Az államadósság Magyarország első számú problémája, ami 2006–2011 között 64 százalékkal, 8190 milliárd forinttal nőtt – jelentette ki Domokos László, az ÁSZ elnöke csütörtöki sajtótájékoztatóján, ahol ismertette a testület jelentését a 2006–2011 közötti államadósság alakulásáról.
Az államadósság összege 2006-ban 12 766 milliárd forint volt, ami 2011 végére 20 955 milliárdra emelkedett – jelezte az ÁSZ elnöke. Hozzátette, hogy az adósság növekedési üteme 2006-ban (15,2 százalék) és 2008-ban (16,2 százalék) volt kiugró. Az ok az első esetben a tetemes központi költségvetés hiány, a második esetben a Nemzetközi Valutaalaptól (IMF) lehívott hitel egy részének devizabetétként való elhelyezése volt. Domokos László elmondta, hogy az árfolyamveszteség 1657 milliárd forinttal növelte az államadósságot a vizsgált öt év alatt, miközben a devizaadósság aránya 28 százalékról 48,5 százalékra emelkedett.
Az adósság alakulásában az éves költségvetési hiányok mellett jelentős tényező volt az egyedi döntések hatása – hangsúlyozta az elnök. Az egyedi döntések közül az adósság-átvállalás 2006-2007-ben 474 milliárd forinttal, 2011-ben 246 milliárddal növelte, miközben a magánnyugdíj-pénztáraktól átvett állampapírok bevonása 1 407 milliárddal, az átvett értékpapírok értékesítéséből származó bevétel 81 milliárddal csökkentette az adósságállományt.
A GDP-hez viszonyított magyar adósságállomány az Európai Unión belül magas – válaszolta egy kérdésre az elnök. Magyarázatként hozzátette, hogy a 2004-ben csatlakozó országokhoz kell viszonyítani a magyar adósságot, azokhoz az országokhoz, amelyek nem tagjai az euróövezetnek, s ebben az összehasonlításban „nem állunk jól”.
A vizsgálat alapján az ÁSZ négy javaslatot fogalmazott meg a nemzetgazdasági miniszternek – közölte Domokos László. Az átláthatóság érdekében a szaktárca mutassa be minden évben részletesen az adósság növekedésének összetevőit; a miniszter vizsgálja meg, hogy a deviza forrásbevonással kapcsolatos döntéshozatali rendszer során összhangban vannak-e a felelősségi és döntési hatáskörök; továbbá intézkedjen az adósságkezelési tevékenység költséghatékonyságát mérő értékelési rendszer kialakításáról az adósságkezelési költségek nyomon követése, illetve csökkentése érdekében; valamint az Államadósság Kezelő Központ Zrt. (ÁKK) által kialakított költség- és kockázatkezelési modell felülvizsgálatát javasolta az ÁSZ.