Liszkay Gábor múlt héten jelentette be, hogy távozik a Mediaworks éléről, és ez alkalom arra is, hogy számbavegyük, meddig jutott a nemzeti-konzervatív sajtó 2016, azaz a Mediaworks megvétele óta. Főleg, mert hamis számok terjednek régóta, és most újult erővel, ezek pedig befolyásolják a jobboldal önmegítélését, és itt-ott frusztrációt okoznak.
Ha az nem is igaz, amit a jobboldali sajtó növekedéséről Brüsszelben és persze Budapest belvárosából terjesztenek (lásd: „90 százalékos fölény”), azért összességében a fifty-fifty lassan kijön. És ez tényleg nem kevés, ha a néhány évvel ezelőtti helyzetet vesszük alapul, amikor a balliberális médiánál volt – és akkor valóban ott volt – a kilencven százalék.
A Mediaworks vezérigazgatójának elköszönése az ezen örvendező, a nemzeti-konzervatív sajtó létezésére epeömléssel reagáló baloldal számára természetesen újabb alkalom az elmúlt három és fél év eredményeinek meghamisítására. De, bánatukra, a számok önmagukért beszélnek. A balliberálisok jól láthatóan legnagyobb fájdalma egyébiránt az, hogy a nemzeti-konzervatív oldalhoz kerültek a megyei napilapok és hírportáljaik.
Érthető, hogy ez a bajuk. Nagyon is, hiszen a társadalom több mint nyolcvan százaléka nem Budapesten él, ők pedig hagyományosan a megyei sajtóból tájékozódnak. Másrészt a magyar sajtóvilág összességében legolvasottabb szegmense mindig is a baloldal befolyása alatt állt. 2016-ig, de most már nem. Ezt pedig aligha képesek lenyelni, és jól tudják, mit veszítettek el.
Innen érdemes kiindulnunk, s azt a munkamódszert választani, hogy megnézzük a 2016-os – „még független” – és az azutáni három év eladási adatait, összehasonlítva a baloldali nyomtatott sajtó azonos számaival.
A balliberális oldal két zászlóshajója, a Népszava (plusz a megszűnt Népszabadság – mindjárt megmagyarázom, miért) és a Blikk eladott példányszámainak alakulását vetjük össze a 2016 végétől már az új Mediaworks vezetés által irányított nyolc megyei napilap akkori és mostani adataival. Jól emlékszünk rá, a Népszabadság megszűnésekor a Népszava tulajdonosa és a lap vezetése több nyilatkozatban leszögezte, hogy mivel egyazon olvasótáborról van szó, céljuk a Népszabadság vásárlóinak „átmentése”. Induljunk tehát innen, a forrás minden számunk esetében a MATESZ historikus auditja.