Az adótörvény módosítását célzó, már elfogadott indítvány szerint a készpénznél továbbra is kedvezőbb feltételekkel – 51 százalékos adóteherrel – adható, „egyéb” kategóriába eső kafetériajuttatások köréből kikerül a fogyasztásra kész étel. Így az Erzsébet-utalványt és a Széchenyi-pihenőkártya vendéglátási „zsebét” leszámítva a hideg vagy meleg ételre beváltható másféle csekkeket csak rosszabb feltételekkel adhatja dolgozóinak a munkáltató.
A lépés újabb nagy csapás a hazánkban a tavalyi év végéig monopolhelyzetben lévő három francia utalványforgalmazónak, az Edenrednek, a Le Chčque Déjeuner-nek és a Sodexónak. E cégek forgalma már az Erzsébet-utalvány idei helyzetbe hozásakor 90 százalékot esett, a megmaradt részesedés jelentős hányada ugyanakkor feltehetően továbbra is az étkezési célú csekkekből származott.
Legalábbis erre enged következtetni, hogy – mint a Magyar Nemzet piaci forrásból megtudta – a Tesco-üzletekben lebonyolított utalványos vásárlások egynegyede, a hazai üzletláncoknál lezajlottaknak pedig a négy-öt százaléka 2012-ben is valamelyik francia kibocsátó csekkjével történt. Ennek alapján a három multi forgalma még mindig 20-30 milliárd forintra tehető, ami lényegében megfelel a korábbi évekre becsült 250-300 milliárdos forgalom egytizedének. (A társaságok üzleti titokra hivatkozva sosem közölték üzleti eredményüket, ezért csak piaci becslésekkel rendelkezünk.)
Az idén bevezetett változások után a korábban a lap által is idézett piaci hírek alapján – miszerint a cégek hazai vezető munkatársai közül többen munkát keresnek, valamint hogy a Le Chčque Déjeuner párizsi közgyűlésén napirendi pont volt a magyarországi tevékenység beszüntetése – realitásként vetődött fel a nemzetközi cégek távozása. Az eddigi tapasztalatok szerint ugyanakkor erősebb érvek szólnak a kivárás mellett, amelyek akár még egyértelműen veszteséges működés mellett is érvényesek lehetnek.
A teljes cikket a pénteki Magyar Nemzetben olvashatja