„Megkezdte a CAF az 51 darab új villamos gyártását, melyek Budapestre érkeznek. Hosszas tendereztetés után a BKK vezetőjeként még 2014-ben írtam alá a szerződést a spanyol villamosgyártóval” – írta Facebook-posztjában Vitézy Dávid. A közlekedési szakember rámutatott: az új alacsony padlós villamosok beszerzése tíz éve kezdődött, és a 2024-ben érkező járművek is még a korábbi városvezetés munkáját tükrözi. Ellenben Karácsony Gergely főpolgármester minden alkalmat megragad arra, hogy saját érdemeként tüntesse fel azokat.
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) a Magyar Nemzet kérésére megküldte az elmúlt évek járműbeszerzéseinek összesítő táblázatát, amelyben a villamosbeszerzésekről úgy fogalmaznak: a villamosszerelvények gyártási ideje lényegesen hosszabb, mint az autóbuszoké, emiatt a lehívás után több idő szükséges a forgalomba állásukhoz. A BKK a 2021-ben lejáró opciós CAF-szerződés lehívási határidejét a szállítóval történt sikeres tárgyalások eredményeként többször is módosította, ezért lehetővé vált a teljes opciós mennyiség lehívása.
„A villamosállomány megújítása folytatásaként a BKK – élve az opciós lehívás lehetőségével – 2022 novemberében a 20 rövid, tavaly márciusban pedig a fennmaradó 31 (26 rövid és 5 hosszú) járművet is megrendelte. A 2022–2023-ban összesen lehívott 51 villamos forgalomba állása 2024–2026-ban várható” – sorolta a Magyar Nemzetnek a BKK.
Táblázatuk szerint eddig 73 villamos érkezett Budapestre, és még idén 51 várható.
Tarlós István korábbi főpolgármester egy szinte teljesen lepusztult BKV-járműparkkal vette át a főváros vezetését 2010-ben. A fideszes többségű városvezetés mindössze Demszky Gábor SZDSZ-es főpolgármestertől 37 darab új metrószerelvényt örökölt az új 4-es metró vonalára. Tarlós István alatt alakult meg a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Vitézy Dávid vezetésével.
Ekkor kezdődött meg a közlekedési vállalatnál minden idők legnagyobb járműcseréje. Az első 150 új autóbusz már 2013-ban a fővárosi utakra került, azóta összesen 1048 busz érkezett Budapestre.
„A BKK működése óta több mint ezer új autóbusszal bővült a fővárosi járműpark szolgáltatásbeszerzés, bérlés, rendelkezésre tartási, illetve vásárlási konstrukciók keretében. A járművek forgalomba állása jellemzően a szerződéskötés évében vagy egy évvel később történik, de néhány esetben a forgalomba állításuk elhúzódhat” – emlékeztetett a BKK.
A táblázatból kiolvasható, hogy mindössze 281 busz beszerzését indította el a mostani városvezetés.
A főpolgármester rendre büszkélkedik a környezetkímélő trolibuszok beszerzésével. Mint kiderült: 2014-ben kezdte meg a fideszes városvezetés a 108 darab elektromos jármű beszerzését, amelyek 2015 és 2023 között álltak forgalomba.
„Működése óta a BKK 108 új trolibuszt szerzett be, és a folyamat nem áll le: a zéróemissziós közlekedés fejlesztése jegyében folyamatban van az újabb trolibuszbeszerzés előkészítése, amelynek keretében – eredményes közbeszerzési eljárás és rendelkezésre álló forrás esetén – 2029-ig további 160 trolibusz beszerzése válik lehetségessé” – húzta alá a BKK.
Hemzsegtek a hibák az Alstom-szerződésekben
A 4-es vonalra tervezett metrókocsik beszerzése is döcögősen indult Demszky Gábor SZDSZ-es főpolgármester idején. Utódja Tarlós István főpolgármester ugyan 37 darab új metrószerelvényt örökölt, ám ebből csak egy érkezett meg. A fővárosi vezetésnek újra kellett tárgyalnia az francia Alstommal a szerződést. Ennek eredményeképpen sikerült az eredeti szerződésből olyan pontokat törölni, amelyek nem megfelelőek. Az új megállapodással megteremtették a szükséges feltételét annak, hogy 2012 végén a piros metró vonalán, 2014 első felében pedig a 4-es metró vonalán új metrókocsik közlekedhessenek. A metróknak nem volt típusengedélye, ahhoz, hogy megszerezzék módosításokat kellett végrehajtani. Továbbá a szerződésből kikerült a vis maiorra vonatkozó kitétel. Az eredeti szerződés szerint vis maiornak számított, ha a francia cég nem tudja határidőre megszerezni a metrókocsik típusengedélyét. A szerződésmódosítás szerint az Alstom által vállalt kötbér és a kárfelelősség mértéke a korábbi 20 helyett a szerződés értékének 30 százalékára módosult, a teljesítési biztosítás 10 százalékról 15 százalékra emelkedett. Az előleg mértéke a korábbi 50 százalék helyett 20 százalékra csökkent. A maradék összeget a főváros akkor fizette ki amikor a metrókat átvette. Az Alstom azt is vállalta a metrókocsik fékrendszerének a hazai szabványoknak megfelelő átalakítását.
Az Alstom-ügy 2006-ban kezdődött, amikor a BKV 65 milliárd forint értékű szerződést kötött a céggel 37 metrószerelvény vásárlásáról. Az Alstom már a gyártással is sokat késett: az első metrónak 2008 májusában kellett volna Budapestre érkeznie, ehhez képest az első szerelvényt az év szeptemberében mutatták be.
Borítókép: Karácsony Gergely főpolgármester (Fotó: Illyés Tibor)