Az Európai Bizottság elnöke három hónap leforgása alatt már másodszor fenyeget a vakcinákat érintő uniós exportkorlátozások bevezetésével, ami, ha nem is nyíltan kimondva, de elsősorban az Egyesült Királyság ellen irányul.
A belengetett korlátozó intézkedések hátterében az afölötti brüsszeli frusztráció áll, hogy a brit–svéd érdekeltségű AstraZeneca gyógyszergyár az Európai Bizottsággal kötött szerződésében (mert minden ellenkező híreszteléssel ellentétben igenis van ilyen szerződés, amelyet kitakarásokkal ugyan, de nyilvánosságra is hoztak) időarányosan előirányzott mennyiségnek csak mintegy harmadát szállította le az Európai Unióba, miközben az Egyesült Királysággal kötött megállapodását a jelek szerint teljesíti. Hogy pontosan milyen mértékben, az nem tudható, mivel a britekkel kötött megállapodás nem került nyilvánosságra, de tény, hogy a szigetország lényegesen jobban halad az oltásokkal, mint az unió: több mint harmincmillió beoltottal a felnőttlakosság több mint felét már legalább egy dózis vakcina védi, és a tervek szerint legkésőbb július végéig a teljes felnőttlakosságot átoltják.
Ezt látva Ursula von der Leyen bizottsági elnök úgy fogalmazott:
ideje, hogy Európa tisztességes arányban részesedjen a vakcinákból.
Ezt az elvárást teljesítendő az unió az EU-alapszerződés vészhelyzetekre fenntartott 122. cikkelyének aktiválásától és ezzel nemzetközi szankciók érvénybeléptetésétől sem riadna vissza. Ez a hozzáállás pedig súlyos jogi, sőt jogállamisági kérdéseket vet fel.
Mert miről is van szó valójában? Egy (történetesen részben brit) magántulajdonban álló gyógyszeripari cég kötött egy kereskedelmi szerződést az Európai Unió tagállamai nevében és képviseletében eljáró Európai Bizottsággal, amelyben vállalja, hogy „a méltányosan elvárható legjobb tudása szerint” gyártási kapacitást épít ki háromszázmillió (és opcionálisan további százmillió) adag oltóanyag legyártására és az unióba történő kiszállítására, méghozzá költségalapon, nyereség nélkül. A részletes feltételeket további negyven oldalon keresztül szabályozza a megállapodás, amelyek egy része – köztük a szállítás ütemezése – ki van takarva.