Klik: Palkovics szerint egy héten belül megoldás születhet

Többek között szó volt a tanárok terheinek könnyítéséről és a kerettanterv felülvizsgálatáról.

MTI
2016. 02. 23. 15:35
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Palkovics László – aki hatékonynak minősítette a tanácskozást – az ülés után tartott sajtótájékoztatón kérdésre válaszolva elmondta, nincs vita abban, hogy a Klik finanszírozási nehézségekkel küzd, a hiány 17 milliárd forint, a problémára egy héten belül szeretnének megoldást találni. Az MTI kérdésére jelezte: ezt az összeget teljes egészében kipótolják majd, az átalakítások során arra kell majd törekedni, hogy a hiány ne termelődjön újra.

Az oktatási államtitkár hozzátette: az ülésen a hat munkacsoport beszámolt az elmúlt két hétben folytatott tevékenységéről. A munkacsoportok csaknem száz szakembert hívtak meg és mintegy 150 témát vetettek fel.

Bíró Gábor a fenntartói munkacsoport képviseletében elmondta: felmerült, hogy a települések nagyobb részt vállaljanak a fenntartásban, a működésben, ha erre képesnek érzik magukat, ahol ez nem lehetséges, ott pedig az állami fenntartás a megoldás. Jó lenne, ha

a Klik jobban támaszkodna az iskolákban fellelhető tapasztalatokra,

és jobban bevonná az iskolákat a feladatok ellátásába – közölte. Felvetette, hogy minden szervezeti egységben álljon rendelkezésre költségvetési fedezet, és a gazdálkodási feladatok ellátásában kapjanak szerepet az iskolák, amelyeknél egyúttal érjék el a takarékos gazdálkodást.

Tóth Tamás, a pedagógusfoglalkoztatási munkacsoport képviselője jelezte: nyolc szervezet delegáltjai vettek részt az alakuló ülésükön, de nyitottak a további bővítésre. Közölte: 15 pontban foglalták össze a problémákat, ezek között van a pedagógusok munkaideje, az adminisztrációs terhek csökkentése, a kötött munkaidő, a helyettesítés, a vezetői óraszámok csökkentésének lehetősége, az üres álláshelyek betöltése, a nyugdíjasok továbbfoglalkoztatása. A tárgyalandó témák között jelölte meg a 2017. évi pedagógusminősítési keretszámok meghatározását.

Puszter Bernadett, a köznevelés-irányítási munkacsoport képviseletében elmondta: az Oktatási Hivatal (OH) szervezetfejlesztési kérdéseit tekintették át. Kitért arra, hogy az átalakítások során az egyszerűség, az átjárhatóság és a profiltisztítás az a szempont, amelyet figyelembe kell venni. Megemlítette az adminisztrációs terhek csökkentését is, kiemelte: az OH rengeteg adatot kezel, és szükségesnek látják egységes informatikai rendszer létrehozását.

Zalay Szabolcs, a gyermek- és tanulói életút munkacsoport képviseletében megjegyezte, a tankötelezettség kérdésében egyöntetű volt az álláspont

a 16 éves korhatárt nem tartják időszerűnek megváltoztatni.

A tanácskozáson, amelyet konstruktívnak nevezett, ígéretet kaptak arra is, hogy az Arany János Tehetséggondozó Program problémáit napokon belül megoldja a fenntartó.

Liptay Kálmán, a pedagógushivatás munkacsoport képviselője felvetette, hogy a tanárképzés egységesítésén el kellene gondolkodni. Emellett speciális, új típusú doktori fokozat odaítélését is javasolta, és kitért arra, hogy a gyakorlati és mentorképzésről szintén beszélni kell a jövőben. Erősítené emellett pedagógus-utánpótlást is.

Csépe Valéria, a tartalomfejlesztési munkacsoport képviseletében elmondta:

az előttük álló legfontosabb feladat a nemzeti alaptanterv és a kerettanterv felülvizsgálata és áttekintése,

a vonatkozó javaslatok megtétele. Külön kiemelte ezeknek az 1–4. osztályra vonatkozó sürgős felülvizsgálatát és az enyhítésre vonatkozó javaslatok kidolgozását, valamint annak áttekintését, hogy mit hogyan, mikor tanítanak, amihez kapcsolódik a tankönyv és módszertan kérdése is.

Palkovics László elmondta még: a tanácskozáson új tagok is bekapcsolódtak a munkába, így a Megyei Jogú Városok Szövetsége, a Kisvárosi Önkormányzatok Országos Érdekszövetsége, a katolikus egyház, valamint az óvodapedagógusok.

Meghívták az Alapítványi és Magániskolák Egyesületét (AME) is, amely azonban nem jelent meg a tanácskozáson. Horn György, az AME elnöke az MTI-hez is eljuttatott, az oktatási államtitkárnak küldött levelében jelezte: szervezetük a civil közoktatási platform tagjaként addig nem tud részt venni a kerekasztal munkájában, amíg a pedagógus sztrájkbizottság 25 pontjában, illetve a Tanítanék Mozgalom 4 pontjában nem történik megállapodás.

A Pedagógusok Szakszervezetének elnöke kedden közölte: 25-ös pontos követelési listájuk közel felére nem reagáltak, a többi pedig nem tartalmaz konkrét irányokat, s igen távoli időpontokat jelöltek meg.

Mendrey László, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke tegnap megint arról tájékoztatott, hogy továbbra sem vesz részt a kerekasztalon. Palkovics László erre úgy reagált, hogy ha a PDSZ úgy gondolja, nem kíván a kormánnyal tárgyalni szakmai ügyekről, akkor nem tudja, milyen fórumon fognak majd egyeztetni.

A kerekasztal a következő ülését két hét múlva tartja.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.