Lattmann Tamás: Lábszagú politika, amit a kormánypártok műveltek plakátügyben

Az Alkotmánybíróság is meghajolhat a plakáttörvény előtt – vélik a lapunk által megkérdezett jogászok.

Koncz Tamás
2017. 06. 23. 13:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Erőből vitte át pénteken a Fidesz–KDNP az általa használt zsargonban lex csicskaként emlegetett plakáttörvényt: mivel kétharmados többséggel nem tudták megszavaztatni, a kormánypárt a településkép védelméről szóló törvény módosításával, feles többséggel – 123 igen és 68 nem szavazattal – erőltették át a parlamenten.

Ezzel második nekifutásra és nem kizárt, hogy alkotmányellenesen fogadták el a tervezetet, amellyel a választási eljárásról szóló szabályozásba is belenyúltak, ehhez viszont sarkalatos törvényt kellett volna módosítani.

A Fidesz nem titkolt célja, hogy megakadályozza a Jobbik Simicska Lajos (lapunk tulajdonosának) hirdetőfelületein történő kampányát a választási időszakon kívül. A településkép-védelmi törvénybe belegyúrt módosítás ezeket tartalmazza: 

A jobbikos Volner János már jelezte, hogy az Alkotmánybírósághoz (Ab) fordul az áterőszakolt törvény miatt, és hasonló lépésre készül a Párbeszéd Magyarország is.

Egyszerű, lábszagú politika – mondta lapunknak korábban Lattmann Tamás jogász arról, hogy a Fidesz egy feles többségű törvénymódosítással vitte át akaratát.

A szakértő szerint formális szempontból megoldható az egyszerű parlamenti többséggel átvitt módosítás, de az Alkotmánybíróságról elvileg vissza kell pattanjon. A plakáttörvény ugyanis a pártok gazdálkodását is érinti, a szabályozást ezért csak kétharmados többséggel lehetne megváltoztatni, ezzel pedig a Fidesz nem rendelkezik, és nem is számíthattak az ellenzék támogatására.

Lattmann abban már nem biztos, hogy az Ab keménykezű lesz – mint megjegyezte, látott már kreatív jogértelmezést mostanában az alkotmánybíráktól.

A jogász politikai szempontból szórakoztatónak tartja, hogy a Fidesz egy olyan dolgot – a választási időszakon kívüli politikai plakátolást – próbál megtiltatni, amivel korábban éveken át ők tömték a lakosságot; most pedig, hogy egy másik párt is ezzel az eszközzel élt, és beleütötte a Fidesz orrát saját piszkába, a propaganda egyből büdössé vált.

Ami azonban az egyik oldalról szórakoztató, a magyar társadalom szempontjából tragikus: fájó látni, hogy ma ez a legfontosabb közéleti-politikai téma Magyarországon, és annak a jele, hogy nagyon nagy baj van – mondta Lattmann Tamás, hozzátéve: embertelennek tartja, hogy korábban a napokban elhunyt Rubovszky Györgynek halálos betegen, oxigénmaszkot viselve is voksolnia kellett a plakáttörvény első parlamenti szavazásán.

Meglehetősen rosszhiszemű jogi barkácsolás, hogy a településképek védelméről szóló törvényt módosította a Fidesz a plakátügy kapcsán – mondta a Magyar Nemzetnek Hegyi Szabolcs, a Társaság a Szabadságjogokért szakértője.

Mint megjegyezte, ehhez a lépéshez elég az egyszerű többségi szavazás, mégis felül tudják vele írni a választási eljárásról szóló, kétharmados többséget igénylő törvényt.

A jogász is kitért rá: innentől az Alkotmánybíróság térfelén pattog a labda: dönthetnek úgy, hogy a Fidesz valójában egy kétharmados szabályozási tárgyat próbál feles többséggel átpofozni – ekkor visszautasítják a tervezetet –, de el is fogadhatják a kormánypárti módosítást arra hivatkozva, hogy az mindenkire vonatkozik, aki költségvetési támogatást kap, tehát nem elsősorban a pártokat célozza.

Hegyi Szabolcsot kérdeztük arról a fideszes trükkről is, hogy a kormánypárt a településképi törvény módosítása mellett az MSZP plakáttörvényről szóló, de a parlament elé végül be nem terjesztett plakáttörvény-javaslatát is újrahasznosította. Így egy kétharmados és egy feles többséget igénylő módosítással egyszerre próbálták szabályozni a plakátpiacot.

A TASZ jogásza szerint a lépés elsősorban politikai és nem jogi manőver volt. A szocialisták előtt két út állt: vagy megszavazzák a saját korábbi tervüket, és ezzel a kormánypártot támogatják – ekkor meglett volna a kétharmados akarat is plakáttörvény átalakításához. A másik, később megvalósuló lehetőség volt, hogy az MSZP elutasítja korábbi ötletét, amivel önmagából csinál bohócot, és támadási felületet is ad a Fidesznek.

Kérdés, hogy az Alkotmánybíróság helyt ad-e majd a panaszoknak: a Magyar Nemzetnek nyilatkozó alkotmányjogász, Cservák Csaba szerint erre nem egyszerű választ adni, a testület több hónapos tárgyalás után dönthet az ügyben

Emlékeztetett, több jogi lehetőség is van törvény alkotmányos felülvizsgálatára: ilyen az utólagos normakontroll, amit a kormány, a parlamenti képviselők negyede, az ombudsman, a Kúria elnöke vagy a legfőbb ügyész kérhet. A másik lehetőség, hogy valaki egyéni érintettségre, alapjogsérelemre hivatkozva nyújt be alkotmányjogi panaszt, amit szintén az Ab köteles elbírálni.

Lett volna ugyan lehetőség előzetes normakontrollra is, a plakáttörvény első, visszautasított változatát kézhez kapó Áder János azonban nem Alkotmánybírósághoz fordult, hanem a parlamentnek küldte vissza az értelmezhetetlennek minősített törvényt. Így, második fordulóban az államfő már nem kérheti az Ab ellenőrzését, csak a törvényaláíráshoz van joga.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.