A Lukoil szállításának leállítása az ukránok részéről alapvetően egy egyoldalú, durva és barátságtalan lépés volt, különösen annak tekintetében, hogy Magyarország és Szlovákia humanitárius segítséget is adtak Ukrajnának, befogadták az ukrán állampolgárokat és rendszeresen kiállnak a tűzszünet, illetve a béke mellett – emelte ki Cseh Tamás Zoltán, az Alapjogokért Központ energetikai tanácsadója, akit a minapi eseményekről kérdeztünk.
– Érthetetlen, hogy ezzel az egyoldalú és durva lépéssel miért ezt a két országot kívánják büntetni, miközben az ukrán kormány számára nyilvánvaló, hogy a régió számos országa, többek között Magyarország és Szlovákia is rá van szorulva a kőolaj behozatalára. Éppen ezért kaptunk a szankciós csomag alól felmentést, ami alapján továbbra is szállíthatunk be orosz olajat
– mondta el a szakértő, hozzátéve, hogy az energetikai diverzifikáció jegyében a magyar kormány támogatásával a Mol megkezdte a fejlesztéseket, hogy ne csak az orosz olajat lehessen finomítani nagy mennyiségben a hazai létesítményekben (Százhalombattán például jelenleg még csak orosz olajat tudnak finomítani). Erre azért is volt szükség, mert a déli betáplálási ponton, az Adria kőolajvezetéken keresztül is lehetséges lenne további olajszállításokat eszközölni.
Azzal kapcsolatban, hogy a magyar, illetve a szlovák kormány milyen lépéseket tehet az Ukrajnán keresztül történő olajszállítások mihamarabbi újraindítására, Cseh Tamás elmondta, jelenleg nincsen ellátási probléma, tehát nincsen üzemanyag-ellátási zavar hazánkban.
– Ez a probléma közép- és hosszú távon tud jelentkezni, amennyiben ez a helyzet nem oldódik meg
– emelte ki a szakértő, aki szerint jelenleg a Lukoil kieső szállításait más, nem szankcionált orosz kereskedők szállítják le. Az embargót azonban Cseh szerint meg lehet kerülni olyan formán, hogy
a magyar fél nem a magyar–ukrán határon hanem már a fehérorosz–ukrán határon átveszi ezeket a szállítmányokat.
Amint arról már lapunk korábban is beszámolt, a szlovák és a magyar kormány is keményen bírálta az ukrán lépést, miszerint felfüggesztették a Lukoil orosz kőolajszállítását a Barátság kőolajvezetéken. A nemzetközi sajtó arról cikkezett, hogy az ukrán–magyar olajválság miatt energiahiány és árrobbanás érheti el Magyarországot. Az ukránok némileg finomítottak a lépés kommunikációján.
Az ukrán kőolajszállítási rendszer üzemeltetője először meglepő módon arra hívta fel a figyelmet, hogy az Ukrajnán keresztül az EU-ba irányuló olajszállítás a tervek szerint zajlik, a korlátozások csak a Lukoilt érintik.
Azt is kiemelték – és ez a jelenlegi helyzet megoldása szempontjából fontos részlet –, hogy a szankciókkal sújtott Lukoil nem tulajdonosa a Mol Nyrt. magyar energetikai vállalat számára Ukrajnán keresztül szállított kőolajnak. Ezt a magyar olajtársaság állítólag a Nemzetbiztonsági és Védelmi Tanácsnak küldött levelében is megerősítette az Ukrtransnafta számára. A levél akkor született, amikor az ukránok feketelistára tették az orosz Lukoilt. Ez némi enyhülést jelez az ügyben. Ez a körülmény az ukránok szerint azt jelenti, hogy más orosz beszállítók továbbra is szállíthatnak olajat Ukrajnán keresztül az EU-ba. Pláne hogy az ukránok is tényként kezelik, hogy jogi szempontból az ukrán területen átfolyó orosz származású olaj már nem minősül orosz olajnak. Arról nem is beszélve, hogy az itt és Szlovákiában finomított olaj egy része üzemanyag formájában, Lengyelországon keresztül visszamegy Ukrajnába.
Múlt hét óta csak részben érkezik orosz kőolaj Magyarországra, miután Ukrajna a Lukoil elől elzárta a Barátság csővezetéket. Orosz források szerint ez havi 1,1 millió hordó olaj kiesését jelenti. Ez a mennyiség nemcsak a magyar piacról hiányzik, hanem a szlovákról is. Itthon a Dunai Finomító (DuFi), Szlovákiában pedig a pozsonyi finomító (mindkettő a Mol érdekeltsége) a végállomása a Barátság csővezetéknek.