– A főpolgármester a minap bejelentette, hogy úgynevezett lakógyűlés keretében kérdezi meg a fővárosiakat. Mi a véleménye a feltett kérdésekről?
– Nem kívánom bővítményekkel minősíteni azt, ami ebben az ügyben történik, inkább a tárgyszerűség alapján tudok felvetéseket konkretizálni. Ezekbe a főpolgármesteri kérdésekbe mindent összevéve állításokat fogalmaznak bele, miközben azok valóságtartalma kérdőjeles. Ahhoz, hogy a kérdezősködés értelmet nyerjen, legkevesebb két dolog biztosan igaz kellene, hogy legyen. Az egyik, hogy a főváros valóban nettó befizetője-e az államnak. A másik pedig, hogy a Lánchíd-felújítás hatmilliárd forintos állami támogatásának automatikus folyósítási kötelezettsége jogi szempontból a valóságban fennálljon. Mind a két, közvélemény számára bizonytalanságként megjelenő probléma könnyedén tisztázható. Amíg ez nem történt meg, addig eleve értelmetlen az amúgy is szokatlan, össznépi lakógyűlésnek nevezett akció.
– Szakpolitikai, bonyolult költségvetési kérdésekben fordul a budapestiekhez Karácsony Gergely. Ez nem a városvezetői felelősség áthárítása, a hibás döntések elkendőzése?
– A Lánchíd hatmilliárd forintos támogatása esetében úgy hírlik, van egy főpolgármester által is aláírt hivatalos irat, ami szabályozza a folyósítás feltételeit. Talán elő kellene venni, hátha érdekelné a közvéleményt annak a pontos, nem szóban átértelmezett tartalma. Itt meg kell jegyezni, az bizonyos, hogy én annak idején a megegyezés szerint utólag, és azzal a feltétellel kaptam volna a hatmilliárd forintot a híd rekonstrukciójához, hogy 18 hónapon belül visszaáll a teljes közlekedés. Némelyik ellenzéki médium olyan felütésekkel interpretálja az egész ügyet, hogy például: „íme Karácsony Gergely kérdései a budapestiekhez”. Amennyiben az előbbiek tisztázottak, és igazolják a fővárost, az egy dolog, de ha nem, akkor az egész csak hamis hangulatkeltés.
Ellenben a Lánchíd autómentesítésének kérdésében biztosan elfogadhatatlan a főváros akaratos felelősség hárítása. A megállapodásban foglaltaknak van persze jelentősége, de attól függetlenül itt egy nyilvánvaló szakmai kérdésről van szó. Marxi magasságokba emeli a főváros indoklását, hogy a saját maguk (BKK) által készített szakvéleményre támaszkodik.
Az autómentesítést olyan állapotra kalkulálják, mikor az összes többi budapesti Duna-híd működik. Viszont a Lánchíd után fel kell újítani a Petőfi, majd ezt követően az Árpád hidat. Vagyis ezeket egymást követően hosszú évekre le kell zárni. Akkor pedig a Lánchíd kapacitásának kiiktatása közlekedési káoszhoz vezet majd. Ennek a felelősségét laikusokra – köztük kiskorú gyerekekre – hárítani nevetséges. Ez nem demokrácia, hanem dilettantizmus, amit ajándékként tálalnak a gyanútlan szavazóknak.