idezojelek

Sóhaj az elár(v)ult Közép-Európáért

Milan Kundera már négy évtizede jól látta, hogy a Nyugat elveszíti kulturális identitását.

Faggyas Sándor avatarja
Faggyas Sándor
Cikk kép: undefined

Közép-Európa igazi tragédiája nem Oroszország, hanem Európa. Az az Európa, amely akkora értéket képviselt a magyar hírügynökség vezetőjének a szemében, hogy azért kész volt akár az életét is adni. A vasfüggöny mögé zárva nem is sejtette, hogy Európában már nem értékként gondolnak Európára. Fogalma sem volt arról, hogy az a mondat, amelyet az országa határain túlra küldött, mennyire elavult, és nincs immár senki, aki megértené… Ezzel a rezignált, komor gondolattal zárta négy évtizeddel ezelőtt megjelent híres esszéjét Milan Kundera. Az elrabolt Nyugat, avagy Közép-Európa tragédiája című opus – amely az Európa Könyvkiadó jóvoltából immár magyarul is olvasható – kis terjedelme ellenére is óriási hatást gyakorolt a kortársakra. Egyfelől mert a 95 éve Brnóban született, 1975-ben Csehszlovákiából Franciaországba emigrált és ott tavaly nyáron elhunyt Kundera az 1980-as években már világhírű író volt, másfelől a rendkívül szuggesztív, provokatív hangvételű, kristálytiszta nyelvezetű szöveg – amely egyszerre vád- és védbeszéd – olyan témáról szólt, amellyel (egy neves francia politológus megfogalmazásával élve) hozzájárult ahhoz, hogy „újrarajzoljuk az 1989 előtti Európa szellemi térképét”.

Az esszé azzal a drámai felütéssel kezdődik, hogy 1956 novemberében, néhány perccel azelőtt, hogy a szovjet tüzérség szétlőtte volna az irodáját, a magyar hírügynökség vezetője telexüzenetet küldött a szabad világnak, amely a következő szavakkal végződött: „Magyarországért és Európáért halunk meg.” A cseh író szerint ez a gondolat sem Nyugaton, sem Oroszországban nem születhetett volna meg, csak Budapesten

(és Varsóban vagy Prágában). Miért? Mert a magyarok (és a lengyelek, a csehek) a kezdetektől fogva a keresztény gyökerű Európához tartoztak, és az Európa szó nem pusztán földrajzi név a számukra, hanem olyan spirituális fogalom, amely a Nyugat szinonimája. 

Abban a pillanatban, amikor Magyarország megszűnik Európa – tehát Nyugat – lenni, megfosztatik a saját sorsától, a történelmétől, és az identitásának éppen a leglényegét veszíti el.

Kundera abból indul ki, hogy a földrajzi Európa mindig is két, egymásól elkülönülten fejlődő – nyugati és keleti – részre oszlott, és 1945 után a két Európát elválasztó határ pár száz kilométerrel nyugatabbra tolódott. Ennek következtében a Közép-Európának nevezett térség – amely kulturálisan a Nyugathoz tartozott – politikailag Kelethez került. Ez az ellentmondásos helyzet segít megértenünk, hogy miért éppen itt, és csakis itt zajlottak le Európa legdrámaibb, történelmi jelentőségű eseményei: a magyar 1956, a csehszlovák 1968, a lengyel 1956, 1970 és 1980–81 – vagyis a közép-európai felkelések sorozata. Ennek a sajátosságnak a magyarázata a kultúrában rejlik, ami ebben a térségben ma is (azaz az esszé írásának időpontjában, 1983-ban) 

olyan élő és ható érték, amely köré odagyűlik a nép egésze.

Közép-Európa egy sajátos kultúra, vagy ha úgy tetszik, egy közös sors, hangsúlyozza Kundera, ahol a jelentős, közösen átélt események, élmények, a közös emlékek, tapasztalatok, hagyományok teremtették meg az itt élő népek alkalomról alkalomra eltérő módon felálló egységét. 

A Salzburgtól Vilniusig nyúló térségben élő népek birtokában voltak ugyanannak a fontos egzisztenciális tapasztalatnak, amit csak az a nemzet ismerhet, amelynek folyamatosan a lét és nemlét között – másként fogalmazva: az autonóm, autentikus nemzeti lét és az egy nagyobb nemzetbe való beleolvadás között – kell választania.

Ezeknek a népeknek, országoknak az a tragédiája, hogy 1945 után egyszerűen eltűntek a Nyugat térképéről. Ennek egyik oka Kundera szerint az, hogy e két oldalról szorongatott, a németek és az oroszok közé ékelődött kis nemzeteknek az elmúlt századokban túl sok energiáját emésztette fel a fennmaradásukért és a nyelvükért folytatott küzdelem. A létharc. Mivel nem volt módjuk igazán bevenni magukat a nyugati nagy nemzetek által uralt európai köztudatba, ők maradtak a Nyugat legkevésbé ismert és leginkább törékeny részei. A másik ok az, hogy 

1945-ben Közép-Európa orosz megszállás alá került (és 1983-ban ennek a végét még nem lehetett látni), ezáltal ennek a kulturális tömbnek az eltűnése, elrablása volt a XX. század egyik legjelentősebb eseménye az egész nyugati civilizáció számára. Mindez azonban észrevétlen és kimondatlan maradt, „mert Európa már nem kulturális egységként gondol saját magára” – hangzik a cseh író vádja.

Nyugat-Európa lassan, de biztosan elveszíti a kulturális identitását, míg az oroszok által megszállt Közép-Európában azért igyekeznek kétségbeesetten feltámasztani a múltat, a kultúra, az újkor letűnt idejét, mert csak abban a régi, a kulturális karakterét, dimenzióját még őrző Európában voltak olyanok, amilyenek valójában.

Bár Kundera nem mondja ki az árulás szót, lényegében erről van szó: ráadásul kettős árulásról. Azzal, hogy a Nyugat cserben hagyta, elárulta Közép-Európát, saját magát is elárulta, megtagadta.

Amit egyébként az elsők között kürtölt világgá Márai Sándor 1956 novemberében a Szabad Európa Rádióban, kimondva, hogy a magyar tragédia, Magyarország elbukása nemcsak a Szovjetunió bűne, hanem ezért a gyenge, gyáva és tétlen nyugati világ is felelős. 

Most még azt hiszik, akik felelősek, hogy bagatell, egy kis nép sorsa, közjáték. Nem az. A nyugati világ erkölcsi hitele belerendült ebbe a »közjátékba« – a fran­ciák, angolok egyidejű gaztette Szuezben csak tetézi ezt az erkölcsi bukást.

A Nyugat mulasztásáról azt írta naplójába az emigráns magyar író, amit Talleyrand mondott, amikor Napóleon kivégeztette az enghieni herceget: „Több volt, mint bűn; hiba volt.”

Márai 1956 végén még azt tapasztalta, hogy akkor Nyugaton egyre többen megértették, az igazi Európa nem Londonban, Párizsban vagy Berlinben van, hanem Budapesten, ahol az emberek véreznek, halnak, a házak füstölnek vagy fűtetlen szobákban éhező emberek élnek, mert helytálltak Európáért. Hogyan felelt erre a helytállásra Európa? Az Egyesült Államok? Az ENSZ? Cinikus árulással. Ezért írta naplójába: 

Ezt nem lehet megbocsátani. Senki nem hisz többé a Nyugatnak, és a Nyugat nem hisz többé önmagának sem – ez a magyar forradalom körül elkövetett árulás egyik legsúlyosabb következménye.

Közép-Európa Nyugat általi elárulása azonban nem 1968-ban vagy 1956-ban kezdődött. Még csak nem is 1945-ben, amikor Churchill május 12-i táviratában megírta Truman amerikai elnöknek: 

…vasfüggöny ereszkedett le arcvonalunk mentén. Hogy mögötte (a Lübeck–Trieszt vonaltól keletre eső térségekben) mi történik, arról mit sem tudunk.

Sztálin totális közép-európai térhódítását látva a brit miniszterelnök pár hét múlva már azt vizionálta, hogy a szovjet haderő behatolhat Nyugat-Európa szívébe is, így elkerülhetetlenné válik egy harmadik világháború. Csak nevetni vagy bosszankodni lehet Churchill meglepődésén és félelmén, hiszen már régóta jól ismert – mint például Szakály Sándor történész professzor is kifejtette néhány hete lapunkban –, 

a két nyugati nagyhatalom legkésőbb 1943 végén Teheránban lemondott a Németország és a Szovjetunió közti térségről. A háborús céljuk a németek teljes legyőzése volt, amihez nélkülözhetetlen volt számukra a Vörös Hadsereg, és az óriási szovjet véráldozat árát hajlandók voltak Sztálinnak megfizetni a közép-európai országokkal, népekkel.

Hiába magyarázta emlékiratában Kállay Miklós – aki 1942 márciusától 1944. március 19-ig, a német megszállás napjáig volt a Magyar Királyság miniszterelnöke –, hogy „…a német és az orosz között a menekülés útját megtalálni: ez volt az a történelmi feladat, amelyre vállalkoznom kellett”, ez eleve lehetetlen küldetés volt. Ugyanis 

arra a hamis illúzióra épített, hogy az angolszász hatalmak nem fogják megengedni a Vörös Hadsereg behatolását Európa közepébe, csapatokat küldenek majd térségünkbe, s így Magyarország (is) elkerülheti mind a német, mind a szovjet megszállást. De ahogy a Nyugat nem küldött csapatokat 1944–45-ben, úgy 1956-ban és később sem…

Közép-Európa tragédiája és a Nyugat – ismétlődő! – árulása egyáltalán nem Kundera valóban fontos és hatásos esszéje óta ismert tény, mégis érdemes felhívni a figyelmet a máig egyik legismertebb közép-európai író négy évtizede közzétett gondolataira, aki elhagyni kényszerült szülőhazájától távol is igyekezett életben tartani a közép-európai nemzetek emlékezetét, és felébreszteni a nyugat-európai szellemi és kulturális elit szunnyadó lelkiismeretét. Már csak azért is érdemes, mert e tekintetben Nyugaton a helyzet változatlan – sőt, sok tekintetben határozottan romlott. Amit jól láthatunk, ha „vigyázó szemünket” Párizsra, Brüsszelre, Londonra, Berlinre vetjük.

VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right
Novák Miklós avatarja
Novák Miklós

Életen innen, halálon túl

Szőcs László avatarja
Szőcs László

Háborús német, békés amerikai

Sitkei Levente avatarja
Sitkei Levente

Hatszáz napnyi gyötrelem

Bayer Zsolt avatarja
Bayer Zsolt

A boldog, elégedett Nyugat

A szerző további cikkei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.