Emőke ellen vagy eleink iránti tiszteletből szavazzunk?

A választásra buzdító hirdetések változatos érvkészlettel dolgoznak. Megnéztük, idén mivel biztattak minket.

Lakner Dávid
2018. 04. 08. 9:11
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Közeledik az urnazárás ideje, Emőke és Gábor pedig már reggel hétkor ott tolongtak, hogy leadják a szavazatukat. Ideje hát nekiindulni, hacsak valaki nem akarja, hogy Tájékozatlan Tökfej és Faragatlan Fráter döntsön az ő sorsáról is. De kik ők pontosan, és kire is adhatják a szavazatukat? Ahogy szombati cikkünkben is írtuk, sosem voltak még ennyire unalmasak, ötlettelenek a politikai plakátok. Sehol egy jó szlogen, a kormánypárt még az idegenellenes gyűlöletkeltést is külföldről koppintja (mert nekik Magyarország az első!), az innovációt így még a plakátrongálók találékony otrombasága jelenti.

Továbbá a szavazásra buzdító szpotok váratlan humora: a Comedy Central hirdetései feltehetőleg jóval többekben megmaradtak, mint a pártok köztéri közhelyei. A helyettünk is szívesen döntő Emőkéről és Gáborról népszerű stand-uposok, Bödőcs Tibor és Kovács András Péter meséltek nekünk, vagyis inkább riogattak velük.

A szándékosan elnagyolt figurákban lehetetlen bármi szerethetőt találni, az egyetlen közös bennük és bennünk, hogy nekik is egy (azaz két) szavazatuk van. Ők pedig hogy a csudába ne élnének állampolgári kötelességükkel – akkor hát mi sem tehetünk mást. A pártok által is előszeretettel használt mozgósítás átfordítása ez: Orbán Viktor még utalt is rá, hogy a régi „a kommunisták mind szavaznak, legyünk ott mi is” alanyát idén „sorosistára” cseréli fel. Ellenzékiek körében is visszatérő mondás, hogy a fideszes kemény mag biztosan elmegy, így a bizonytalanok sem bizonytalankodhatnak tovább, ideje tenni a haza üdvéért.

A Comedy reklámjai nem mondják meg, kire szavazzunk, a néző így bátran gondolhatja: Emőke és Gábor is a neki ellenszenves pártra adja voksát. Pedig hát miért ne csapódhatnának épp ugyanahhoz a táborhoz, ahol mi vagyunk? A reklámok arra a közkeletű félreértésre épülnek, hogy a szavazólappal egyúttal IQ-tesztet is töltünk ki, ha pedig kellőképpen egyszerűek vagyunk, hát nyilván nem is a jó helyre fogunk szavazni. (Oda, ahova egy mindig racionálisan döntő, felelős, az ország jövőjéért aggódó polgár egyedül húzhatja az ikszet.)

Persze, a kormánypárti oldalak nem hagyták magukat becsapni: a Pesti Srácok emberei például dühösen kérték ki maguknak a videókat, feltételezve, hogy azok a fideszesekből próbálnak gúnyt űzni. A következtetés persze nem puszta paranoia vagy beismerés lehet: a felbukkanó humoristák előszeretettel viccelődnek a kormányoldallal (is), a képbe hozott idegenellenességet és laposföldhitet pedig inkább jobboldali radikálisokhoz szokás kapcsolni. A hirdetéseket érte persze másféle, komolyabb kritika is: a folyamatosan feltalált ellenségekkel vívó politikát nem teszi emberségesebbé, ha újabb fantomok ellen megyünk leadni a szavazatunkat. Emőke és Gábor nem léteznek, az ellenoldali szavazó pedig leggyakrabban nyugtalanítóan ugyanolyan, mint mi magunk vagyunk.

A szavazásra buzdító, de nem valaki mellett szóló hirdetések idén is többnyire azt emelték ki: állampolgári kötelesség és jog, hogy mi is beleszóljunk a végeredménybe. A Hír TV kampányvideóiban a Szabadfogás című műsor állandó résztvevői szólaltak meg, olykor formabontó módon még csak egyértelműen szavazásra sem biztatva. „Engem április 9. érdekel, és az utána jövő napok. Hogy április 8-án ki mit csinál, azt mindenkinek a saját belátására bízom” – mondta például Konok Péter történész.

Gulyás Balázs filmes szakember ezzel szemben azt javasolta mindenkinek, hogy menjen el: „ne hagyják, hogy a barátaik négy évig azt mondják, hogy ja, te nem voltál ott, akkor ne is szólj bele”. A mozgósítás másik fontos, megszokott eleme: eszerint a szavazáskor döntünk leginkább a jövőnkről, aki pedig ebben nem vesz részt, az máskor se panaszkodjon.

Perjés Zoltán rádiós érvei voltak talán a legegyedibbek: „menjetek el szavazni szeretetből, menjetek el szavazni tisztességből, menjetek el szavazni becsületből, menjetek el szavazni bátorságból, és menjetek el szavazni viccből”. Ez utóbbira talán más nem buzdított még a Kétfarkú Kutya Párton kívül, bár az érvénytelen voksolás hívei mindig változatos ötleteket tudnak arra, mit érdemes rajzolni a szavazólapra.

Ahogy azt megszoktuk, beszálltak a kampányba a színészek és zenészek is: az RTL Klub március 16-tól sugárzott szavazásra bátorító hirdetéseket. Szinetár Dóra például azt a közismert vélekedést igyekezett cáfolni, miszerint „az én szavazatom úgysem számít”. „Egy szavazaton eddig nagyon ritkán múlott választási eredmény. Általában a nagyon sokszor egy szavazaton szokott múlni” – fejtette ki a színésznő. Egyébként nem csak a távol maradók közt figyelhető meg a feltételezés: úgysem én fogom eldönteni. A taktikai szavazás népszerűsítése például hozta magával, hogy a „befogott orral” szavazni nem hajlandóak úgy vélték, a kormányváltás úgysem rajtuk fog múlni. Lengyel Tamás színész is a döntés fontosságáról beszélt: „fontos az én felelősségem abban, hogy hogyan alakul az életem”. Gyakori szempont az is, hogy a választójog nem mindig volt adott, ezért már csak az azok iránti tiszteletből is szavaznunk kell, akik ezért küzdöttek. „Azért harcoltak eleink, hogy ez egyszer megadathasson nekünk” – mondta például Nagy Ervin színész.

Megszólalt egyébként Fluor Tomi, Ullmann Mónika és Hegyi Barbara is: a politikai véleménynyilvánítástól máskülönben ódzkodó hírességek szerepeltetése is a bizonytalan szavazónak szól. Az üzenet, hogy nem kell napi szinten politizálnunk, de a szavazás ettől még jogunk és kötelességünk: lám, az ismeretlen pártállású, a politikai közéletben magát nem diszponáló színész is ott lesz vasárnap.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.