idezojelek

Hazánk jövője a tehetségekben rejlik

Egy tapasztalt szakember folyamatos iránymutatása óriási lökést jelent a diák fejlődésében.

Antal István avatarja
Antal István
Cikk kép: undefined

A történelem folyamán a társadalom egyes tagjai kiemelkedő teljesítményekre voltak képesek. Voltak, akik a művészetekben, tudományban, sportban vagy más területeken maradandót alkottak. Ezek a kiemelkedő teljesítmények és alkotások az egyének eredményei, azonban nem mehetünk el szó nélkül amellett, hogy minden nagy teljesítmény mögött állt olyan oktató vagy mentor, aki az ígéretből tehetséget faragott és a tudás alapjainak lefektetésében segített. Elengedhetetlen, hogy legyenek olyan szakemberek, akik felfigyelnek a tehetségekre és jó irányba terelik a pályájukat, ezeket a pedagógusokat támogatni kell.

De kit nevezhetünk tehetségnek? Kik és milyen képességű diákok, fiatal felnőttek azok, akik a tehetséggondozó programokban részt vesznek?
A különböző elméleti modelleket vizsgálva azokat nevezhetjük tehetségnek, akiknek az általános és speciális képességei is átlag felettiek, továbbá átlag feletti kreativitásuk van, és ami talán a legfontosabb, megjelenik esetükben egy belülről jövő feladat iránti elkötelezettség. Az elkötelezettség és a kitartás nélkül az átlag feletti képességű, kreatív fiatal nem lesz eredményes. Ez igaz fordítva is. Azok az átlagos fiatalok, akik kitartók és szorgalmasak, elérhetnek átlagon felüli eredményeket. Akik viszont még tehetségesek is, azok kiválóak lesznek a kitartásuknak és szenvedélyüknek köszönhetően.

A tehetséggondozás komplex terület. Több szereplő együttes munkája szükséges ahhoz, hogy a fiatal tehetségígéret sikeres életpályát fusson be. A tehetséggondozás rendszere tehát túlmutat a diák és oktató kapcsolatán. A sikerhez szükség van azokra a partnerekre, akik nélkül ez nem képzelhető el. A család és ezen belül a támogató családi háttér elengedhetetlen a fiatalok életében. Azonban sajnos előfordulnak olyan tehetségek, ahol a támogató családi háttér annyiban merül ki, hogy szeretik és érzelmileg támogatják a fiatalt, ami elengedhetetlen és fontos, de a család egzisztenciális nehézségei miatt anyagilag nem vagy korlátozottan tudják támogatni. Viszont a tehetség kibontakoztatásához szükség van időre és plusz anyagi forrásokra is.

A tehetséggondozásban részt vevő oktatási intézmények és a tehetségprogramok viszont biztosítani tudják és kompenzálják az esetleges hátrányokat. Ezekre a legjobb példa az MCC Roma tehetségprogram és a roma szakkollégiumok, a Nemzeti tehetség program részeként megvalósuló Snétberger-, illetve a Kulturális és Innovációs Minisztérium (KIM) támogatásával működő Tanítsunk Magyarországért programok, valamint azok a roma és hátrányos helyzetű fiatalokat célzó programok, amelyek az érettségi után a felsőoktatásba és diplomához segítik őket. Ma már a legszegényebb és hátrányos helyzetű térségekből is van lehetőségük a tehetséges fiataloknak bekerülni jó középiskolákba és onnan az egyetemekre. Ehhez azonban egy olyan rendszer eredményes munkájára van szükség, ahol a középpontban a tehetség áll, és a támogató személyek és intézmények a cél elérése érdekében a szükséges hátránykompenzálást, és a speciális igényeknek megfelelő tehetséggondozást elvégzik. A döntéshozóknak, a kormányzatnak lépnie kell a tehetségek felfedezése, kibontakozása érdekében.

VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A nemzet folyamatos fejlődése érdekében folyamatosan meg kell találni a tehetséges fiatalokat, újabb és újabb programokat kell indítani. Az intézmények sokszínű és hatékony módszerekkel dolgoznak. A minél korábbi tehetségazonosítás és utána a gyermekek folyamatos támogatása elengedhetetlen. Fontos, hogy korai szakaszában ismerjük fel és fejlesszük az egyéni képességeket. Ez lehetőséget ad arra, hogy az egyén korán elkezdje fejleszteni tehetségét, ami hosszú távon kiemelkedő eredményekhez vezethet. A tehetséges diákoknak lehetőséget kell adni a differenciált oktatásra, amely lehetővé teszi számukra, hogy a saját tempójukban és egyéni terheléssel haladjanak, és ne korlátozza őket az átlagos osztálytempó. Az egyéni mentorálás olyan módszer, amely segít a fejlődésben. Egy tapasztalt szakember folyamatos iránymutatása óriási lökést jelent a diák fejlődésében. A szakkörök, speciális programok pedig lehetőséget nyújtanak a gyermeknek, hogy még jobban elmélyüljön a választott témájában. A fejlődését elősegíti, ha folyamatosan kihívások elé állítják, mert a megmérettetések stimulálják a tehetséget. A diá­kot versenyekre kell vinni, ahol látja a hozzá hasonló tehetségek teljesítményét.

Az a fiatal, akinél a tehetségterületét korán azonosítják és a fent említett módszerekkel és programokkal találkozik, szinte biztos, hogy kiváló eredményeket tud elérni a professziójában az élete folyamán. Hazánk jövője az ilyen fiatal tehetségben rejlik.

A magyar kormány számára a tehetséggondozás mindig is kiemelt terület volt, személyesen Csák János miniszter is szívügyének tekinti a témát. A KIM eddig is elismerte a tehetséggondozó pedagógusokat a Bonis Bona – A nemzet tehetségeiért díj által, most pedig szintet lépett azzal, hogy a Nemzeti tehetség program részeként tehetséggondozó tanároknak írt ki ösztöndíjat Köbüki elnevezéssel. A programmal olyan szakemberek munkáját szeretnék támogatni, akik kiemelkedő eredményeket érnek el a tehetséggondozásban, például szakkörök, tudásműhelyek vezetésével vagy versenyre felkészítéssel. A terepen szükség van a tehetséggondozás támogatására, az abban részt vevő tehetséggondozók motiválására, ezt a célt szolgálhatja az augusztus közepén bejelentett ösztöndíjprogram.

A szerző a Kopp Mária Intézet a Népesedésért és a Családokért (KINCS) elnöki tanácsadója

Borítókép: Illusztráció (Fotó: Somogyi Hírlap/Lang Róbert)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right
Jeszenszky Zsolt avatarja
Jeszenszky Zsolt

Elittúltermelés és elszegényedés (2. rész)

Ágoston Balázs avatarja
Ágoston Balázs

Vidékellenes flaszterhuszárok

Borbély Zsolt Attila avatarja
Borbély Zsolt Attila

A Hunyadi-film és a román mítoszok

Huth Gergely avatarja
Huth Gergely

A pöcegödör legalján

A szerző további cikkei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.