Így verte szét a budapesti közösségi közlekedést Gyurcsány volt miniszterével karöltve Karácsony Gergely

Káoszt idézett elő a járatritkítás Budapesten: a városvezetés egyik napról a másikra hozta meg a drasztikus döntést a kapacitáscsökkentésről. Nem ez az első eset, hogy romlik a BKK szolgáltatásának színvonala, mióta Karácsony Gergely vezeti a fővárost, a BKK élére pedig Draskovics Tibort, Gyurcsány Ferenc egykori pénzügyminiszterét nevezte ki. Ráadásul tavaly nyár óta még drágább is lett az egyre gyengébb színvonalú, a rossz döntésekkel még nehezebb helyzetbe hozott budapesti közösségi közlekedés.

2024. 01. 25. 11:49
ÖRSI Gergely; KARÁCSONY Gergely
Budapest, 2023. június 15. Karácsony Gergely fõpolgármester (j) és Õrsi Gergely (Momentum-DK-MSZP-Párbeszéd-LMP) II. kerületi polgármester a fõvárosi jármûcsereprogramról tartott sajtótájékoztatón a Széll Kálmán téren 2023. június 15-én. Az elmúlt évtizedek legjelentõsebb fõvárosi jármûcsereprogramjának nevezte Budapest fõpolgármestere azoknak a modern, CAF-típusú, spanyolországi gyártású villamosoknak a beszerzését, amelyek a budai vonalakon közlekednek majd. MTI/Illyés Tibor Fotó: Illyés Tibor
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tömött járművek, lekésett járatok, ideges utasok – ez jellemzi jelenleg Budapestet a BKK járatritkításai után. A ritkábban közlekedő járatokon igazi zsúfolt tömegjelenetek voltak tapasztalhatóak az első napokban, az intézkedést minden érintett járaton közlekedő megérezte, leginkább a külső kerületek járnak nagyon rosszul a lépés következtében. A fővárosi közlekedési vállalat szervezetlenségből jelesre vizsgázott, a főpolgármester pedig nem csinál mást, csak összevissza beszél.

Ahogy arról a Magyar Nemzet is beszámolt, a fővárosi tömegközlekedést egyik napról a másikra ritkította meg a városvezetés, Karácsony Gergely pedig ezt a változást hatékonyságnövelésre hivatkozva igyekszik eladni budapestieknek, utólag, mivel az intézkedést be sem jelentették előre.

A múlt pénteki bevezetés előtt mindössze egy nappal tájékoztatták az utazóközönséget a meglehetősen fontos fejleményről, úgy tűnt, hogy eredetileg megpróbálták fű alatt intézni a dolgot, abban reménykedve, hogy úgy sem tűnik fel senkinek. Így történhetett, hogy a tömegközlekedést használóknak egy folyamatosan bővülő és átírt közleményből kellett kibogozniuk, hogy végeredményben mi és mikor nem jár majd a fővárosban. 

Ez már kommentálhatatlan, felháborító és gusztustalan. A ritkítás maga is, de az egész sunyi eljárás, amit előadtak. Itt fejeknek kell hullaniuk

írta a „bejelentésről” a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE).

Az intézkedésnek gyakorlatban az lett a következménye, hogy hétfőn és pénteken csúcsidőben azok a BKK-járatok, amelyek a mért utasforgalomhoz képest eddig sűrűbben vagy több párhuzamos járattal együtt közlekedtek, egy-két perccel ritkábban járnak. Az eddigi napokon a kevesebb járatszám miatt több járművön is elviselhetetlen nagyságú embertömeg szorongott.

Hömpölygő embertömeg, tömött buszok – a BKK járatritkításának eredménye.
Forrás: Facebook/Vitézy Dávid

 

A járatritkítás csak a jéghegy csúcsa

Karácsony Gergelyék nem csak a mostani járatritkítással rontottak a budapesti közösségi közlekedés színvonalán. Emlékezetes volt, hogy 2021 végén a BKK elkezdte leszerelni a jegyautomatáinak egy részét. Később ezt úgy magyarázták meg, hogy a papíralapú jegyek helyét az online jegyértékesítés fogja átvenni, és egyébként is túl drága fenntartani az automatákat.

A leszerelések után bő egy hónappal valóban érkezett egy fejlesztés, melynek keretei között egyszerűbbé vált az online jegyvásárlás, és azt már a BKK Futár helyét átvevő BudapestGO nevű alkalmazásban is meg lehet tenni. Apró szépséghiba, hogy a művelethez fiókot kell regisztrálnunk, csak bejelentkezvve tudunk ugyanis jegyet venni, de ezen még túl is lendülhetnénk.

Üdvözlendő újítás volt az is, hogy 2022 márciusában megérkeztek a BKK időalapú jegyei, melyeket azonban már csak online lehetett (és lehet mind a mai napig) megvásárolni. Ezzel együtt a vállalat szép csendben kivezetett néhány szintén népszerű jegyformát, például az átszallójegyet, mellyel ugyan csak egyszer lehetett átszállni, de az nem volt időhöz kötve.

A fejlesztésnek felfogható változások után aztán jött a feketeleves, 2023 nyarán jelentették be, hogy érkezik a jegyáremelés, amely a még megmaradt vonaljegyet és gyűjtőjegyet érintette. Karácsonyék akkor azzal védekeztek, hogy bezzeg a bérletek és az időalapú jegyek árát nem emelik.

Ez utóbbiaknak vághat azonban oda a most megvalósuló járatritkítás. A ritkított járatok kapcsán nem szabad figyelmen kívül hagyni azt sem, hogy a Budapest Közút gyakorlatilag szélmalomharcot vív a kátyúkkal. Beszédes, hogy a vállalat tavaly decemberben több mint 3200 burkolathiányt tartott nyilván, és vannak olyan felújítások, amelyekkel négy-hat éve adós a társaság.

A járatritkítás csak a jéghegy csúcsa, az elmúlt öt évben sokat lassultak is a buszjáratok, hiszen az utak állapota miatt csak lassabban tudnak haladni a járművek.

Így a két éve még újításként bevezetett időalapú jegyek is egyre kevesebb esetben lesznek praktikusak, ugyanis az eljutási idők növekedésével vagy épp a járatok zsúfoltsága miatt a közlekedők könnyen lekéshetik az átszállást, és már vehetnek is egy újabb 530/750 forintos jegyet a következő járatra, amelyet elértek vagy amelyre felfértek.

 

Vitézy sem hagyta szó nélkül

A közösségi közlekedés színvonalának leépítése ellentétes minden várospolitikai és fenntarthatósági céllal

– mutatott rá a járatritkítás kapcsán a BKK korábbi vezérigazgatója. Vitézy Dávid közösségi oldalán hosszan sorolta az intézkedés negatív hatásait, majd felszólította Karácsony Gergely főpolgármestert, hogy haladéktalanul vonja vissza a járatritkítási csomagot, és vizsgálja felül a BKK akcióját. Vitézy egyébként korábban a jegyautomaták leszerelése ellen is felszólalt.

Hömpölygő embertömeg, tömött buszok – a BKK járatritkításának eredménye.
Forrás: Facebook/Vitézy Dávid

– Nehéz belátni, hogy a csepeli, újpalota, kőbányai vagy épp a Havanna-lakótelepen lenne az otthoni munkának a legnagyobb hatása – jegyezte meg a szakértő, utalva Karácsony Gergely magyarázkodására. Vitézy Dávid szerint a zsúfolt gerincjáratokon nem önmagában az egy-két perccel hosszabb várakozási idő, hanem a jelentősen csökkentett kapacitás okozza a fő problémát.

 

Karácsony összevissza beszél

A főpolgármester az ATV műsorában reagált Vitézy felszólítására, de végül hamar betörték a kérdések. – Úgy látszik, hogy kampány van, járatritkítás pedig nincs – reagált Karácsony Gergely az ATV műsorában Vitézy Dávid felszólítására, majd megismételte:

Budapesten nincsen járatritkítás. Az történik, hogy a BKK mért, szenzoros adatok alapján kapacitást szeretne bővíteni ott, ahol szűkös, és levenni, ahol többlet van.

A bővítésről azonban sem ekkor, sem azóta nem osztott meg részleteket a jelenlegi főpolgármester, így jelenleg csak a kapacitások csökkentése történt meg, növelés sehol.

Karácsony egyébként már úgy kezeli Vitézyt, mintha főpolgármester-jelölt lenne, mint mondta: egy jó közlekedési szakembert vesztett Budapest, és kapott helyette egy középszerű politikust.

Némiképp ellentmond azonban a főpolgármester szavainak a BKK vezérigazgatója, aki elismerte, hogy hibáztak. Walter Katalin ezzel együtt azt is állította, hogy voltak tavaly novemberben és decemberben egyeztetések civil szervezetekkel.

Erről sajnos sokkal látványosabban, hangsúlyosabban és hamarabb kellett volna kommunikálnunk, én ezért elnézést kérek

– közölte. A vezérigazgató hozzátette: „a BKK sokkal pontosabban tudja megítélni akár járatonként az utasszám alakulását, mint mondjuk tíz éve, és ezt nemcsak a döntést megelőzően tették meg, hanem fenn is tartják.”

Szavai szerint az intézkedés adatalapon, mindent elemezve történt, és az volt kezdetektől fogva az elképzelés, hogy ezt folyamatosan monitorozni fogják, és amennyiben szükség van rá, beavatkoznak.

 

Fejétől bűzlik a hal

A BKK átgondolatlan lépéseinek és a budapesti közösségi közlekedés lassú leépítésének persze a politikai térben is megvan a magyarázata. Emlékezetes, Karácsony Gergely a kampányában még arra utalgatott, hogy akár együtt is dolgozna Vitézy Dáviddal, akinek érdemeit a BKK létrehozásában nehéz lenne vitatni. Megválasztása után a jelenlegi főpolgármester azt is mondta, hogy várja Vitézy jelentkezését a BKK élére. Végül azonban a Demokratikus Koalíció nyomására Draskovics Tibor lett a BKK elnöke – erre utalgatott legalábbis egy interjúban maga az érintett szakember.

Vitézy Dávid elmondása szerint ezután világossá vált számára, hogy ebben az ügyben nem egyedül a főpolgármester dönt, hanem a koalíciós pártok, mivel pályázatot írtak ki, amelyet egy bizottság bírált el.

Gyurcsány Ferenc pártja nem kifejezetten örült volna neki, ha én vezettem volna a BKK-t

– jegyezte meg.

A Gyurcsány–Bajnai kormányok pénzügyminisztere, majd később igazságügyi minisztere ennek megfelelően vezeti a főváros legnagyobb és a legtöbb pénz elosztásáért felelős cégét. Nemrég az a hír is felröppent a sajtóban, hogy Draskovics döntése volt, hogy a Budapest-bérlet a jelenlegi formájában megszűnjön, ez a vita azonban még márciusig eltart majd, egyelőre a budapestiek megúszták az ezzel járó kényelmetlenségeket.

Borítókép: Karácsony Gergely főpolgármester és Őrsi Gergely II. kerületi polgármester (Fotó: MTI/Illyés Tibor)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.