Magyarország kereskedelmi kulcsországgá vált

A kereskedelmi útvonalak átalakulása miatt Magyarország kulcsfontosságú szereplővé vált a vasúti áruforgalom és a közlekedési teherszállítás terén.

2025. 01. 03. 11:52
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Miután a háború megváltoztatta a kereskedelmi útvonalakat, Magyarországon azzal kell számolni, hogy hazánk mind a vasúti áruforgalomban, mind a közlekedési teherszállításban kulcsország – mondta el a Facebookra feltöltött videójában Lázár János.  

Forrás: Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány
Átrendezi a háború a szállítási láncokat, felértékelődik a Budapest–Belgrád vasútvonal szerepe. Forrás: Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány

Magyarország építési és közlekedési minisztere hozzátette: év végén szeretnék megnyitni a BudapestBelgrád vasútvonalat, amellyel a Balkán irányából érkező, nagy volumenű áru Magyarországon keresztül jut el nyugatra. Ez komoly bevételt és hasznot jelent a magyar állam és a vasút számára – tette hozzá.

Mint ismert, majdnem tíz évvel ezelőtt, 2014. december 17-én írta alá Orbán Viktor magyar, Aleksandar Vucsics szerb és Li Ko-csiang akkori kínai miniszterelnök a Budapest–Belgrád vasútvonal megépítéséről szóló megállapodást. A magyarországi szakasz felújítására a nyertes konzorciumot 2019-ben hirdették ki. A vasútvonal magyarországi szakaszát a Budapest–KunszentmiklósTass–Kelebia vasútvonal alkotja.

Amennyiben elkészül, a szerb és a magyar főváros közötti távolság leküzdése 2 óra 40 perc alatt lehetséges lesz. 

Belföldön a távolsági vonatok egy órával rövidebb idő alatt tehetik majd meg az utat a magyar főváros és Kelebia között, illetve a budapesti elővárosi utasok is akár húszperces menetidő-csökkenéssel számolhatnak Kunszentmiklós–Tassig.  

 

Hat nap alatt Hollandiában

A magyar szakasz fejlesztése 152 kilométer hosszan – a kétvágányú pálya megépítésével – összesen 339 vágánykilométeren valósul meg. Az engedélyezett sebesség 160 kilométer/órára növekszik, a peronszintről a be- és kiszállás akadálymentes lesz az utasoknak. Öt új állomásépület is épül, a meglévő épületek közül nyolcat teljesen felújítanak. Új gyalogos-aluljárókat hoznak létre, új lifteket telepítenek szerte a vonalon, modernizálják az utastájékoztatást, illetve élet- és vagyonvédelmi berendezéseket és peronfigyelő kamerákat telepítenek.

Ugyanakkor a Budapest–Belgrád elsődleges jelentősége nem a személyszállítás, hanem a cargo üzletág. 

A fejlesztés Pireusz kikötőjéből teremt majd magas színvonalú, közvetlen összeköttetést az ázsiai áruk szállításához. A beruházással a jövőben Magyarország kínálja majd a leggyorsabb szállítási útvonalat a görögországi kikötők érintésével a Távol-Kelet és Nyugat-Európa között. A Kínából eredő áruforgalom, amely eddig különféle módokon zajlott, alapvetően leegyszerűsödik, hiszen a tengeri kikötőig hajókon szállított áru a jövőben vasúton érkezik Európába. 

A Budapest–Belgrád vasútvonal lehetővé teszi, hogy az áru a pireuszi kikötőből hét nap alatt elérjen Hollandiába. 

Az áthaladó áruforgalomból származó jövedelmek mellett további előnye a beruházásnak, hogy hazánk logisztikai infrastruktúráját, így tőkevonzó képességét is javítja. Egy kiépült árumozgatási hálózattal rendelkező ország kedvezőbb befektetési célpont, ezért egy befektetési döntés során hazánkat preferálhatják a vállalkozók. 

 

Borítókép: A Budapest–Belgrád projekt Soroksár–Kelebia szakaszán ütemezett és folyamatos a kivitelezés (Fotó: MTI/Máthé Zoltán)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.