– Az Autóklubot nem hívták meg az egyeztetésre, ezt a megbeszélést egy irányított dolognak tartom. Már előre eldöntött koncepcióhoz támogatást várnak, az általuk kiválasztott civilekre hivatkoznak – mondta lapunknak Kovács Kázmér ügyvéd, a Magyar Autóklub jogi bizottságának az elnöke. Karácsony Gergely főpolgármester a napokban tizennyolc civil szervezettel, köztük a Levegő Munkacsoport képviselőivel tárgyalt, ahol aktuális városfejlesztési kérdéseket vitattak meg.
Kovács Kázmér hangsúlyozta: a város autósközlekedésének az átalakításához hatástanulmányokra lenne szükség.
– Valós egyeztetés nincs, komoly munkát igénylő hatástanulmányokat nem készítenek, olyan civilekre is hivatkoznak, akik néhány éve alakultak, szakmai múlttal nem rendelkeznek – szögezte le az Autóklub jogi munkatársa. Egyelőre Karácsony Gergely jövőbeli terveit titok övezi, a főpolgármester annyit árult el: a megvalósításával újra életre keltenék az egykor szebb napokat látott belvárosi sugárutakat.
„Hamarosan befejezzük a város legnagyobb beruházását, a 3-as metró felújítását, ami után a következő feladatunk, hogy a metró felett a várost is megújítsuk” − írta posztjában Karácsony.
– Sajátságos egyeztetési forma, ha a főpolgármester saját kénye-kedve szerint válogat a civil szervezetek között. Egyszer és mindenkorra figyelembe kellene venni azt, hogy a városban különféle felfogású, különböző életmódot folytató és eltérő módon élő emberek élnek. Sosem vezet jóra, ha nem az egyensúlyra, a normális harmónia megteremtésére törekszik egy városvezető − reagált lapunknak Wintermantel Zsolt, a fővárosi Fidesz frakcióvezetője.
Részleteket egyelőre nem tudni az egyeztetésről, ám a Levegő Munkacsoport lapunknak megküldte javaslatait, amelyet már tavaly benyújtott a fővárosnak. A javaslati pontokból kitűnik, hogy Karácsony számos ötlet kidolgozását megkezdte. Ilyen a magánautósok kitiltása a Lánchídról, a 30km/órára való sebességcsökkentés a főútvonalakon kívül vagy éppen a pesti alsó rakpart lezárása az autósok elől. A Levegő Munkacsoport azt javasolja, hogy a forgalomcsökkentést fizikai akadályokkal kényszerítsék ki, pédául virágládák elhelyezésével.
Korábban már felmerült a vasárnapi autóhasználat tiltása egyes városrészekben, sőt a civil szervezet szorgalmazza, hogy Euro 4-nél rosszabb dízel és Euro 3-nál rosszabb környezetvédelmi besorolású benzines járműveket minél előbb tiltsák ki a fővárosból. Javaslatként szerepelt, hogy jelentősen terjesszék ki a fizető parkolást, különösen azokon a helyeken, ahol a nem P+R parkolásra szánt területeket P+R-ként használják.
Továbbá gyorsítsák fel a kerékpársávok létesítését az autós sávok helyett, többek között a 3-as metró felújítását követően feleslegessé váló BKK-sávok kerékpársávokká alakításával. A Levegő Munkacsoport lezárná a dugók elől menekülő autósok egérútjait, az átmenő forgalom kitiltásának céljával. Ezt már Erzsébetvárosban meglépték, a helyi lakosok használatára áthajtási pontokat hoztak létre, ami káoszt okozott az autós közlekedésben.
A Levegő Munkacsoport továbbá azt javasolja, hogy készítsenek megvalósíthatósági tanulmányt a budapesti kilométer- és szennyezésarányos útdíj bevezetéséről. Lukács András, az egyesült elnöke lapuknak elmondta: dugódíjat csak törvénymódosítás útján lehetséges bevezetni. Ehhez pedig a kormány egyetértése és az Országgyűlés döntése szükséges.
Fotó: Karácsony Gergely civilekkel egyeztetett (Fotó: Fővárosi önkormányzat)