Volt már arra példa, hogy egy erdélyi származású, név szerinti említésre nem méltó tollnok az Ismerős Arcok szívbemarkoló Nélküled című dalát giccsesnek nevezte, így azon sem lepődhetünk meg, hogy a jobb sorsra érdemes Ágoston Hugó a székely himnuszt nevezi annak, igaz, Domokos Géza és Kányádi Sándor mögé bújva.
Ha pontosan és teljes terjedelmében idéznénk, mit is írt Kányádi Sándor erről a kérdésről, az szétfeszítené e szöveg kereteit, mindenesetre szó sincs sommás legiccsesezésről.
Domokos Géza vonatkozásában semmit nem leltem e témában a világhálón, rám maradt viszont az apai örökség részeként egy történet. Az RMDSZ elnökségének néhány tagja cserélt eszmét a székely himnusz művészi értékéről, amikor Domokos Géza elmesélte, hogy egy idős székely bácsival rendszeresen elbeszélgetett az egyik kicsiny székely faluban. Ritkán találkoztak, évente-kétévente. Egyik alkalommal azonban, amikor érdeklődött a bácsi felől, arról tájékoztatták megrendülten a falusiak, hogy a bácsit agyonverte a román titkosszolgálat, mert híre ment, hogy rendszeresen énekli a székely himnuszt. Ebből a Bukarestben szocializálódott, bevallottan „két nemzetben gondolkodó”, olyan kulcsfontosságú történelmi események kapcsán, mint az Észak-Erdély visszatérését eredményező második bécsi döntés, a román narratívát hiba nélkül felmondó Domokos Géza is azt a következtetést vonta le, hogy az a dal, amiért emberek halnak meg, szakrális dimenziót nyer, és az bizony az ő számára is himnusz.
Bekezdésről bekezdésre elemezhetnénk a magyar vezetést hibáztató Ágoston Hugó-szöveget, de fókuszáljunk annak lényegére. Az anyaországi agyonkoptatott ballib paneleket előszeretettel és halmozva alkalmazó szerző, aki „Európában számkivetett, elszigetelt és oroszpárti Orbán Viktorról” ír, majdhogynem rémképként festi fel, hogy az eset kapcsán netán már írhatják a forgatókönyvet „az RMDSZ kiakolbólítására a kormányból, majd akár a parlamentből is”.
Maga a feltételezés igencsak túlzás, hiszen a románok reakciója inkább csak kötelességszerű berzenkedés volt, amit a Köztársasági Elnöki Hivatal méltósággal és kellő fölénnyel helyretett. De annál is nagyobb az anakronizmus. A kormányzati szerep elvesztésével riogatni 2023-ban? Ugyan!
Érdemes felidézni e kérdésben a kezdeteket. Az 1996-os választások után az erdélyi magyarság akkor még egységes érdekképviselete, az RMDSZ első ízben vett részt a román kormányban. Ez egy olyan stratégiai döntés volt, ami lecövekelte a szervezetet a „labanc” politikai vonalvezetés mellett. Az RMDSZ-ben annak 1989 decemberi megalakulásától kezdve óta két megközelítés, két politikai filozófia, két paradigma képviselői feszültek egymásnak.
Az egyik oldalon a céltételező, az eszközöket a célokhoz igazító, távlatos, autonomista gondolkodás hívei álltak, akik arra keresték a választ, hogy milyen létkeretben lehetséges a képviselt közösség hosszú távú megmaradását biztosítani. E megközelítés óhatatlanul is konfliktusokkal jár, hiszen az eltüntetésünkre törekvő román hatalom csak akkor hajlandó bármilyen engedményre, ha arra rá van kényszerítve.
A másik oldalt a jövőkép nélküli, mindenáron konfliktuskerülő, a célokat az önkorlátozással eleve leszűkített eszköztárhoz igazító tábor jelenítette meg. E távlattalan politika a nem is oly lassú, immár három népszámlálás által visszaigazolt felmorzsoltatást hallgatólagosan tudomásul veszi. A betegség okának megszüntetése helyett e „kezelés” a fájdalomcsillapításra szorítkozik.
Ha voltak is kísérletek az autonomisták részéről arra, hogy visszatérítsék az RMDSZ-t előbb belülről, majd kívülről az önálló, magyar érdekeken nyugvó politika útjára, leszögezhetjük, az 1996-os kormányzati szerepvállalás a tájba simuló, helyzetelfogadó, eseménykövető politikát tette egyeduralkodóvá máig ható érvénnyel. A kilencvenes években még remélni lehetett, hogy külpolitikai nyomásgyakorlás és belső ellenállás útján kialakítható egy olyan közjogilag körülbástyázott létkeret, a három szintű autonómia, amely megnyugtatóan rendezi az erdélyi magyarság helyzetét a dél-tiroli osztrák kisebbség mintájára.