Óriásit fordult a világ. És talán ketté is szakadt. Nem csak itt Magyarországon, nem politikai ideológiák mentén, inkább mintha a valóság hasadt volna szét, s kényszerítene minket minden abba az irányba, hogy válasszunk: melyik mellett teszünk hitet, mire tesszük rá a pecsétünket, hogy igen, ez történik valójában, ez az igaz, ebben akarok élni!
Szemben áll ugyanis egymással az, amit a szemünk előtt látunk történni. Minden, amit érzékelni tudunk: a fák, a levegő, a napfény, az eső, rohanó emberek az utcán, a barátaink, családtagjaink, a kimondott szó, az ölelések, a kézfogások, a beszélgetések, amikor egymás szemébe nézünk, szavakat formálunk és közben figyeljük, hogyan rezonál az előttünk ülő. A mimikájával, a gesztusaival, a tekintetével, nevet-e a viccen, amit mesélünk, átérzi-e a fájdalmunkat, érti-e, hogy mit miért csinálunk. És ott van a másik világ, amit a képernyőn látunk és tulajdonképpen csak a fejünkben él, mert ahhoz, hogy fizikai valójában is létezzen, hozzá kell képzelnünk mindent, ami a mondanivalón túl a fizikai valóságban történne.
Ahhoz pedig, hogy ebben a virtuális térben létezni tudjunk, a látásunkon kívül minden más érzékszervünket ki kell iktatni, süketnek kell lenni arra, ami körülöttünk történik, s ha ez nem lenne elég, a gondolkodásmódunkat is formálni kell, gyúrni, nyesegetni, hogy valahogy mégiscsak passzoljunk. S aki ezt nem teszi meg, kimarad. Mintha más nyelvet beszélnénk, úgy távolodik el egymástól minden, amiben felnőttünk, s amiben hiszünk, és az új világ, ami nem is szebb, nem is jobb, de a húzása pokolian erős.
Természetesen a politika is idomul az új térfélhez, nem tehet mást. Aki a porondon akar maradni, aki azt akarja, hogy ismerjék, beszéljenek róla, téma legyen, hallják a hangját, annak paradox módon ki kell lépnie abból, amit valóságnak nevezünk, és kardot kell rántania ott, ahol jóformán minden színjáték. Mert a közösségi felületek erről szólnak: mutassunk olyan képet, amit a többség látni szeretne. Bármi áron. Akár úgy is, ha az igazság és a valóság köszönőviszonyban sincs vele.
Valahogy így születhetett meg, digitalizált világunk vegytiszta, XXI. századi politikai prototípusa: Magyar Péter, mint az „ideális” választói marketingtermék, aki tökéletesen debütált színjátékból és ostobaságból is a héten rendezett strasbourgi vitán.
Persze, akik nem a szemüknek és a józan eszüknek hittek, talán egészen mást láttak ott, a parlamenti patkóban, mint a még megmaradt józanul gondolkodók. Láttak egy embert, aki mellé odaálltak a „nagyok”, akinek a gondolatait és jól begyakorolt tételmondatait ügyesen elharsogta a nyugati balliberális elit, aki nem félt kiállni és elmondani, hogy minden, ami itt Magyarországon történik, az korrupt, elnyomó, hazug és haszonleső. Láttak egy embert, aki elhitte magáról, hogy ő már miniszterelnök, csak ki kell várnia 2026-ot, valakit, aki minden gesztusával a tökéletes képhez pózolt órákon át, valakit, aki úgy érzi, annyira hatalmas és fenomén, hogy Európa nyugati fele benne látja a jövőt.