A pénzügyi oldalát tekintve kételyeket vet fel bennem a beruházás – mondta el lapunknak Kőrösi Koppány. A szakértő szerint ugyanis a BKK és a BKV a műszaki kivitelezést gond nélkül meg tudja oldani, ugyanakkor jelenleg nem állnak rendelkezésre azok a források amiből akadálymentesítenék a 2-es metrót.
Karácsony Gergely ugyan mismásol ebben a kérdésben, de a fővárosnak erre nincsen forrása, hitelt akarnak felvenni. A főpolgármester azt kifogásolja, hogy ezt a hitelfelvételt nem engedélyezte számára az állam. Mindeközben a fővárosnak van 88 milliárd forintnyi uniós forrása a TOP Plusz programból, amit most bringasztrádára, vagy a látványosan kudarcba fulladt lakásügynökségre égetnének el
– emelte ki a szakértő, majd elmondta, az uniós források töredékéből biztosan megvalósítható lenne a metró akadálymentesítése, hitelfelvétel nélkül.
A főpolgármesteri hivatal által tervezett döntött liftek műszakilag és technikailag is jó megoldásnak tekinthetők, amennyiben nincs lehetőség a hagyományos liftek beszerelésére. Figyelni kell ugyanakkor arra, hogy egy mélyállomáson minimum 3 mozgólépcsőnek kell lennie, tehát ha az egyikből döntött lift lesz, akkor szükséges még egyet beszerelni.
– emelte ki Kőrösi Koppány, aki szerint az akadálymentesítés mellett szintén nagyon komoly probléma a fővárosban, hogy az elmúlt időszakban szétesett a tömegközlekedés üzemeltetése.
Azt lehet látni, hogy a BKV és a BKK nagyon komoly működési gondokkal küzd, ami elsősorban nem pénzügyi probléma, hanem szervezeti. Nem csak liftek hiányoznak, de naponta állnak le műszaki okok miatt a villamosok, rendszeresen esik szét a menetrend. Koszosak a buszok, a villamosok, a járművek, megállók nincsenek rendesen takarítva
– jegyezte meg a szakember. A 2-es metró felújításával kapcsolatban ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy a Demszky Gábor vezette fővárosi önkormányzat még 2003-ban döntött a 2-es metró felújításáról, azonban annak műszaki tartalmából kihagyták a már akkor is több mint harmincéves mozgólépcsők teljes cseréjét. Így fordulhat elő, hogy öt állomáson a mai napig az eredeti, a hatvanas évek végén beépített mozgólépcsők teljesítenek szolgálatot.
Emlékeztetett: már Karácsony Gergelynek is lett volna lehetősége tenni a 2-es metró akadálymentesítéséért. A Blaha Lujza tér felújításakor ugyanis a Tarlós István főpolgármestersége alatt elkészült és engedélyezett tervekhez képet a baloldali városvezetés végül az aluljárószintet a felszínnel akadálymentesen összekötő lift beszerelését elhagyta.
A Magyar Nemzet egy hete számolt be arról, hogy az M2-es metró akadálymentesítésével folytatná lassan permanensé váló ígéretcunamiját Karácsony Gergely. A politikus az újabb projektet annak ellenére ígéri, hogy az M3-as metróban elvileg meg van oldva az akadálymentesítés, a gyakorlatban ugyanakkor több állomás az aluljárók miatt elérhetetlen a fogyatékkal élőknek. A főpolgármester a választási kampányban még a kisföldalatti felújításával is haknizott.
A főpolgármester először 2021-ben, a metróvonal átadásának 125. évfordulója alkalmából, csaknem négy éve elmondott beszédében azt állította, hogy hamarosan elkészülnek az 1-es metróvonal, a kisföldalatti korszerűsítését célzó tervek, amelyeket a főváros a kormánnyal együtt tud majd megvalósítani.
A tervezett korszerűsítésben, beruházásban új, korszerűbb járművek beszerzéséről, a metróvonal meghosszabbításáról mindkét irányba, az átszállási lehetőségek fejlesztéséről, illetve a vonal akadálymentesítéséről esett szó. Azonban a nagy tervekből idáig nem lett semmi. Később, a 2024-es önkormányzati választási kampány közeledtével esett ismét szó a kisföldalatti fejlesztéséről. Akkor a rákosrendezői tervezett óriásberuházással kapcsolatban Karácsony Gergely már azt mondta, hogy a fejlesztőnek vagy az államnak vállalnia kellene az M1-es vonal felújítását.