Diszpécserek hibája okozhatta a metróbalesetet

Csak a hatóságok vizsgálják a hétfői ütközés okait. Kérdés: hogyan érte be az egyik szerelvény a másikat.

2016. 12. 06. 12:08
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Azonnali hatállyal le kellett állítanunk a hétfői metróbaleset belső vizsgálatát” – közölte az MNO-val Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója. Elmondta, hogy a BRFK közlekedésrendészeti főosztályának nyomozói kedd reggel a fővárosi cégnél jártak, s mindent lefoglaltak: a balesetet okozó szerelvényt és az üggyel kapcsolatos összes forgalmi dokumentumot; többeket kihallgattak.

A vezérigazgató kérdésünkre elismerte, szó sincs arról, amit hétfőn az egyik nyilatkozatából kiemeltek, miszerint a lehulló falevelek miatt csúszott volna az egyik szerelvény a másikba a 2-es vonal Pillangó utcai megállójánál – minden fékező kerék alá mégsem kerülhetett növénydarab.

„Tény, hogy nyílt pályáról van szó, ahol ilyen kora téli időszakban természetes a csúszásveszély. Az sem igaz, hogy konstrukciós probléma lenne itt évek óta, ilyet nem jelzett soha egyetlenegy műszaki vizsgálat, karbantartás, és nem is jelentették a műszaki ellenőrök. Nem kommentálom a Metróért Egyesület állítását sem, hogy az Alstom szerelvények fékrendszerével lenne gond. A fékrendszer használatára ugyanis a Nemzeti Közlekedési Hatóság adott engedélyt az évekkel ezelőtti beüzemeléskor, és a folyamatos felülvizsgálatkor is rendre jóváhagyták. A legjobb példaként egy autó műszaki vizsgáját említeném, ott sem a tulajdonos dönti el, hogy a vizsgát követően kimehet a jármű a közútra, vagy sem, hanem a hatóság. Az óvatosság természetesen a BKV szakembereitől fokozottan elvárható, hiszen tudjuk jól, hogy csúszós a pályaszakasz, amit rendszeresen kezelünk csúszásgátló anyagokkal, homokkal. Ezért is remélem, a rendőrségi és a közlekedési hatósági vizsgálat pontosan kideríti, mi történt” – szögezte le Bolla Tibor.

Ugyanakkor az, hogy a rendőrök kiemelten vizsgálják az ügy forgalmi iratait, az is jelentheti, hogy az eddigi felvetésekkel szemben elsősorban nem a metrószerelvénnyel, a fékekkel, a metrókocsik vezetőjével lehetett a hiba, hanem a forgalomszervezőkkel, a diszpécserekkel. 

Mindezt így természetesen senki nem mondta ki eddig, de hogy ezzel a lehetséges következtetéssel nem vagyunk egyedül, jelzi Tarlós István főpolgármester (Fidesz–KDNP) érdeklődésünkre feltett kérdése: „Hogy a fenébe lehetséges az, hogy egyik szerelvény utoléri a másikat, amikor amióta jár a 2-es metró, ilyen soha nem történt?” A főpolgármester szerint a nyílt szakasz hosszú évtizedek óta változatlan, a járművek indítási és menetideje adva van, a sebesség, illetve az előírt követési távolság szintén. „Bárki bármit is mond, én ezek után csak akkor lépek, vonok felelősségre bárkit, ha megvan a rendőrség és a közlekedési hatóság nyomozásának az eredménye” – hangsúlyozta Tarlós István. Szerinte most sokan „metrószakértőként” nyilatkoznak, s vezetik félre az embereket. Hozzátette: az „úgynevezett Metróért Egyesület” – mint azt az általa bekért hivatalos papírok igazolják – hivatalosan be sem jegyzet civil szervezet. „Ennek elnöke, Bíró Endre nyugdíjas, aktív korában csak orosz szerelvényekkel foglalkozott, a francia Alstomok működését, fékrendszerét csak hírből ismerheti. Ugyanígy hiba szakmai véleményként feltüntetni például a buszos szakszervezetnek a metróról szóló állásfoglalását” – vélekedett a főpolgármester.

Annyi bizonyos, hogy a több sérülést okozó balesetet vizsgáló büntetőeljárást jelenleg továbbra is vasúti közlekedés veszélyeztetése vétség elkövetésének gyanúja miatt a BRFK közlekedésrendészeti főosztálya folytatja ismeretlen tettes ellen.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.