A főváros 2010 előtti felderítetlen korrupciógyanús ügyei közül az elmúlt hetekben a legtöbbet emlegetett, a Magyarország mellett Nagy-Britanniában is zajló Alstom-nyomozás. Ez azonban csak egy szelete a történetnek. A Készenléti Rendőrség Nemzeti Nyomozóiroda, illetve jogelődje által immár hatodik éve folytatott hazai eljárás eleinte több szálon futott, majd egyesítették a nyomozást, amelyet nemrég idén augusztus 3-ig hosszabbított meg a Legfőbb Ügyészség. Az első vizsgálat a 4-es metró végül 452 milliárd forintnál megállt, de eredetileg ennek harmadáért ígért beruházásával kezdődött: 2010 szeptemberében, tehát még a Demszky-korszakban az Állami Számvevőszék (ÁSZ) tett hivatalból feljelentést. Vizsgálatában a metróépítéshez kötött különféle tanácsadói szerződésekre indokolatlanul kifizetett milliárdos tételek miatt hűtlen kezelés gyanúját feltételezte, de a rendőrség korrupciós szálra bukkant. A büntetőeljárás később már hivatali vesztegetés miatt folytatódott, de gyanúsított a mai napig sincs. Az Alstom szerelvények beszerzése ügyében a Fidesz feljelentése nyomán 2011-ben indult nyomozás.
Nagy-Britanniában ugyanakkor már némi eredményt is fel tudtak mutatni a hatóságok. A brit Súlyos Csalások Elleni Hivatal ugyanis bűnszervezetben elkövetett vesztegetés miatt már vádat emelt. Eszerint forintban több mint 2 milliárdos kenőpénz átadásával segíthették elő az ügy terheltjei, hogy a francia járműgyártó elnyerje a 2-es és az akkor még épülő 4-es metróvonal szerelvényeire 2005-ben kiírt fővárosi tendert. A 37 szerelvény leszállításáról Demszky Gábor volt főpolgármester (SZDSZ) és Aba Botond akkori BKV-vezérigazgató 2006 júniusában írta alá a 65 milliárd forintos, teljesítés nélkül is felerészt kifizetett szerződést. Az ügylet létrehozásában közismerten részt vevő Medgyessy Péter nemrég egy a Magyar Időkben közölt cikk nyomán elismerte: cége 180 millió forint tanácsadói díjat kapott, de úgy látja, azért meg is dolgoztak.
A 2-es metróra egyébként négy év késéssel, 2012-ben, a 4-es vonalra egy évvel később érkeztek meg a kocsik, miután Tarlós István főpolgármester (Fidesz–KDNP) újratárgyalta az előnytelennek minősített megállapodást.














