Mindenki tudja, hogy az igazi megoldás nem a mostani üzem tákolgatása, hanem a teljesen előkészített rekonstrukciós projekt elindítása lenne
– hívta fel a figyelmet a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) a fogaskerekű leállítása kapcsán.
A fogaskerekű október 3-a óta nem jár pályafelújítás miatt, a buszos pótlás a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) korábbi közlése szerint eredetileg november 17-ig tartott volna, de a téli leállás miatt a fogaskerekű másnap sem indul el.
A fogaskerekűt – hivatalos nevén 60-as villamost – határozatlan időre leállítják, és legjobb esetben is csak jövő tavasszal szállíthat újra utasokat, holott a környéken nemcsak a kiránduló családok használták a fogaskerekűt, hanem idősek járnak vele kórházba, gyerekek iskolába, sokan pedig dolgozni.
A Városháza takarékoskodásra hivatkozva hozta meg a döntést, az azonban nem tisztázott, hogy pontosan mennyit lehetne spórolni a leállítással.
A 150 éves múltú, patinás közlekedési eszköz Budapest egyik büszkesége, a világon a harmadik ilyen vasút: mindössze öt évvel a világ első közforgalmú fogaskerekű vasútjának átadása után, 1874. június 24-én az első budapesti szerelvény is útjára indult.
Ennek ellenére sok jel utal, hogy Karácsony Gergelyék nem csupán átmenetileg zárnák be a fogaskerekűt. Ezt a gyanút erősíti, hogy a lakosság és a kirándulóforgalom számára eleve csak meglehetősen hiányos pótlási rendet kínál a BKK, ami hozzájárul a fogaskerekű kihasználatlanságának stabilizálódásához. Ez pedig végső soron csak felgyorsítja a negatív folyamatokat. A szakma szerint ha valamikor újra is indítják a fogaskerekű vasutat, az több mint valószínű, hogy megnyirbált üzemidővel, még ritkább követési időközzel fog megtörténni
– figyelmeztet a Híradó.hu.
Mi történt a fogaskerekűvel?
Ahogyan arra a Világgazdaság felhívta a figyelmet: a fogaskerekű Budapest egyik legrosszabb állapotban lévő kötöttpályás infrastruktúrája a vonalat és a járműparkot is figyelembe véve. A kocsik átlagéletkora több mint negyven év, a szerelvények technikája mára elavult. Jelenleg a XII. kerületben, a Városmajor és a Széchenyi-hegy, Gyermekvasút állomás között közlekedik, de a szakasz felújítása és meghosszabbítása, illetve a kocsik cseréje régóta napirenden szerepel. Az elképzelések szerint az a cél, hogy a Széll Kálmán tértől közvetlenül el lehessen jutni a Normafáig.