklyójában szocializálódott és megedződött kelet-közép-európai politikusgeneráció egyszerűen nem ijed meg sem a nyugati fenyegetésektől, sem a médiá­ban ellenük indított hibrid háborútól, nem hagyják magukat lehengerelni és országaikat ismét gyarmatosítani. Na, ez a mai napig sem fér a jól táplált fejekbe.

De a mutatóujjakat fel lehet emelni nyugat felé is, arra böködve a jogállamiság csorbulását és a korrupciót valóban meg lehet találni. Gyakran legmagasabb fokon is. Nézzük meg közelebbről, valójában mi is a helyzet Németországban a jogállamisággal, a politikai korrupcióval!

Kezdjük az egyik legfontosabb, legtöbb vitára és politikai zsarolásra okot adó témával, a jogállamisággal. Ez ugye Brüsszelben és Berlinben is a legütősebb kártya, ha a magyar vagy a lengyel konzervatív kormányokat akarják kidobni a pakliból, és újabban erre hivatkozva kurtítják meg az egyébként Magyar- és Lengyelországnak járó uniós pénzek kifizetését. A jobboldali kormányok mindkét országban szeretnék megtisztítani az igazságszolgáltatás rendszerét a szocialista korszakból rájuk maradt és egyáltalán nem független, hanem nagyon is balra hajló (és ítélkező) őskövületi bíráiktól és ügyészeiktől, akik akadályozzák az igazságszolgáltatás normális működését. Ezt persze a kelet-európai baloldalt nyíltan támogató brüsszeli és német politika nem nézi jó szemmel.

De mennyire függetlenek a német igazságszolgáltatás résztvevői? Meglepő dolgok derülnek ki, ha utánanézünk néhány dolognak. Például kik nevezik ki a bírákat és az államügyészeket? Ez tartományonként kicsit különbözik, de az alapelvek megegyeznek, csak az intézményekben van némi különbség. Ezért pillantsunk a hozzánk legközelebb álló Bajorországra. Ott a bajor igazságügyi miniszté­rium – tehát egy politikai intézmény – nevezi ki őket. Igaz, kinevezésük után a bírók függetlenek, utasításokat nem lehet nekik adni, döntéseiket önállóan hozzák meg. Persze csak akkor, ha van miről dönteni, azaz ha van ügy. De pont itt van a kutya elásva! Mert mitől lesz egy ügyből bírósági akta? Attól, ha egy ügyész kinyomozza, összerakja és vádat emel. Onnantól kikerül a kezéből és a bíróság majd dönt. De ha megkötik a kezét, visszafütyülik és nem lesz ügy? Akkor bizony nincs ügy, nincs bírósági akta sem!

A német igazságszolgáltatás felépítését és működését szabályozó törvény, a GVG (Gerichtsverfassungsgesetz) 146. cikkelye így szól: „Az államügyészség hivatalnokai kötelesek feletteseik szolgálati utasításait teljesíteni.” Bumm! Ki egy államügyész legfőbb felettese? Az igazságügyi miniszter, aki pártpolitikus és a kormány tagja. Ha ő azt az utasítást adja, hogy egy ügyben ne nyomozzanak tovább vagy állítsák le teljesen az eljárást, akkor az politikai akarat, tehát a függetlenségnek lőttek. Ezért Németországban nagyon ritka, hogy egy politikust bíróság elé állítanak, mert még a vádemelés előtt el lehet sikálni az ügyet. Ahol nincs vád, ott nincs ítélet – szól egy német mondás.

Jó példát szolgáltatnak erre a tavalyi maszkbeszerzési botrányok, amelyek számos – főleg kormánypárti – politikust érintettek. Páran lemondtak a mandátumukról, az államügyészségek nyomozgattak, de elmarasztaló ítélet alig született. A legkirívóbb esetek a korábbi bajor igazságügyi miniszter, a bajor CSU parlamenti képviselője, Alfred Sauter és a szintén CSU-képviselő Georg Nüßlein korrupciógyanús ügyletei voltak. Sauter 1,2 millió, Nüßlein hatszázezer euró jutalékot vágott zsebre maszkok beszerzésének közvetítéséért.

A Müncheni Ítélőtábla azzal az indokkal mentette fel őket és utalta vissza nekik a lefoglalt pénzeket, hogy nem történt korrupció, mert az idevonatkozó hézagos megvesztegetési paragrafus szövegére hivatkozva úgy látta, hogy egy választott képviselő nem követ el büntetendő cselekményt, ha egy előny elfogadásakor „pusztán a mandátuma adta auto­ritását vagy kapcsolatait használja fel” arra, hogy hatóságok vagy minisztériumok döntéseit befolyásolja. Az ügyek még nem dőltek el jogerősen, mert az ügyészség fellebbezése után a perek a Szövetségi Legfelsőbb Bíróságon folytatódnak. A magyar Btk. 299. cikkelye ezt befolyással üzérkedésnek nevezi. Akkor most hol is hiányos a jogállamiság?

A közvetlen politikai befolyásnak az igaz­ságszolgáltatás hierarchiájára gyakorolt hatására a legjobb példát a bajor bírók és államügyészek kinevezéséről szóló törvény 12. cikkelye szolgáltatja: „A tartományi legfelsőbb bíróság, az ítélőtáblák, a közigazgatási törvényszék, a tartományi szociális bíróságok, a tartományi munkaügyi bíróságok és a pénzügyi bíróságok elnökeinek, valamint a főügyészek kinevezése a kormány hatáskörébe tartozik.”

Tehát az is lehetséges, hogy a volt bajor igaz­ságügyi miniszter ügyét esetleg pont olyan bírók is tárgyalhatták, akiket korábban az a kormány nevezett ki, amelynek ő is tagja volt. Akkor ez a varjúk meg a szemek esete.

A Legal Tribune Online tudósítása szerint az Európai Unió Bírósága 2019. 05. 27-i C–508/18 számú határozatában kimondta, hogy a német ügyészségek nem jogosultak európai elfogató parancs kibocsátására, mert nem függetlenek. A luxembourgi bíróság ítélete szerint Németországban „nincs meg a megfelelő biztosíték a végrehajtó hatalommal szembeni függetlenségükre”. A Németországban hatályos törvények miatt nem lehet kizárni, hogy adott esetben az európai elfogató parancsot tartományi igazságügyi miniszter utasítására állítsanak ki – állt az ítélet indoklásában.

A Német Bírák Szövetsége már régóta szorgalmazza, hogy szüntessék meg az igazságügyi minisztereknek az ügyészek utasítására vonatkozó joghatóságát. Továbbá azt is követelik, hogy a legfőbb bírók kinevezését ne pártpolitikai szempontok szerint döntsék el. De vajon hajlandók lesznek-e a politikusok a nekik kedvező törvények megváltoztatására? Hiszen akkor az ő bőrük is mehet a vásárra.

Nézzük meg, hogyan lett Angela Merkel alatt a CDU–CSU helyettes frakcióvezetőjéből a Szövetségi Alkotmánybíróság elnöke! Prof. Dr. Stephan Harbarth Heidelbergben végzett jogot, majd a Yale Law School egyetemen Master of Law címet szerzett. Doktori disszertációját gazdasági témának szentelte, ezért is került be később a CDU gazdasági és pénzügypolitikai szakbizottságába. A parlamenti képviselőként havi tízezer eurós jövedelme mellett az egyik legnagyobb mellékjövedelmű honatyák közé tartozott. Melléküzemágban egy neves ügyvédi iroda igazgatótanácsának tagjaként, majd partnereként tevékenykedett, amely többek között a dízelbotrány idején a VW konszern tanácsadója volt. Amikor Harbarth annak a parlamenti fogyasztóvédelmi vizsgálóbizottságnak lett a tagja, amely pont a VW-botrány felderítésén fáradozott, akkor ezt az apróságot elfelejtette közölni a bizottsággal, majd a parlamentben a VW-vel foglalkozó napirendi pont törlésére szavazott. Az alkotmánybíróvá történő választása előtt meg is támadták, hogy esetleg vétett a képviselői törvény ellen, mert „ellenszolgáltatás nélkül fogadott el honoráriumokat”. Ezen kívül Harbarth úgy kapta meg 2020-ban a kinevezését, hogy nem is az alkotmányjog volt a szakterülete. De hát ha a német járványügyi intézet (RKI) elnöke, Prof. Dr. Lothar H. Wieler egy állatorvos, akkor ezen sem kell megütköznünk.

Ezek alapján ne is csodálkozzunk azon, hogy Merkel embere az alkotmánybíróságon a koronavírus-járvány idején kiállt a kormány és az alkotmányban sehol sem szereplő műintézmény, a miniszterelnökök konferen­ciája erősen vitatott döntései mellett és mesterének szája íze szerint döntött és nyilatkozott a sajtónak. A koronavírus miatti fontos határozatok (lezárások stb.) előtt egy alkotmánybírónővel együtt a kancelláriahivatalban vacsorázott Merkelnél. Persze az esetleges befolyásolás gyanúját vagy elfogultságot az alkotmánybíróság cáfolta. De azért a vacsorának volt némi mellékíze.

Nyilvános kijelentéseiből inkább egy pártpolitikusra, mintsem egy függetlenségre és semlegességre kötelezett alkotmánybíróra lehetett következtetni. Az alkotmánybíróság korábbi elnöke, Hans-Jürgen Papier és elnökhelyettese, Ferdinand Kirchhof több interjúban alkotmányellenesnek nevezte a Merkel-kormánynak az alkotmány garantálta alapjogokat korlátozó döntéseit, amelyeket Harbarth természetesen támogatott.

Mert ugye Németország példamutató jogállam.

A szerző újságíró (München)

Borítókép: Angela Merkel német kancellár (Fotó: MTI/EPA/Clemens Bilan)

VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right
Novák Miklós avatarja
Novák Miklós

Szalai Ádámot újra kísérti az ellentmondás

Szőcs László avatarja
Szőcs László

Hígtrágya és pogrom Hollandiában

Sitkei Levente avatarja
Sitkei Levente

Ez itt az én hazám

Bayer Zsolt avatarja
Bayer Zsolt

Mivé lett világunk?

A szerző további cikkei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.