Klik: Palkovics szerint egy héten belül megoldás születhet

Többek között szó volt a tanárok terheinek könnyítéséről és a kerettanterv felülvizsgálatáról.

MTI
2016. 02. 23. 15:35
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Palkovics László – aki hatékonynak minősítette a tanácskozást – az ülés után tartott sajtótájékoztatón kérdésre válaszolva elmondta, nincs vita abban, hogy a Klik finanszírozási nehézségekkel küzd, a hiány 17 milliárd forint, a problémára egy héten belül szeretnének megoldást találni. Az MTI kérdésére jelezte: ezt az összeget teljes egészében kipótolják majd, az átalakítások során arra kell majd törekedni, hogy a hiány ne termelődjön újra.

Az oktatási államtitkár hozzátette: az ülésen a hat munkacsoport beszámolt az elmúlt két hétben folytatott tevékenységéről. A munkacsoportok csaknem száz szakembert hívtak meg és mintegy 150 témát vetettek fel.

Bíró Gábor a fenntartói munkacsoport képviseletében elmondta: felmerült, hogy a települések nagyobb részt vállaljanak a fenntartásban, a működésben, ha erre képesnek érzik magukat, ahol ez nem lehetséges, ott pedig az állami fenntartás a megoldás. Jó lenne, ha

a Klik jobban támaszkodna az iskolákban fellelhető tapasztalatokra,

és jobban bevonná az iskolákat a feladatok ellátásába – közölte. Felvetette, hogy minden szervezeti egységben álljon rendelkezésre költségvetési fedezet, és a gazdálkodási feladatok ellátásában kapjanak szerepet az iskolák, amelyeknél egyúttal érjék el a takarékos gazdálkodást.

Tóth Tamás, a pedagógusfoglalkoztatási munkacsoport képviselője jelezte: nyolc szervezet delegáltjai vettek részt az alakuló ülésükön, de nyitottak a további bővítésre. Közölte: 15 pontban foglalták össze a problémákat, ezek között van a pedagógusok munkaideje, az adminisztrációs terhek csökkentése, a kötött munkaidő, a helyettesítés, a vezetői óraszámok csökkentésének lehetősége, az üres álláshelyek betöltése, a nyugdíjasok továbbfoglalkoztatása. A tárgyalandó témák között jelölte meg a 2017. évi pedagógusminősítési keretszámok meghatározását.

Puszter Bernadett, a köznevelés-irányítási munkacsoport képviseletében elmondta: az Oktatási Hivatal (OH) szervezetfejlesztési kérdéseit tekintették át. Kitért arra, hogy az átalakítások során az egyszerűség, az átjárhatóság és a profiltisztítás az a szempont, amelyet figyelembe kell venni. Megemlítette az adminisztrációs terhek csökkentését is, kiemelte: az OH rengeteg adatot kezel, és szükségesnek látják egységes informatikai rendszer létrehozását.

Zalay Szabolcs, a gyermek- és tanulói életút munkacsoport képviseletében megjegyezte, a tankötelezettség kérdésében egyöntetű volt az álláspont

a 16 éves korhatárt nem tartják időszerűnek megváltoztatni.

A tanácskozáson, amelyet konstruktívnak nevezett, ígéretet kaptak arra is, hogy az Arany János Tehetséggondozó Program problémáit napokon belül megoldja a fenntartó.

Liptay Kálmán, a pedagógushivatás munkacsoport képviselője felvetette, hogy a tanárképzés egységesítésén el kellene gondolkodni. Emellett speciális, új típusú doktori fokozat odaítélését is javasolta, és kitért arra, hogy a gyakorlati és mentorképzésről szintén beszélni kell a jövőben. Erősítené emellett pedagógus-utánpótlást is.

Csépe Valéria, a tartalomfejlesztési munkacsoport képviseletében elmondta:

az előttük álló legfontosabb feladat a nemzeti alaptanterv és a kerettanterv felülvizsgálata és áttekintése,

a vonatkozó javaslatok megtétele. Külön kiemelte ezeknek az 1–4. osztályra vonatkozó sürgős felülvizsgálatát és az enyhítésre vonatkozó javaslatok kidolgozását, valamint annak áttekintését, hogy mit hogyan, mikor tanítanak, amihez kapcsolódik a tankönyv és módszertan kérdése is.

Palkovics László elmondta még: a tanácskozáson új tagok is bekapcsolódtak a munkába, így a Megyei Jogú Városok Szövetsége, a Kisvárosi Önkormányzatok Országos Érdekszövetsége, a katolikus egyház, valamint az óvodapedagógusok.

Meghívták az Alapítványi és Magániskolák Egyesületét (AME) is, amely azonban nem jelent meg a tanácskozáson. Horn György, az AME elnöke az MTI-hez is eljuttatott, az oktatási államtitkárnak küldött levelében jelezte: szervezetük a civil közoktatási platform tagjaként addig nem tud részt venni a kerekasztal munkájában, amíg a pedagógus sztrájkbizottság 25 pontjában, illetve a Tanítanék Mozgalom 4 pontjában nem történik megállapodás.

A Pedagógusok Szakszervezetének elnöke kedden közölte: 25-ös pontos követelési listájuk közel felére nem reagáltak, a többi pedig nem tartalmaz konkrét irányokat, s igen távoli időpontokat jelöltek meg.

Mendrey László, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke tegnap megint arról tájékoztatott, hogy továbbra sem vesz részt a kerekasztalon. Palkovics László erre úgy reagált, hogy ha a PDSZ úgy gondolja, nem kíván a kormánnyal tárgyalni szakmai ügyekről, akkor nem tudja, milyen fórumon fognak majd egyeztetni.

A kerekasztal a következő ülését két hét múlva tartja.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.