Elgördítve a sírboltot záró kő, a holttest sehol. Ellopták. Természetes emberi reakció volna ez, de – bár emberi ésszel felfoghatatlan – téves.
Kétezer évvel ezelőtt Jézus közvetlen tanítványainak, az apostoloknak elregélte töviről hegyire a világ teremtése óta történtek logikai vázlatát, ennek láncolatát mutatja be most már megannyi évszázada a húsvéti szertartás.
Tegnap éjjel a húsvéti szent három nap középpontjába érkeztünk: a világosság győzött a sötét fölött, az élet a bűn és a halál fölött.
Hogy történt, mi történt? Jézus halála és sziklasírba temetése után Galileából érkezett asszonyok vittek illatszereket a holttesthez. Vasárnap, a hét első napja reggele volt. Amikor odaértek a sírhoz, azt látták, hogy a követ valaki elgörgette a sírbejárat elől. Bementek, Jézus sehol, a leplek összehajtva. Fényes alakok jelentek meg előttük, akik azt kérdezték: „Miért keresitek az élőt a halottak között? Nincs itt, feltámadt.” A beszámoló Lukács evangelistától való. Szent Lukács ezek után azt is leírja, miként találkozott Krisztus feltámadása után első ízben az apostolokkal, akik először nem ismerték föl – hisz aligha hihették, hogy létezik ilyesmi, hogy feltámadás, még ha jelezte is ezt nekik nagycsütörtökön Jézus.
A már említett „jézusi logikai vázat” követi végig a vigília-szertartás, aminek eseményei gyakorlatilag a mai valójukban megegyeznek a IV. században rögzült gyakorlattal. A szertartás a fény liturgiájával kezdődik, a szóval és a vízzel folytatódik, s a kenyérével, boréval, vagyis az eucharisztiáéval fejeződik be.
Az MNO tavalyelőtt megszerezte egy rutinos budapesti asszisztencia nagyszombati (vigíliai) szertartásleírását. A tekintélyes paksamétából értelmeztük a liturgia eseménysorát, kiemelve egy-két cirkalmasabb mondatot:
A ministránsok sorfala mögött, a templomon kívül tűzszentelés, majd indulás a templomba. A főcelebráns pap Krisztus sebeit jelképező tömjénszemeket tűz a húsvéti gyertyába. Miután a tűzről meggyújtják a gyertyát, a láng oszlik, az oltár környékén pedig tartóba kerül a húsvéti gyertya. Az Exultet eléneklése végén a gyertyák elalszanak, három olvasmány („Az asszisztenciarendben meghatározott lektorok a leckeambótól olvassák az olvasmányokat. A lektorokat a ceremonár invitálja az ambóhoz.”) után visszajönnek a harangok, a szentlecke után pedig végre újra van Alleluja. Evangélium és szentbeszéd jön – a sajtó ebből szokott idézni, amikor egy szentmiséről tudósít. Vissza a szertartáshoz: a keresztelőkútnál vagyunk. „A két akolitus a keresztkút mögé áll a falhoz (közéjük áll majd a Lucifer* a litánia után), az offeránsok a vetítő elé, a szűk asszisztencia a padlókövekkel párhuzamosan. A librifer a celebráns bal oldalán áll” – ilyen egzaktul kell lekövetniük a kis ministránsoknak a templomi mozgás egy adott helyzetét. (Sőt! „A ceremonár kezébe veszi az aspersoriumot. Ha bérmálás következik, a diaconus hozza a krizmát és egy kendőt. A főcelebráns és kísérete a stallumba vonul.”) A szenteltvíz megáldása után, ha nincs keresztelés, a keresztségi fogadalom megújítása jön, ami után a hagyományos mederben folyik tovább a szentmise az áldozati résszel, Hiszekegy nincs.