– Hamarosan érkeznek az átlagosan 32,2 százalékkal megemelt bérek a szakképzésben dolgozó tanárok számláira is – emlékeztetett Pölöskei Gáborné, a Kulturális és Innovációs Minisztérium (KIM) szakképzésért felelős helyettes államtitkára. A helyettes államtitkár lapunknak elmondta:
szükség van a tanárok motivációjára és elkötelezettségére a szakképzés átalakításában, hiszen ez több munkával jár a mindennapokban: a régi feladatok mellett újakat kellett megtanulni, és ezeket folyamatosan frissíteni is kell.
Megváltoztak az oktatási tartalmak, a módszerek, illetve a számonkérés is, hiszen elindult a számítógépen végzett projekt- és interaktív vizsgáztatás. – A rendszer sok újításával lépést tartani csak elhivatottan lehet, ezért nagyon örülök annak, hogy ki tudtuk vívni a magas béremelést – jelentette ki a helyettes államtitkár. Emlékeztetett: a mostani több mint 32,2 százalékos emelésen kívül 2020-ban már történt egy harmincszázalékos, tavaly pedig egy 15 százalékos bérnövekedés a szakképzésben, azaz
három év alatt majdnem megduplázódott az oktatók fizetése.
Azért is örül a bérfejlesztésnek, mert az oktatók tavaly május–júniusban elvégzett teljesítményalapú értékelésén nyugszik, és a mostani emelésnél is ezt fogják figyelembe venni. – Ezzel lehetőséget biztosítunk arra, hogy aki jobban tanít, jobban foglalkozik gyermekeinkkel, az átlagnál akár jóval magasabb bért is hazavihet – hívta fel a figyelmet.
A helyettes államtitkár kiemelte: a bér sokat számít, és nem véletlen az sem, hogy a pályakezdőknél különösen megnőtt. Őket a szakképzésben bruttó 582 ezer forinttal veszik fel, ami igen jelentős, akár negyven százalék feletti növekedés. – Ennek eredményeként több fiatal csatlakozik a rendszerünkbe oktatónak – állította.
Szerinte a béremelés mellett a szakképzés nagy vonzereje a projektoktatás is, a vállalati kapcsolatok, a digitális oktatás lehetősége, az innovatív ötletek beemelése a tanítás folyamatába. – A Covid-időszakban kialakítottuk a digitális tananyagtárat, ahová az oktatók által fejlesztett közel nyolcezer tananyag került fel. A digitális könyveket bármelyik tanár kiveheti, és oktathat ezekből az órán. A rendszernek ma már nyolcvanezer felhasználója van, a szakképzésben 24 ezren tanítanak, ami azt jelenti, hogy a saját tanáraink olyan minőségű anyagokat fejlesztenek, melyeket valószínűleg a közoktatásban máshol is használnak – mutatott rá Pölöskei Gáborné.