Amióta a Top Gear 2009-ben egy szupersportautó-összehasonlítást forgatott a Transzfogarason, és Jeremy Clarkson a világ legszebb útjának találta, nyaranta Európa minden szegletéből tömegek indulnak autóval, motorral, és lakóautóval a híres hágóra, amely nem csak az élhetetlen tömeg és a hatalmas dugók, hanem a rendszeres medvetámadások miatt is gyakran szerepel a hírekben. De azt kevesen tudják, hogy tőle 100 kilométerre, nyugatra – vagyis Magyarországhoz ennyivel közelebb –
egy még látványosabb, jobb minőségű és kellemesebben autózható út, az Erdélyt Havasalfölddel összekötő, DN67C jelzésű Transalpina is várja a turistákat.
A Páring-hegységen át húzódó kb. 140 kilométer hosszú szakasz a Déli-Kárpátok és egyben Románia legmagasabban fekvő közútja. Úgy néz ki a magasból, mint egy zöld dombon tekergő kígyó, amely végtelen hosszú, és a felső részei a felhők, az alsók pedig a fenyőerdők takarásában bújnak meg.
A Transalpina története

Fotó: coldsnowstorm / E+
Ha igazak a mendemondák, a Transalpinát 2000 éve a római légiók, a 18–19. században pedig a szebeni juhászok taposták ki maguknak, akik erre hajtották át nyájaikat a Kárpátokon. Aztán az I. világháború idején a németek lekövezték hadászati célból, ám nem sokat használták. II. Károly király uralkodása idején, 1934 és 1938 között újították fel először az utat, majd a második világháború alatt a német csapatok használták és közben némileg át is átépítették. Utána hét évtizeden keresztül csak terepjáróval leküzdhető, rossz minőségű, laza burkolatú út volt, amelyet messziről elkerült mindenki, aki csak tehette.

Fotó: Szörényi András
Ez akkor változott meg, amikor
2009-ben végre elkezdődött az aszfaltozása, amely több mint három éven át tartott
(vagyis a Top Gear-forgatás idején még nem is létezett a mai, könnyen járható formájában a Transalpina). Ceausescu állítólag nemcsak azért építtette meg a 70-es években a kezdetektől aszfaltos Transfogarasi utat (6500 tonna dinamit felhasználásával, számtalan emberéletet követelve), mert egy stratégiai fontosságú katonai szállítási utat akart létrehozni egy esetleges szovjet megszállástól tartva, hanem azért is, mert fűtötte a bizonyítási vágy, hogy túlszárnyalja azt a hihetetlen mérnöki teljesítményt, amit a Transalpina történelmi létrehozása jelentett.