A kormány átírná a Gripen-bérleti szerződést

A megállapodást a repülőgépflotta helyreállítására vonatkozó követelményekkel módosítanák.

MTI
2015. 12. 29. 22:12
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Magyar Honvédség egyik kétüléses Gripen gépe május 19-én Kecskemétről felszállva hajtott végre feladatot a cseh légtérben, amikor a cáslavi repülőtéren balesetet szenvedett. Ezt követően, június 10-én Kecskeméten ugyancsak egy Gripent, majd június végén Szolnokon egy JAK–52-es típusú repülőgépet ért baleset. Novemberben Simicskó István az Országgyűlési honvédelmi bizottságának ülésén azt mondta: a hatósági vizsgálati eredmények szerint nincs összefüggés a Magyar Honvédség három repülőgépének nyáron történt balesete között, rendszerszintű üzemeltetési problémát nem tártak fel.

Simicskó István kifejtette: az első, cáslavi Gripen-baleset körülményeinek, okainak feltárására a magyar, a cseh és a svéd hatóságok közösen és önállóan is indítottak vizsgálatot. Az eddigi eredmények szerint a légügyi hatóság rögzítette, hogy a kétüléses gépen a fékrendszert maximálisan üzemeltették. Ezzel kapcsolatban több vizsgálat – köztük a pilóta felelősségéről szóló – még folyamatban van – mondta akkor a honvédelmi miniszter.

Az ülés után Simicskó István azt mondta: a két Gripen jelenleg hiányzik a Magyar Honvédség légierejéből, de a gépek egyes elemei még használhatók. Elképzelhető, hogy jövő év második felére mindkét vadászgépet pótolni lehet – tette hozzá.

A Magyar Közlöny keddi számában jelent meg a kormányhatározat a Magyar Honvédség hadrendjében lévő, „2015. május 19-én súlyosan megrongálódott JAS–39D Gripen repülőgép pótlása érdekében” a Honvédelmi Minisztérium (HM) és a Svéd Királyság Védelmi és Biztonsági Export Ügynökség elnevezésű szervezete között fennálló bérleti megállapodás módosítására vonatkozó feladatokról.

Eszerint a kormány egyetért azzal, hogy a JAS–39 Gripen típusú repülőgépek bérletével kapcsolatos részletes feltételeket tartalmazó bérleti szerződést a repülőgépflotta helyreállítására vonatkozó követelményekkel módosítsák.

Az Orbán Viktor által jegyzett kormányhatározat szerint Simicskó István a bérleti szerződés módosítását úgy írhatja alá, hogy 2017–2026 között a – honvédelmi kiadásokat terhelő – többletkifizetés a 2015. december 16-i MNB devizaárfolyamon és a 2001. első negyedévi gazdasági árszinten számítva nem haladhatja meg a 9,5 milliárd forintot.

2001. december 20-án, Budapesten írták alá a tizennégy JAS–39 Gripen vadászrepülőgép 10 éves bérletéről szóló szerződést. Ennek értelmében a tizenkét együléses és két kétüléses repülőgépet 2004 végétől kezdték Magyarországra szállítani és 2005 közepére mind a tizennégyet rendszerbe állították a Magyar Honvédség légierejénél. A 210 milliárd forint összértékű szerződés magában foglalta a Gripenekhez tartozó földi berendezéseket – például a szimulátort –, valamint a pilóták és a műszaki személyzet kiképzését is. A vadászgépekért kifizetendő bérleti díj 110 százalékának ellentételezését vállalta a svéd fél. A felek 2003 februárjában módosították a bérleti szerződést, mert a repülőgépek műszaki képességei változtak. Emelkedett a bérleti díj, ezért szükségessé vált az ellentételezési kötelezettségek harmonizálása is.

Legutóbb 2012. január 30-án módosították a Gripen-megállapodást. Ez tartalmazta a költségvetési terhek csökkentését, a fizetési ütemezés módosítását, a futamidő tíz évvel történő meghosszabbítását és a kiképzési feladatok beemelését a megállapodásba. A szerződés abban is módosult, hogy 2026-ig bármikor lehetővé válik a gépek tulajdonjogának megszerzése.

Szeptember elseje óta a Magyar Honvédség Gripenjei a balti légtérrendészeti feladatokat is ellátják, s emellett a magyar, illetve a szlovén légtér védelmét is folyamatosan biztosítják.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.