A kormány stratégiai céljául tűzte ki, hogy az ország energiafelhasználásának szerkezetét átalakítsa. Jelenleg Magyarország energiafelhasználásának háromnegyedét fosszilis tüzelőanyagokkal, elsősorban szénhidrogénekkel elégítjük ki, ezt az arányt 2030-ra kétharmad alá szorítjuk. Ennek részeként a Mátrai Erőmű két legöregebb lignites blokkja 2020-ban tartós üzemszünetre állt, és 2026-ban a maradék blokkok is stratégiai tartalékba kerülnek. A lignittüzelés megtartása helyett az erőmű zöldátalakítása megkezdődött. Emellett rendkívül hangsúlyos fejlesztési irány a nukleáris energiatermelés részarányának megtartása (lehetőség szerint növelése), valamint a fosszilisenergia-termelés kiváltása megújuló energiatermeléssel. A Nemzeti energia- és klímatervben Magyarország vállalta, hogy 2030-ra a bruttó végső energiafelhasználáson belül a megújuló energia részaránya 21 százalékra növekszik.
Az Európai Unió helyreállítási alapjának (Recovery and Resilience Facility: RRF) célja, hogy enyhítse a koronavírus-világjárvány társadalmi és gazdasági hatásait, fenntarthatóbbá és ellenállóbbá tegye az európai gazdaságokat és társadalmakat, valamint felkészítse őket a zöld- és a digitális átállásra. A magyar helyreállítási programot a bizottság másfél év késéssel hagyta jóvá.
Elmaradása esetén 80 százalékkal, 4,65 milliárd euróval kevesebb forrás jutott volna hazánknak.
A program keretének közel feléből a kormány a zöldátállás elengedhetetlennek számító további lépéseit finanszírozza. A fenntartható közlekedés, az energetika, a vízgazdálkodás és a körforgásos gazdaság területét érintő reformok és beruházások széles köre várhatóan számottevően hozzájárul a zöldátálláshoz és a magyar gazdaság üvegházhatású gázkibocsátásának csökkentéséhez. Vasútvonal és HÉV fejlesztésére Magyarország 1,2 milliárd eurót tervez, további 159 millió eurót fordítana a kormány háromszáz elektromos busz beszerzésére és egy egységes, a különböző tömegközlekedési módokra kiterjedő tarifa- és utastájékoztatási rendszer bevezetésére.