„Azonnali hatállyal le kellett állítanunk a hétfői metróbaleset belső vizsgálatát” – közölte az MNO-val Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója. Elmondta, hogy a BRFK közlekedésrendészeti főosztályának nyomozói kedd reggel a fővárosi cégnél jártak, s mindent lefoglaltak: a balesetet okozó szerelvényt és az üggyel kapcsolatos összes forgalmi dokumentumot; többeket kihallgattak.
A vezérigazgató kérdésünkre elismerte, szó sincs arról, amit hétfőn az egyik nyilatkozatából kiemeltek, miszerint a lehulló falevelek miatt csúszott volna az egyik szerelvény a másikba a 2-es vonal Pillangó utcai megállójánál – minden fékező kerék alá mégsem kerülhetett növénydarab.
„Tény, hogy nyílt pályáról van szó, ahol ilyen kora téli időszakban természetes a csúszásveszély. Az sem igaz, hogy konstrukciós probléma lenne itt évek óta, ilyet nem jelzett soha egyetlenegy műszaki vizsgálat, karbantartás, és nem is jelentették a műszaki ellenőrök. Nem kommentálom a Metróért Egyesület állítását sem, hogy az Alstom szerelvények fékrendszerével lenne gond. A fékrendszer használatára ugyanis a Nemzeti Közlekedési Hatóság adott engedélyt az évekkel ezelőtti beüzemeléskor, és a folyamatos felülvizsgálatkor is rendre jóváhagyták. A legjobb példaként egy autó műszaki vizsgáját említeném, ott sem a tulajdonos dönti el, hogy a vizsgát követően kimehet a jármű a közútra, vagy sem, hanem a hatóság. Az óvatosság természetesen a BKV szakembereitől fokozottan elvárható, hiszen tudjuk jól, hogy csúszós a pályaszakasz, amit rendszeresen kezelünk csúszásgátló anyagokkal, homokkal. Ezért is remélem, a rendőrségi és a közlekedési hatósági vizsgálat pontosan kideríti, mi történt” – szögezte le Bolla Tibor.
Ugyanakkor az, hogy a rendőrök kiemelten vizsgálják az ügy forgalmi iratait, az is jelentheti, hogy az eddigi felvetésekkel szemben elsősorban nem a metrószerelvénnyel, a fékekkel, a metrókocsik vezetőjével lehetett a hiba, hanem a forgalomszervezőkkel, a diszpécserekkel.
Mindezt így természetesen senki nem mondta ki eddig, de hogy ezzel a lehetséges következtetéssel nem vagyunk egyedül, jelzi Tarlós István főpolgármester (Fidesz–KDNP) érdeklődésünkre feltett kérdése: „Hogy a fenébe lehetséges az, hogy egyik szerelvény utoléri a másikat, amikor amióta jár a 2-es metró, ilyen soha nem történt?” A főpolgármester szerint a nyílt szakasz hosszú évtizedek óta változatlan, a járművek indítási és menetideje adva van, a sebesség, illetve az előírt követési távolság szintén. „Bárki bármit is mond, én ezek után csak akkor lépek, vonok felelősségre bárkit, ha megvan a rendőrség és a közlekedési hatóság nyomozásának az eredménye” – hangsúlyozta Tarlós István. Szerinte most sokan „metrószakértőként” nyilatkoznak, s vezetik félre az embereket. Hozzátette: az „úgynevezett Metróért Egyesület” – mint azt az általa bekért hivatalos papírok igazolják – hivatalosan be sem jegyzet civil szervezet. „Ennek elnöke, Bíró Endre nyugdíjas, aktív korában csak orosz szerelvényekkel foglalkozott, a francia Alstomok működését, fékrendszerét csak hírből ismerheti. Ugyanígy hiba szakmai véleményként feltüntetni például a buszos szakszervezetnek a metróról szóló állásfoglalását” – vélekedett a főpolgármester.
Annyi bizonyos, hogy a több sérülést okozó balesetet vizsgáló büntetőeljárást jelenleg továbbra is vasúti közlekedés veszélyeztetése vétség elkövetésének gyanúja miatt a BRFK közlekedésrendészeti főosztálya folytatja ismeretlen tettes ellen.