– Szakszervezeti berkekben attól félnek, hogy az óvodákban középfokú végzettségű munkaerővel enyhítenék a létszámgondokat. A kényszer valóban szülhet ilyen megoldást?
– Nem tervezünk ilyen változtatást, a gyermekek nevelését csak felkészült szakemberekre lehet bízni. Az oktatási rendszer továbbra is egységes: ez minőségi kérdés.
– Égető a létszámhiány az oktatásban?
– Azt gondolom, nincs pedagógushiány. Megvan a ritmusa annak, hogy a tanárok milyen periódusokban mennek nyugdíjba, de ezek kiszámíthatók, ismertek. A tanárképzés egyik célja, hogy a nyugállományba vonuló pedagógusokat megfelelő módon lehessen pótolni. Ez így történik. Arra szoktak hivatkozni a létszámhiány kapcsán, hogy sok az álláshirdetés, de gondoljunk bele: a pedagógus is költözik, családot alapít, és életének számos változása indokolhatja, hogy intézményt vált. Ám ez nem feltétlenül jelent szakemberhiányt, emellett az utóbbi időben csökkent a tanulók létszáma.

Fotó: Havran Zoltán
– Jövőre vezetik be az új Nemzeti alaptantervet (NAT) , de a köztudatban nagyon kevés az ezzel kapcsolatos információ. Menni fog a bevezetés?
– A Nemzeti alaptanterv előkészítése több hónapja tart, várhatóan ősszel megszületik a kormánydöntés. Ezt követően elkezdődhet a tankönyvek átdolgozása, ideértve azok legkorszerűbb, digitalizált formáját. Az a célunk, hogy a magyar diákok versenyképes, a munkaerőpiacon és az életben is értékes, valamint a nemzeti kultúrát korszerűen átadó tudást szerezzenek az iskolapadban. A következő tanévben felmenő rendszerben elindulna az 1., az 5. és a 9. évfolyamokon. Teljesíthető a határidő, hiszen az első osztályosok esetében továbbra is az alapkészségek elsajátítása a cél, azaz írni, olvasni és számolni tanulnak a gyerekek, ezért csak az 5. és a 9. évfolyam közismereti tankönyveit érinti az átdolgozás.
– Az ellenzéki média szerint a NAT-tal kapcsolatban nincs valódi társadalmi vita.
– Ez nem felel meg a tényeknek. Az új NAT előkészítése gyakorlatilag 2017 óta tart, több mint egyéves szakmai előkészítő munka után készült el az első szakmai koncepció, amely tavaly augusztus 6. és szeptember vége között széles körű társadalmi egyeztetés tárgya volt. Véleményezhették egyének és szervezetek egyaránt. Az észrevételek birtokában, a kormány kérésére a minisztérium további átdolgozást végez. Ebbe a folyamatba, munkába is igyekeztük bevonni az érintetteket. Több mint hatszáz észrevételt vettünk figyelembe például kanadai magyar pedagógusoktól, erdélyi magyar pedagógusoktól, a Nemzeti Pedagóguskartól, a Magyar Művészeti Akadémiától, az írószövetségtől és több szakszervezettől is.