Szeret titkolózni az állam

Ha fokozzák az állam átláthatatlanságát, az rendkívül veszélyes manőver. Nem mi mondjuk, hanem az adatvédelmi hatóság elnöke.

Veczán Zoltán
2016. 11. 15. 17:47
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az átláthatóság rendkívül fontos – értettek egyet A jó állam aspektusai című konferencia résztvevői a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen. Hogy ez mennyire valósult meg a gyakorlatban, abban némiképp eltértek a vélemények.

Minél átláthatóbban működő, a közpénzek és a közvagyon felett transzparensen rendelkező állam, és csak a legszükségesebb mértékben megfigyelt állampolgár – ez lenne a „rendszerváltó atyák” által megálmodott idea a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) elnöke szerint, Péterfalvi Attila ellenpéldaként a szocializmus időszakát hozta fel. Hozzátette: a legvidámabb barakkban egyrészt mindent tudni akart az állam az emberekről, másrészt elképzelhetetlen lett volna megkérdezni egy minisztert, hogy milyen repülőgéppel utazott, milyen szállodában szállt meg, vele volt-e a titkárnője, és ha igen, hány szobát béreltek.

Mire számíthat Vona?

Vona Gábor ügye kapcsán Péterfalvi Attila, a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság elnöke és Pataki Árpád kúriai bíró egyetért abban, hogy egy képviselő nemi orientációja különleges – tehát mindenképpen védett – adat. Kérdés, hogy mi lesz a kereset alapja: rágalmazás, vagy a magánszféra védelméhez való jog? A körülmények is számítanak: tényt állít, vagy véleményt mond Terry Black, és hogy az Vona képviselősége előtti időkre vonatkozik-e. A közérdeklődésre számot tartó adat nem mindig az, ami iránt a köz érdeklődik, már csak azért sem, mert ez az érdeklődés sem feltétlenül spontán – húzta alá Péterfalvi. Pataki pedig azon lamentált, vajon politikailag megéri-e ezért a Jobbik elnökének pereskedni, és köztudatban tartani az ügyet, vagy jobban jár, ha elengedi. Neve elhallgatását kérő jogi forrásunk korábban azt mondta: Vona a jog porondján elvileg jó eséllyel megnyerne egy ilyen pert, kérdés, hogy a politika mennyire hatja át az ezzel kapcsolatos fejleményeket, és hogy a jogalkalmazás mennyire tart lépést a züllő politikai közbeszéddel, amely néhány évvel ezelőtt a magánéletet legalább kihagyta az efféle tematizálásból. Azaz, kiindulva Kocsis Máté hamarosan Kúria elé kerülő ügyéből, vajon a jó hírnév megsértésének számít-e, ha ma valakit nyilvánosan homoszexuálisnak neveznek.

Ha a személyes adatok védelme és a közérdekű adatok nyilvánossága alapjogok, akkor tudomásul kell venni, hogy minden korlátozás csak törvényes, szükséges és arányos mértékben lehetséges – mondta Péterfalvi Attila. Megjegyezte, hogy a közszféra átláthatósága fontos eszköz a korrupció elleni küzdelemben is.

Ezért lényeges, hogy ezeknek az alapelveknek nemcsak a jogszabályokban, de a közigazgatásban és a döntéshozók oktatásában is helyük legyen. A közérdekű adatok nyilvánossága alól csak a minősített adatok kapcsán lehet kivételt tenni – ha nyilvánosságra hozataluk nemzeti, EU-s vagy NATO-érdekeket sértene –, illetve ha üzleti titok merül fel, de utóbbi a közpénzek elköltésére nem vonatkozhat. Azonban ha például indokolatlanul titkosítanak közérdekű adatokat, az bűncselekmény – hívta fel a figyelmet. Paks kapcsán például hosszas küzdelem volt azért, hogy ne minden adat legyen titkos, hiszen az eredeti szöveg szerint még azt sem tudhatnánk, hogy hol épülnek az új reaktorok.

Pedig a közpénzek felhasználásánál a fő szabály a nyilvánosság, az állampolgárok esetében pedig a személyes adatok védelme. Ezek fölött a NAIH próbál őrködni, például a hatóság lépett fel a hallgatókat listázó hökösök ügyében.

Fontos lenne minden esetben mérlegelni, milyen érdek fűződik a nyilvánossághoz, és milyen a titoktartáshoz – tette hozzá Péterfalvi Attila.

Lényegesen kevésbé volt kritikus a jelenlegi szisztémával kapcsolatban Domokos László, az Állami Számvevőszék elnöke. Hangsúlyozta, nem több, hanem hatékonyabb, jól irányított állam kellett a 2008-as pénzügyi válság és a 2010 előtti, véleménye szerint zilált gyakorlat után. Ezért leváltották a neoliberális gazdasági koncepciót, s megteremtették a stabil pénzügyi alapokat, és ezzel a magyar gazdaság szuverenitását. Ehhez szükség volt arra, amit ő az állami intézményrendszer, a közpénzügyi rendszer és az azt ellenőrző rendszer megújulásának nevezett. Az ÁSZ szerinte nagyon sikeresen támogatja az átláthatóság és integritás megvalósítását, és küzd a korrupció ellen, egyfajta megelőző jellegű szemlélet bevezetésével. Ami minden közérdekű adat nyilvánosságra hozatalát illeti, kérdés, mennyire lenne értelme az ÁSZ közérthető összefoglalói helyett például a költségvetés milliárdnyi adataival terhelni az átlagpolgárokat – vélekedett.

Az ombudsmani hivatalról Székely László, az alapvető jogok biztosa beszélt. A 9000 bejelentésre utalva aláhúzta: az állampolgári bizalom megvan az intézménnyel szemben, ahogy a szakmai felkészültségük kapcsán is beszédes, hogy – bár kényszerítő eszközök, úgymint kötelező határozat, bírságolás, nincsenek a kezükben, csak a meggyőzés ereje – tavaly 274 ajánlást fogalmaztak meg, s ebből csak 36-szor utasították vissza őket. Szomorú példaként a miskolci számozott utcákban élők vegzálását hozta fel, amikor minden létező ellenőrző szerv egyszerre razziázott az érintetteknél a gyermekvédelemtől a szolgáltatókig, egyesek szerint azért, hogy az ott élők maguktól elköltözzenek, az ombudsmani kérdésekre a polgármester azonban azt válaszolta, csupán véletlen egybeesésről van szó, illetve

„lehet, hogy jogszerűtlen, de nagyon népszerű volt” az intézkedés.

Mint Székely László mondta, a közérdekű bejelentés lehetőségét alapvetően a korrupt gyakorlatok elleni küzdelem részeként képzelték el, az állampolgárok azonban inkább közlekedési és környezetvédelmi ügyeknél nyúlnak ehhez az eszközhöz.

Egyébként a biztos és két helyettese munkája a fogva tartási helyek – börtönöktől a javítóintézetekig – hirtelen, szúrópróbaszerű, teljes körű ellenőrzése is. Mivel bármikor megjelenhetek, embertelen bánásmód esetén „nincs idő felmosni a vérnyomokat” – fogalmazott. Eredményeik között említette, hogy hasonló vizsgálódásaik után az általuk bezárásra javasolt, budapesti Merényi kórház zárt osztályának, illetve a tököli börtönkórháznak a felújítására is „hirtelen került pénz”.

Pataki Árpád kúriai bíró érdekes eseteket hozott a testület elé kerülő jellemző kifogások közül: mivel nem létező vagy nehezen előállítható adatot nehezen kérhet a bíróság, rengetegen hivatkoznak arra, hogy elvesztették, vagy aránytalanul sok erőfeszítéssel keríthetnék elő. A rendőrség is gyakran ad ki igazolást arról, hogy a nyomozás érdekeit sértené bizonyos adatok nyilvánosságra hozatala, holott egy folyamatban lévő büntetőügy önmagában még nem tenné ezt indokolttá. Külön izgalmas kifogás volt, amelyet a Szépművészeti Múzeum alkalmazott a híres kölcsönadott festmények esetében – célzott Habony botrányára –, ellentétben az adótitkokra apelláló taópénzek esetével, ahol nem tudták végül kiperelni az adatokat. Vannak jogalkotói kísérletek is a nyilvánosság csökkentésére, mint a jegybanki alapítványok kapcsán, mondta Pataki, emlékeztetve, hogy ez a titkolózási kísérlet – mármint hogy az itt forgó összegek elveszítik közpénz jellegüket – végül az Alkotmánybíróság és a Kúria miatt elbukott, ugyanakkor vannak kísérletek arra, hogy tételes tilalmakat építsenek be az egyes jogszabályokba, vagy a közbeszerzési körből kikerüljenek megbízások. Péterfalvi Attila ennek kapcsán elmondta: ha fokozzák az állam átláthatatlanságát, az rendkívül veszélyes manőver.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.