idezojelek

John Lukacs, a reakciós történetíró

A történész azt tartotta a fő feladatunknak, hogy miképp hárítsuk el a hanyatlást egy új, „posztmodern” barbárságba.

Faggyas Sándor avatarja
Faggyas Sándor
Cikk kép: undefined
Fotó: Leemage /AFP

Ma száz éve született a John Lukacsként ismert Lukács János, a XX. század egyik legjelentősebb, magyar–amerikai történetírója. Ebbe az egyszerű mondatba annyi információ van belesűrítve, hogy érdemes egyenként kibontani a jelentésüket. 

Kezdjük a születési dátummal – 1924. január 31. –, amelyről ő maga többször is megjegyezte, hogy különleges, mivel tíz nappal azután született, hogy meghalt Lenin, és hárommal azelőtt, hogy meghalt Woodrow Wilson. A bolsevik forradalmár és az amerikai elnök eszméikben XIX. századiak voltak, s mire megkezdődött a XX., világnézetük már elavult, s évekkel a haláluk előtt mindketten összeomlottak fizikailag és szellemileg is. 

A XX. század valójában csak 1914-ben – az első világháborúval – kezdődött meg (egyébként sok történész szerint), és 1989-ben (Európa és Németország kettéosztásának, egyben a hidegháború vége) zárult.

A XX. századnak kettős értelemben volt a történetírója Lukacs: egyrészt mert ő maga vallotta, hogy ehhez a századhoz tartozik, s hosszú élete (2019-ben hunyt el) kétharmadát e rövid században élte; másrészt kutatói, tanítói és írói munkássága döntő részben ezzel az időszakkal foglalkozik. Alighanem kevesen vannak, akik olyan sokat tudtak és írtak a XX. század európai és amerikai, s különösen a második világháború történetéről, mint ő. A történetíró szó pedig számára többet jelentett a történésznél. Isten velem címmel tizenöt éve megjelent szellemi önéletrajzában idézi Michael Oakeshott angol konzervatív gondolkodót, aki szerint a történelem létrehozásának egyetlen módja a történetírás. És aki több tucat könyvéből csak kettőt-hármat olvasott, az tudja, hogy elég jól, szépen, élvezetesen, érdekesen, a legigényesebb esszé (sőt gyakran lírai) műfajban is tudott írni.

S miért magyar–amerikai vagy amerikai–magyar? Nem csupán amiatt, mert Magyarországon született, majd huszonkét évesen elhagyta hazáját és az Amerikai Egyesült Államokba települt, és bár az 1980-as évektől kezdve rendszeresen hazalátogatott, sohasem érzett csábítást, hogy visszaköltözzön. Gyakran írta kettős identitásáról: Magyarország az anyám, Amerika a feleségem. Említett önéletrajzában így vallott magáról: „Én nem lettem amerikaivá. Nem tagadtam meg őseimet, de nem vagyok magyar író, bár lehettem volna… Elmémet az én fogadott hazám foglalkoztatja, meg a történelme. És az én szülőhazám, meg a történelme. Mikor melyik jobban.” Tény, hogy legtöbb könyvét nem Magyarország, hanem Európa és Amerika XX. századi történetéről írta, de ezekből sokat tanulhatunk hazánkról is.

VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

John Lukacs ugyanis tudatosan tanítani akart. Nemcsak egyetemeken, hanem könyveivel, cikkeivel is. Sokszor hangsúlyozta, hogy ő történész, nem próféta, hiszen előrefelé élünk, de csak visszafelé tudunk gondolkodni és megérteni; minden tudásunk foglalata múlt. Azt írta, a történész nem tudja – ne is akarja – megjövendölni, hogy mi lesz, mégis könyveiben gyakran előretekintett a jövőbe. A magam részéről ezeket a „prófétai” víziókat legalább olyan érdekesnek és fontosnak tartom, mint a múltra vonatkozó, lenyűgözően gazdag – gondolkodásra, s gyakran vitára is ösztönző – tudását. Már csak azért is, mert bár negyvenöt éve történészdiplomát szereztem, mégsem lettem hivatásos történész, de a történelmi problémák, összefüggések, tendenciák, fordulópontok mindmáig foglalkoztatnak, s újságíróként az elmúlt negyedszázadban száznál jóval több történelmi cikket, kisesszét publikáltam.

Lukacs egyik legfontosabb gondolata, hogy az emberi tudás célja nem a pontosság, még csak nem is a bizonyosság, hanem a megértés. Tudásunk se nem objektív, se nem szubjektív, hanem személyes és résztvevő. A történelem a rögzített és az emlékezetben őrzött múlt. Emlékezet és gondolkodás, miként képzelet és látás, elválaszthatatlanok egymástól. Megvannak a maguk korlátjai: de ezeknek a felismerése gazdagíthat bennünket. Ilyen az emberi természet, s ilyen kell hogy legyen bármely régi vagy újfajta humanizmus felfogása – történelmi inkább, mint „tudományos”.

Azt az „új humanizmust”, amely felismerte elkerülhetetlen emberi korlátjainkat, valamint Földünk s vele együtt a magunk központi helyét a mi világegyetemünkben, a tudományos és technológiai haladást meghaladó, újkor utáni korszaknak morális és intellektuális tartást adó hozzáállásként ajánlotta Lukacs. Merthogy – mint az éppen három évtizede megjelent A XX. század és az újkor vége című (egyik legfontosabb) könyvében meggyőzően bemutatta – a XX. századdal együtt immár az újkor, azaz a nyugati civilizáció és a polgári kultúra ötszáz éves kora is véget ér. 

S ő, mint „hátramaradt reakciós” és „hátramaradt polgár”, felismerte, kimondta és leírta, hogy az utóbbi ötszáz év uralkodó eszméi közül sok – vagy eleve, vagy immár – téves, hamis, elavult, s ugyanígy tévedés volt az is, hogy a hitet felcserélték a ráció­val. Az újkor végére kiderült, hogy a technikai fejlődés és a demokrácia, valamint a barbárság immár nem összeegyezhetetlen, sőt a barbárok már belül vannak a – jórészt ledöntött – kapukon. 

De hogy mi történik ezután, az megint (mint korábban is) attól függ, hogy mit gondolnak az emberek arról, ami történik.

John Lukacs azt tartotta a fő feladatunknak, hogy miképp hárítsuk el a hanyatlást egy új, „posztmodern” barbárságba. Ehhez arra kérte olvasóit, forduljanak a múlt felé, válogassanak hagyatékából, merítsenek belőle ihletet. Mert a történelem megtanít arra, hogy megértsük és elfogadjuk a valóságot, benne önmagunkat, azzal a személyes felelősséggel együtt, amiről nem mondhatunk le. Az ellenállás legyen a reak­ciónk az Európát jelenleg kívülről és belülről is halálosan fenyegető barbár akciókra.

Borítókép: John Lukacs (Fotó: Leemage/AFP)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right
Jeszenszky Zsolt avatarja
Jeszenszky Zsolt

Az erő az iszlámnál van

Ágoston Balázs avatarja
Ágoston Balázs

A fosztogatás román ünnepe

Borbély Zsolt Attila avatarja
Borbély Zsolt Attila

Tusványos hívei és ellendrukkerei

Huth Gergely avatarja
Huth Gergely

Orbán Viktor és a sajátos magyar út

A szerző további cikkei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.